Annons

Begagnad fullformat - hur gammalt kan man satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig är inte storleken på huset avgörande. Däremot att ha evf och se i sökaren att exponeringen sitter. Möjlighet att fotografera helt tyst. Kunna granska tagna bilder även i starkt solsken. Största vinsten är dock autofokusen som är så säker jämfört med spegelhus. Speciellt att fota människor som sagt. Även med riktigt korta skärpedjup sitter i stort skärpan på ögonen i alla bilder. Även fokusering i dåligt ljus som jag också nämnt. Möjligheten att sätta skärpan på objekt som inte är centralt placerade. 6dmkii har alla sina fokuspunkter ganska tätt centrerade så det blir att låsa fokus och komponera om. Nya RF-fattningen så även Canons nya objektiv är valbara. Enda fördelen med 6dmkii är i mitt tycke batteritiden. Rp har tyvärr lilla batteriet samtidigt som huset drar mer ström pga evf. Jag har inte Rp men någon annan kan säkert berätta hur många bilder de får på en laddning. I R sitter det samma batteri som i 6dmkii och jag har inte stört mig nämnvärt gällande batteritiden. Har säkert glömt något men det blev ju några fördelar iallafall😃

Jag håller med Jonas till 100%.
Jag skulle aldrig i livet byta spegellöst till DSLR.
Elektronisk sökare är helt underbart, på så många sätt.
Man ser bättre i dåligt ljus. Vid skarpt ljus blir man inte bländad.
Man kan göra allt i sökaren; få upp menuer där, fingranska foton, mm.
OPP. One Position Photographing. Allt kan göras i sökaren.
Har kameran "kontrastvisning", kan man fokusera manuellt, medan DSLR-kameror får hållas som en mobil så att man knäcker nacken.
Det går även att använda DSLR-objektiv med hjälp av adapter.
 
RP verkar vara specat för typ 250 bilder vilket känns som snålaste laget för mig. Enligt Cyberphoto ligger R på 350 exponeringar, som jämförelse. 250 känns lite snålt!

CIPA-siffran ska man inte gå mycket på för annat än för att jämföra kamerahus. Man kan generellt sett få ur betydligt mer ur en laddning än vad den anger.
Jag har t.ex en Nikon Z7 som har en CIPA-siffra på enbart 330, men jag får lätt över 500 exponeringar på en laddning. Samma med mitt förra kamerahus, Fuji X-T3 som hade en CIPA-siffra på 390, men även där brukade jag få 500-600 exponeringar på en laddning. Sen hur bra batteritiden blir beror ju också mycket på hur/vad man fotar och vilka inställningar man kör med.
Spegellösa har ju dock sämre batterikapacitet jämfört med DSLR, men ser man bara till att alltid ha ett extra batteri med sig så är det inga problem.
 
Den elektroniska sökaren drar ström.
Men, tycker jag, hellre ett litet extrabatteri i fickan än en onödigt stor klump framför ögonen.
Precis som Henrik skriver, att ha med ett exrtra batteri är inget problem.

Elinor.
Jag tycker du ska försöka att få prova, inte bara läsa.
Man kan ibland nästan bli lite förvirrad av alla välvilliga råd. Får man testa och känna lite själv, blir det mer konkret.
 
Frågan är hur mycket du är beredd att lägga. Måste det vara beg? Måste det vara ff? Annars är OM Systems kamera OM-1 med ett 40-150mm PRO (och kanske ett batterihandtag HLD-10) ett trevligt alternativ! Det kan inte bli mer än 35'! Hur som helst så tycker jag att du ska kasta ett öga på den! Och naturligtvis kolla på bilder tagna med den!
 
RP verkar vara specat för typ 250 bilder vilket känns som snålaste laget för mig. Enligt Cyberphoto ligger R på 350 exponeringar, som jämförelse. 250 känns lite snålt!
Det stämmer dock ganska dåligt med verkligheten sett till antal exponeringar. Se siffrorna mer som en jämförelse mellan olika modellers batteritid. Jag bedömer att R ger ungefär 700 bilder på en laddning. Skulle gissa du får ut 4-500 med Rp. Håller dock med om att batteritiden är klen i Rp. Ett extrabatteri i fickan är nog inte dumt😃

Såg nu att du redan fått ett tydligare svar på detta men då fick du en förstärkning😊
 
Senast ändrad:
Frågan är hur mycket du är beredd att lägga. Måste det vara beg? Måste det vara ff? Annars är OM Systems kamera OM-1 med ett 40-150mm PRO (och kanske ett batterihandtag HLD-10) ett trevligt alternativ! Det kan inte bli mer än 35'! Hur som helst så tycker jag att du ska kasta ett öga på den! Och naturligtvis kolla på bilder tagna med den!

Det är egentligen inget jag måste, men min erfarenhet säger mig att byggkvaliteten på DSLR inte påverkas nämnvärt över tid och att begagnatköp är ett otroligt bra sätt att få mycket för pengarna. Sedan kanske ff har generellt gått hårdare än APS-C, men jag köpte min 40D på Tradera för ett gäng år sedan och den har ju inte tappat i prestanda sedan dess (utom att modellen är utdaterad). Min fördom är kanske att spegellöst åldras på ett annat sätt när den är så beroende av elektronik, så i så fall satsar jag nog på ett nyköp.

OM-1 börjar krypa över min budget, jag drar inte in riktigt så mycket pengar på foto och har svårt att försvara det inköpet.
 
Den elektroniska sökaren drar ström.
Men, tycker jag, hellre ett litet extrabatteri i fickan än en onödigt stor klump framför ögonen.
Precis som Henrik skriver, att ha med ett exrtra batteri är inget problem.

Elinor.
Jag tycker du ska försöka att få prova, inte bara läsa.
Man kan ibland nästan bli lite förvirrad av alla välvilliga råd. Får man testa och känna lite själv, blir det mer konkret.
Jag skulle så gärna prova! Men det är svårt att få tillgång till att testa kameror annat än fastlåst i sladd i butiken... Finns det något lajfhack? Hyra kameror från butiker verkar också vara svårt. Det är väl bara typ Hygglo som återstår?
 
Canon RP verkar dock inte stödjas för tethering genom Lightroom? Jag nämnde inte det tidigare, men vid tillfällen extraknäckar jag med produktfotografering för en webbshop och tycker det är rätt trist att jag inte kan använda Olympus-huset till det.
 
Om man inte använder blixt är det lätt att hamna på ISO 3200-6400 och då bör man testa alternativet med gråskala (svartvit är egentligen fel).

De flesta program klarar färg->gråskala men Paint Shop Pro även split chanel ->RGB. Bruset ligger ofta i den röda kanalen medan den gröna är betydligt bättre. PSP version 9 finns på Old Version. De senare PSP är inte lika bra!

Dpreview Studio sample images har många kameror vid tex ISO 6400!
 
Hur många steg bättre än nuvarande kamera behöver du?
Varje ny modell brukade ju snäppa upp acceptabelt brus (iso-egenskaper) med ett steg eller mer.
Jag gick t.ex från Nikon D2 till D3, vilket var många stegs förbättring.
Vill (behöver) man ha det allra bästa så får man köpa det senaste. Var du sätter gränsen själv kan bara du (eller uppdragsgivaren) avgöra.
 
Hur många steg bättre än nuvarande kamera behöver du?
Varje ny modell brukade ju snäppa upp acceptabelt brus (iso-egenskaper) med ett steg eller mer.
Jag gick t.ex från Nikon D2 till D3, vilket var många stegs förbättring.
Vill (behöver) man ha det allra bästa så får man köpa det senaste. Var du sätter gränsen själv kan bara du (eller uppdragsgivaren) avgöra.

D2->D3 är ett steg från DX till FX och ett steg från CCD till CMOS.
Idag har du betydligt mindre steg tex när Panasonic gick från MFT till FF
 
Min fördom är kanske att spegellöst åldras på ett annat sätt när den är så beroende av elektronik, så i så fall satsar jag nog på ett nyköp.
En spegelreflexkamera har fler rörliga delar än en spegelfri kamera. Mekanik slits i allmänhet mer än elektronik.

Tillägg: att spegelmekanismen rasar ihop torde dock höra till ovanligheterna. Förutom spegel så är det slutare som motioneras mest och mekanisk slutare har även spegelfria kameror. De flesta spegelfria kameror har även helt elektronisk slutare vilken kanske är till deras fördel slitagemässigt.
 
Senast ändrad:
Jag skulle så gärna prova! Men det är svårt att få tillgång till att testa kameror annat än fastlåst i sladd i butiken... Finns det något lajfhack? Hyra kameror från butiker verkar också vara svårt. Det är väl bara typ Hygglo som återstår?
Goecker hyr ut fotoutrustning. Vet ej om de har just de kameror du är intresserad av.

Jag tycker att det ser lite dyrt ut, men det kanske är värt det föra att kunna prova en kamera ordentligt en hel dag?
 
Canon RP verkar dock inte stödjas för tethering genom Lightroom? Jag nämnde inte det tidigare, men vid tillfällen extraknäckar jag med produktfotografering för en webbshop och tycker det är rätt trist att jag inte kan använda Olympus-huset till det.
Du borde kunna tjudra (tether) din E-M5 II till en dator med OM Capture.
 
Canon RP verkar dock inte stödjas för tethering genom Lightroom? Jag nämnde inte det tidigare, men vid tillfällen extraknäckar jag med produktfotografering för en webbshop och tycker det är rätt trist att jag inte kan använda Olympus-huset till det.
Nej tyvärr ser det mörkt ut. Vill du ha även det blir nästa steg R. Då blir det också bättre batteritid samt flera andra fördelar. Tyvärr blir det ungefär 3000kr extra också😅.
 
Canon RP kan säkerligen tjudras till en dator med CANON EOS Utility. Det programmet följer med när man köper en EOS-kamera eller kan laddas ner från Canons webplats
 
Canon RP kan säkerligen tjudras till en dator med CANON EOS Utility. Det programmet följer med när man köper en EOS-kamera eller kan laddas ner från Canons webplats
Ja det fungerar men smidigheten med att fota direkt in till Lightroom går det inte att jämföra med.
 
Vad behöver man Lightroom till när man fotograferar tjudrat, förutom att visa senaste tagna bild på datorskärmen?
Jag har aldrig använt Lightroom så jag vet knappt vad det programmet kan göra.

Jag har dock läst nånstans att man kan se till att Lightroom bevakar en mapp och automatiskt importerar nya bilder i den mappen till sin egen katalog.
 
ANNONS