Annons
Gammal 2012-03-21, 18:54   #496

Alla X10-ägare. Använder ni motljusskydd och filter? Jag har ingen större lust att skaffa detta, för då blir ju kameran lite mindre smidig. Samtidigt känns linsen så utsatt ... Tycker ni att det blir klumpigt?
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-21, 19:06   #497

Jag använder varken filter eller motljusskydd. Tycker precis som du att kameran då blir klumpig.
Så jag tar risken att inte ha filter eller motljusskydd. En risk jag bedömer som liten.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-21, 19:09   #498

Använder motljusskyddet men inte filter och tycker inte det blir klumpigt. Har kameran alltid runt halsen och känner att det är lite tryggare med motljusskyddet på.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-21, 19:19   #499

Har motljusskyddet på hela tiden, känns tillräckligt tryggt både när man har kameran hängande och när man skickar ner den i väskan. Det medföljande linsskyddet orkar man inte hålla koll på.
Har inte provat filter än.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-21, 19:31   #500

Jag har läst att X10 rawfiler + Lightroom inte är riktigt så goda vänner. Stämmer det?
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-21, 19:52   #501

Hopplöst att gå omkring med kameran på axeln utan skydd, linsen blir skitig direkt. Kommer att skaffa motljusskydd så fort jag kommer hem och kan få tag på ett.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-21, 19:57   #502

light skrev: Jag har läst att X10 rawfiler + Lightroom inte är riktigt så goda vänner. Stämmer det?
Det stämmer bra. Det har blivit bättre från LR 3.6 till LR 4.0 Beta till LR 4 skarp men fungerar långt ifrån som med de flesta andra kameror. Nästan alla andra kameror har Bayer matris för färgfiltren. X-10 har en annan matris som är speciell för EXR sensorn i kameran.
Troligtvis ar det detta som skapar artefakter som framträder tydligt om man börjar drar i skärpa och Clarity som på andra kameror.
X-10 kräver man tar det väldigt försiktigt. Det går få bra resultat men det kräver en annan behandling än t.ex. filerna från min 5DMKII.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-21, 20:11   #503

Flash Gordon skrev: Det stämmer bra. Det har blivit bättre från LR 3.6 till LR 4.0 Beta till LR 4 skarp men fungerar långt ifrån som med de flesta andra kameror. Nästan alla andra kameror har Bayer matris för färgfiltren. X-10 har en annan matris som är speciell för EXR sensorn i kameran.
Troligtvis ar det detta som skapar artefakter som framträder tydligt om man börjar drar i skärpa och Clarity som på andra kameror.
X-10 kräver man tar det väldigt försiktigt. Det går få bra resultat men det kräver en annan behandling än t.ex. filerna från min 5DMKII.
Tycker faktiskt inte att det syns någon egentlig skillnad mellan LR3 och LR4 när det gäller skärpningen. Jag brukar köra med 'tunna kanter' (eller 'natur' som den heter i fyran) och sedan maska hårt, så kan det bli acceptabelt. Och utskriftsskärpan verkar LR klara bra. Men testa att - som jag nämnt tidigare i tråden - exportera råfilen till TIFF och sedan importera den igen (ev. efter att de flesta justeringarna är gjorda men innan den är skärpt). Sedan går den att skärpa betydligt mer - det blir inte perfekt men i alla fall mycket bättre än direkt från råfilen.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-21, 21:19   #504

Martin,
Jag har provat ditt tips. Har också provat några varianter på det.
1. Export via print to file oct skärpt med utskriftsskärpa oct sedan importerat och skärpt ytterligare i LR. Fungerar bra men onödigt omständigt.
2. Exporterat som tiff och importerat. Det går nu att dra på skärpan ordentligt utan artefakter. Resultatet blir bra.
3. Exporterat som Jpg och importerat tillbaka till LR. Skärpt lika hårt som i Tiff-filen. Vid jämförelse sida vid sida i 100% är resultatet svårt att skilja från Tiff-filen. Inte i någon av dem ser man något av de artefakter man får om man skärper raw-filen direkt.
Så jag kommer nog att exportera min raw-filer i batch när jag är nöjde med dem men före jag skärpt dem och sedan importera jpg-filerna och skärpa dem slutgiltigt.
En bra work around till LR kan hantera raw-filerna direkt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-21, 21:22   #505

Aj då, det stämmer alltså. Jag som nästan bestämt mig för att skaffa X10 när den fått ny sensor. Men eftersom jag fotar i raw och använder LR, så får jag väl - suck - lägga också den till listan över ratade kameror och fortsätta min väntan på Kameran med stort K.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-21, 21:29   #506
AFJ

light skrev: Aj då, det stämmer alltså. Jag som nästan bestämt mig för att skaffa X10 när den fått ny sensor. Men eftersom jag fotar i raw och använder LR, så får jag väl - suck - lägga också den till listan över ratade kameror och fortsätta min väntan på Kameran med stort K.
Jag håller med om att LR inte hanterar RAW-filerna optimalt men i och med LR 4 tycker jag i alla fall att det blir helt OK och nu blir slutresultatet med RAW bättre än vad kamerans inbyggda JPG ger (som dessutom är osedvanligt bra).

Om "problemen" med RAW är skäl nog att avstå från köp vet jag inte. För egen del tycker jag inte det - för mig är X10 en komplement kamera och jag kan leva med en och annan brist.

Den som vänta på Kameran med stor K lär få vänta länge! :-)
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-21, 21:53   #507

Jag har lagt upp en bild som visar skillnaden i resultat av att först exportera den färdiga raw-filen utan uppskärpning till Jpg och sedan importera den igen och skärpa den ordentligt.
Jag har för båda bilderna använt Skärpa 84, masking 14, Luminance 25.
JPG filen till vänster och raw-filen till höger.
Som synes hade detaljrikedom och skärpa förmodligen blivit bättre i raw-bilden om inte resultatet förstördes av vad jag kallar korvsyndromet. Alltså artefakter som klumpar ihop sig i vad som liknar en massa små prinskorvar.
Jag tycker inte detta bör avhålla någon från att köpa en X-10. För det första finns det nu en bra work around och för det andra måste man inte skärpa så mycket som jag nu gjort utan resultatet blir ändå bra både vid utskrift och export till JPG för bildspel eller web.

Här är länken till resultatet: http://www.fotosidan.se/gallery/view...600963&target=
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-23, 20:42   #508

X10 och nya PS CS6 - märkligt bra
Har nu testat betan av CS6 på X10ans råfiler, och resultatet är häpnadsväckande. Trots att raw-motorn uppges vara densamma i nya ACR som i LR4 så finns nästa inga av problemen med skärpningen i LR kvar när man använder CS6. Nu kan man dra på mängden en bra bit över 100 innan "korvarna" börjar märkas, och även då är det marginellt jämfört med LR.
Vad är det i LR som inte funkar när Adobe uppenbarligen har lyckats lösa problemet nu? Och varför kommer i så fall inte en uppgradering av LR?
Jag hade precis lärt mig älska LR (även om fyran fortfarande verkar innehålla en del buggar) för dess smidighet och allsidighet. Men nu blir det väl att invänta den riktiga CS6 och gå tillbaka till PS som standard igen. Konstigt är det.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-24, 00:41   #509

Provade CS6 betan på den bilden jag testade med igår och la upp på fotosidan.
När jag fick in den i Camera Raw hade den direkt samma inställningar jag använde igår LR 4.
Så det var bara att zooma in till 100% och titta.
Tyvärr såg jag precis samma korvar som i LR.
Så i mitt fall kan jag inte se någon skillnad mellan LR och Camera Raw och det borde det heller inte vara.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-24, 16:00   #510

Flash Gordon skrev: Provade CS6 betan på den bilden jag testade med igår och la upp på fotosidan.
När jag fick in den i Camera Raw hade den direkt samma inställningar jag använde igår LR 4.
Så det var bara att zooma in till 100% och titta.
Tyvärr såg jag precis samma korvar som i LR.
Så i mitt fall kan jag inte se någon skillnad mellan LR och Camera Raw och det borde det heller inte vara.
Märkligt. Jag testade förvisso med en bild som jag inte tidigare prövat att redigera i LR, utan lyfte in den direkt i PS. Och jag hade inga problem med att skärpa den i samma utsträckning som mina Canon-filer. Kanske ska du pröva med en 'okontaminerad' bild som inte först körts genom LR? Det borde inte vara nån skillnad som du skriver, men i mitt fall så... Nu sitter jag långt från datorn och kan inte testa igen förrän i morgon kväll, så jag får avvakta om någon annan vill försöka.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
fujifilm, x10

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:54.