Annons

Begagnad fullformat - hur gammalt kan man satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad behöver man Lightroom till när man fotograferar tjudrat, förutom att visa senaste tagna bild på datorskärmen?
Jag har aldrig använt Lightroom så jag vet knappt vad det programmet kan göra.

Jag har dock läst nånstans att man kan se till att Lightroom bevakar en mapp och automatiskt importerar nya bilder i den mappen till sin egen katalog.

Det stämmer som du säger. Fördelen med att köra direkt in i Lightroom är att det går snabbare/säkrare utan mellansteg. Kanske har saker förändrats och att det fungerar bättre idag men för några år sedan var direktimport överlägset.
 
Vad behöver man Lightroom till när man fotograferar tjudrat, förutom att visa senaste tagna bild på datorskärmen?
Jag har aldrig använt Lightroom så jag vet knappt vad det programmet kan göra.

Jag har dock läst nånstans att man kan se till att Lightroom bevakar en mapp och automatiskt importerar nya bilder i den mappen till sin egen katalog.
Nybörjare som jag är på studio så har jag enormt stor hjälp av att se bilderna på stor skärm för att ställa in ljus samt hitta skärpa på rätt plats. Det är väldigt blandade föremål jag fotar med olika storlek, färg och format så det blir en hel del omflyttningar. Kameradisplayen är rätt meckig att kika på när kameran står på stativ :)
 
Hur många steg bättre än nuvarande kamera behöver du?
Varje ny modell brukade ju snäppa upp acceptabelt brus (iso-egenskaper) med ett steg eller mer.
Jag gick t.ex från Nikon D2 till D3, vilket var många stegs förbättring.
Vill (behöver) man ha det allra bästa så får man köpa det senaste. Var du sätter gränsen själv kan bara du (eller uppdragsgivaren) avgöra.
Ja, det är ju här jag är osäker... Jag har inte provat så mycket annat än precis det jag använder. Det enda jag vet är att min utrustning är utdaterad, och att jag vid sällsynta tillfällen får jobba med foto men inte tillräckligt ofta för att jag ska kunna lägga så mycket pengar på utrustningen. Det jag har brister i dåliga ljusförhållanden, är delvis helt utdaterat. Olympusen har lite liten sensor men har fantastisk bildstabilisering, vilket tyvärr inte hjälper i rörliga miljöer.
 
Canon RP kan säkerligen tjudras till en dator med CANON EOS Utility. Det programmet följer med när man köper en EOS-kamera eller kan laddas ner från Canons webplats
Rimligt! Ska ha det i åtanke, programmet ser ju helt okej ut när man tittar lite snabbt. Jag fotar väldigt sällan i studio så det är ju inte en brinnande punkt.
 
Nybörjare som jag är på studio så har jag enormt stor hjälp av att se bilderna på stor skärm för att ställa in ljus samt hitta skärpa på rätt plats. Det är väldigt blandade föremål jag fotar med olika storlek, färg och format så det blir en hel del omflyttningar. Kameradisplayen är rätt meckig att kika på när kameran står på stativ :)
Jovisst, och inte att enbart "nybörjare" har stor hjälp av det, men det går väl att göra med Canon EOS Utility också? Det är ganska många år sen jag använde EOS Utility men jag har bestämt för mig att man kunde göra så.

Jag tycker alltså inte att man ska överge en kamera pga av att den inte kan användas tjudrad till just Lightroom. Det finns alternativ som går att använda med Olympus E-M5 Mark II eller Canon EOS RP.

Det tycks dessutom gå att automatiskt få över bilderna till Lightrooms katalog för vidare bearbetning senare.
https://helpx.adobe.com/lightroom-classic/help/import-photos-automatically.html
Jag skulle nog titta närmare på det om jag vore intresserad av en kamera som inte går att tjudra direkt till Lightroom.
 
Jag skulle så gärna prova! Men det är svårt att få tillgång till att testa kameror annat än fastlåst i sladd i butiken... Finns det något lajfhack? Hyra kameror från butiker verkar också vara svårt. Det är väl bara typ Hygglo som återstår?

Tack för att du besvarar de råd du får.

En möjlighet är om du har någon fotoförening i närheten.
Medlemmar där brukar vara hjälpsamma mot varandra.
Du kan också fråga här på FotoSidan, om det finns någon i din närhet, som kan vara behjälplig.
Och så finns det ju en massa personer på sociala medier, men om det kan just jag intet.
 
Tack alla för goda råd! Jag väger helt klart mellan 6d (gärna Mkii) eller RP.

Jag gissar kanske att det får bli priset på optiken som får avgöra... Förstår jag det rätt att jag inte nödvändigtvis måste köpa optik om man investerar i R-systemet?

Den zoom jag har till min 40D är en helt okej mellanmjölkig Tamron 17-50 mm f2,8. Den är ju för APS-C, så jag har ingen aning om hur den presterar på ett ff-hus?
 
Jovisst, och inte att enbart "nybörjare" har stor hjälp av det, men det går väl att göra med Canon EOS Utility också? Det är ganska många år sen jag använde EOS Utility men jag har bestämt för mig att man kunde göra så.

Jag tycker alltså inte att man ska överge en kamera pga av att den inte kan användas tjudrad till just Lightroom. Det finns alternativ som går att använda med Olympus E-M5 Mark II eller Canon EOS RP.

Det tycks dessutom gå att automatiskt få över bilderna till Lightrooms katalog för vidare bearbetning senare.
https://helpx.adobe.com/lightroom-classic/help/import-photos-automatically.html
Jag skulle nog titta närmare på det om jag vore intresserad av en kamera som inte går att tjudra direkt till Lightroom.
Tack, den ska jag kika på!
 
Förstår jag det rätt att jag inte nödvändigtvis måste köpa optik om man investerar i R-systemet?
EF-objektiv (och EF-S-objektiv) fungerar på en R-kamera med en liten adapter. Adaptern är ett rör med kontakter. Inga linser, alltså.

Vilka objektiv har du till din EOS 40D? EF-S-objektiv kommer inte att teckna ut hela sensorn på en småbildskamera (fullformat).
 
EF-objektiv (och EF-S-objektiv) fungerar på en R-kamera med en liten adapter. Adaptern är ett rör med kontakter. Inga linser, alltså.

Vilka objektiv har du till din EOS 40D? EF-S-objektiv kommer inte att teckna ut hela sensorn på en småbildskamera (fullformat).
Ja, då var det som jag trodde! Jag har ett objektiv för croppad sensor (tamron sp 17-55 mm f/2,8 vc) inget spännande alls men duglig normalzoom. Och så har jag ett fast 50 f/1,4 som ju är för ff också.


Men jag tror nog att det blir till att köpa även ny optik när det är dags...
 
Bytte för ett tag sen min EOS 5D MK II och ställde mig ungefär samma fråga. Min 5D fungerade OK men egenskaperna i dåligt ljus var inte bra nog längre. Jag gjorde så helt enkelt att jag kollade på DXO Marks databas över kamerasensorer i fullformat (https://www.dxomark.com/Cameras/) och letade lite tills jag hittade ett par lämpliga kandidater att titta på. Jag ville ha en hög rankning sett till min budget. Och där stack Sony ut med flera modeller som trots ålder fick bättre rankning än de Canon modeller (R/RP) som låg inom min budget. Testade sen både R och RP och var inte särskilt imponerad av nån av dom.

För min del blev det en Sony A7RII då jag fotar mest landskap och jag blev väldigt nöjd med den. Och om du nu även ska köpa optik så kan jag rekommendera att byta in all din gamla utrustning hos MPB.com och på så sätt delfinansiera ny utrustning.
 
Jag skulle så gärna prova! Men det är svårt att få tillgång till att testa kameror annat än fastlåst i sladd i butiken... Finns det något lajfhack? Hyra kameror från butiker verkar också vara svårt. Det är väl bara typ Hygglo som återstår?

Scandinanvian Photo i Stockholm brukar jag kolla på kameror, bara att prata med en säljare så får man klämma o känna på kameran utan att den är fastlåst. Brukar vara schysst personal där
 
ANNONS