Annons

Olympus OM-D

Bussmicke

Aktiv medlem
En liten besvikelse i den i övrigt mycket intressanta OM-D är svagheterna på videosidan. Nog kunde de väl ha lagt till stöd för något annat än 30 fps (och 60 fps med lägre upplösning). Nu är den ju inget alternativ till Panasonic GH-2 för videofilmning.
Jag använder ju en sån kamera för att ta kort med i första hand så för mig är det inget problem..
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag har nyligen provat att montera Zuiko 50/3.5 (OM-fattning) och tre mellanringar (för OM, med automatbländarkoppling; inte för att man har någon glädje av det i den här situationen :) på 36, 20 och 12mm med adapter på E-PL3. Nära kommer man. Det går rätt bra med ett manuellt fokuserat makroobjektiv, tycker jag. Man måste nästan ändå alltid flytta kameran för att fokusera på så korta avstånd.

Överhuvudtaget är det riktigt skoj att det går att, med adapter, montera nästan vadsomhelst på en m4/3-kamera.
Har ett gammalt Pentax ojektiv 50mm 1,8 (tror jag), manuell fokus. undrar om det passar, måste man gisa fokus eller ser man när det blir skarpt med ett sånt objektiv?
 

peter schwartz

Aktiv medlem
Har ett gammalt Pentax ojektiv 50mm 1,8 (tror jag), manuell fokus. undrar om det passar, måste man gisa fokus eller ser man när det blir skarpt med ett sånt objektiv?
Visst med rätt adapter. Fokusera, komponera och tryck av (Väldigt roligt att fotografera på det sättet ). Inte alltid så lätt att se när man har rätt fokus, men man kan va trygg med att fokus hamnar där du vill.....;-)

Vill du ta bilder eller låter du kameran bestämma allt?............KÖR MANUELLT FFS!
 

peter schwartz

Aktiv medlem
Kameror utan spegel har fördelen att de kan göras mindre. Detta ses som en fördel i PEN formatet. Men nya OMD? vilka fördelar får man med en "riktig" spegel?
 

EJM68

Aktiv medlem
Kameror utan spegel har fördelen att de kan göras mindre. Detta ses som en fördel i PEN formatet. Men nya OMD? vilka fördelar får man med en "riktig" spegel?
Finns några rapporter om hur den nya sökaren upplevs? EVF i OMD lär ha hög och lågdager visning direkt i sökaren. Det kan vara riktigt bra.
En spegel laggar inte och ger inget brus eller flimmer, vilket varit problem i tidiga EVF.

Problemet för 4/3 har som tidigare sagts varit att spegel/prismalösningen givit lite sökarbild eller krävt förstorningslinser innan prismat vilket gjort kameran stor.
 

PMD

Aktiv medlem
Kameror utan spegel har fördelen att de kan göras mindre. Detta ses som en fördel i PEN formatet. Men nya OMD? vilka fördelar får man med en "riktig" spegel?
Olympus OM-D E-M5 har inte spegel, utan en elektronisk sökare.

Som synes så är en E-M5 ungefär lika stor som en E-P3, förutom att sökaren sticker upp.

Här är en bild på en E-M5 bredvid en E-P3 med monterad sökare. Det är inte så värst stor skillnad då. Och en bild till.

De båda sista bilderna är hämtade från Pekka Potkas utmärkta artikel om E-M5.
 

PMD

Aktiv medlem
Finns några rapporter om hur den nya sökaren upplevs? EVF i OMD lär ha hög och lågdager visning direkt i sökaren. Det kan vara riktigt bra.
En spegel laggar inte och ger inget brus eller flimmer, vilket varit problem i tidiga EVF.
Jag har inte hittat någon rapport om det än, trots några previews här och där. Jag förväntar mig dock att sökaren är bättre än VF-2 med tanke på specifikationerna. VF-2 tycker jag är riktigt bra, och fullt användbar. Det är mycket bekvämare för mig att fotografera med VF-2 än att använda skärmen som "sökare".
 

PMD

Aktiv medlem
Samyang 7.5mm f/3.5 UMC Fisheye

Jodå. Jag fick ett brev från Cyberphoto idag som meddelade att de får in objektivet på torsdag (16/2), så i början av nästa veckan borde jag ha det.
Idag kom paketet. Första intrycket är bra. Det ser välbyggt ut, och är lite större än jag hade förväntat mig. Ett ordentlig främre lock följde med, som täcker det inbyggda "motsljusskyddet" helt. En liten påse att förvara objektivet i följde också med. I kväll var det för mörkt för att ta någa vettiga bilder (någon 180-graders-blixt har jag inte!) men i morgon ska jag försöka hinna ta lite bilder.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Samyang 7.5mm f/3.5 UMC Fisheye

Om du har lust får du får gärna öppna en parallelltråd i detta forum och berätta om dina erfarenheter med fisköge-objektivet för MFT; Saknar du t.ex. "focus peaking", hur är det att ställa in avstånd och bländare, behovet av elektronisk libell ('level gauge'), CA?? Räcker det kanske bara med en glutt på DOF-tabellen, för att se vilket gigantiskt skärpedjup det här objektivet praktiskt har? Är det värt priset?
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Pekka Potka har gjort en intressant test av bildstabiliseringen. Ser bra ut.

För egen del beställde jag i alla fall en Panasonic GH2 till min lokala fotohandlare och hämtar den nästa vecka. Trots att OM-D är en mycket intressant kamera och i många avseenden potentiellt bättre, var de överlägsna videoegenskaperna hos GH2 avgörande, då jag tänkte börja syssla lite med sådant. Fortfarande tycker jag att Olympus kunde ha lagt till bättre videoegenskaper, speciellt som stabilisatorn nu verkar fungera utmärkt även för video, men det prioriterades tydligen inte.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Vad är det för videoegenskaper som E-M5 saknar och som GH2 har?
Viktigast är nog stödet för 25p (25 bilder i sekunder med progressiv skanning), som används i PAL-världen. Det går i allmänhet inte att konvertera ner från 30 bilder i sekunden utan att det syns i slutresultatet. Detta har bara betydelse ifall man tänkt göra något för TV.

Redan från början har GH2 sannolikt också bättre stöd från sensorn för att ta ut bilder i HD-storlek med ordentligt binning och nedskalning i stället för enkel line skipping. Sannolikt, för ännu har det inte getts ut data från E-M5. Viktigt är också att GH2 gör video med en högre bitrate (24 Mbps mot 17 Mbps för E-M5) direkt från kameran. Med hackad firmware blir GH2 ett videoverktyg av professionell kvalitet med mycket höga bitrates, som i praktiken innebär betydligt mera detaljer i bilden.

Jag tycker själv det är lite synd, då E-M5 annars är det klart intressantaste (för mig) inom kameravärlden på en tid.
 

PMD

Aktiv medlem
Å andra sidan finns det en konflikt mellan goda egenskaper för stillbild och goda egenskaper för video, så man måste prioritera.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Å andra sidan finns det en konflikt mellan goda egenskaper för stillbild och goda egenskaper för video, så man måste prioritera.
Jo, ibland måste man prioritera. Jag är dock inte övertygad om att det automatiskt måste finnas en konflikt mellan video- och stillbildsegenskaper i en kamera som denna. De första intrycken jag läst om tyder t.ex på att E-M5 har en bildstabilisator som fungerar utmärkt för video. Däremot krävs det lite mera avancerade egenskaper på sensorn och kraftfullare processorer för att få ut bra videokvalitet, vilket blir dyrare men det inverkar knappast negativt på stillbildsegenskaperna.
 
ANNONS