Gammal 2012-04-27, 14:08   #196

Skatan69 skrev: en Super pixel med så nära brusfritt det kan bli
Det brusar ordentligt i dagsljus även i femmegapixelläget.
Titta på någon av bilderna med blå himmel t.ex.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-29, 19:33   #197

jelu1661 skrev: Det brusar ordentligt i dagsljus även i femmegapixelläget.
Titta på någon av bilderna med blå himmel t.ex.
Det gör i stort sett alla kameror, inkl min D700.

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-29, 21:58   #198

Glimt
ebermark skrev: Om nån kan så är det Samsung.
Det enda Samsung kan är att efterapa Apple. Jag har börjat tappa tilliten för Samsung. De har alltid presterat bra och gjort bra ifrån sig, men på senare år har allt de tillverkat på ett eller annat sätt påminnt om Apples prdukter. Bortsett från deras "billiga" enheter.

Jag gissar nog på att HTC är mer redo för detta. Det är nu ganska länge sedan (ca ett 3 - 6 månader) som jag läste att Samsung har en massiv quadcore telefon på gång. De tycks inte få ut den... HTC har redan släppt sitt monster; HTC One X med 1.5 gHz Quad-core. Jag är nästan säker på att Samsung inte släpper sin quad-core enhet förrän Apple lanserar iPhone 5 med quad-core.

Sedan verkar Nokia igen vara två steg efter med både skärmkvalitet och processor/RAM-prestanda.... Lumia 900; Flaggskeppet på 1,4 gHz monocore... Nog för att det räcker långt, men 1,4 gHz var på topp för ett och ett halvt år sedan. De måste snabbt få ut något i stil med detta

Nokia Lumia X Pro (Ett namn jag hittade på bara)

41 mpxl
1,5 - 2 GHz Quad
1 - 1,5 GB RAM (2 GB skulle vara helt über)
HD-skärm (min 720p)
Win8
MicroSD-Slot

Det skulle möjligen locka tillbaka geeksen och få Nokia att verka lite mer front-line-aktiga. Dessutom skulle dylik mobilkameratelefon hitta in bland fotosidor. =)
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-29, 22:11   #199

WeeBee skrev: Sedan verkar Nokia igen vara två steg efter med både skärmkvalitet och processor/RAM-prestanda.... Lumia 900; Flaggskeppet på 1,4 gHz monocore... Nog för att det räcker långt, men 1,4 gHz var på topp för ett och ett halvt år sedan. De måste snabbt få ut något i stil med detta
Nokia har inget val så länge som aktuell version av Windows Phone är 7.5. Idag finns helt enkelt inte stöd för bättre skärmupplösning eller fler kärnor. Nytt hårdvarustöd kommer med Phone 8. Till saken hör dock att Windows Phone inte behöver någon überprocessor för att fungera. Blir man mycket upphetsad av specifikationsblad lär säkert Android vara att föredra även framöver.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-29, 22:14   #200

ztenlund skrev: Nokia har inget val så länge som aktuell version av Windows Phone är 7.5. Idag finns helt enkelt inte stöd för bättre skärmupplösning eller fler kärnor.
Va? Klarar inte Win 7.5 högre prestanda än det som de har idag? Okay.... Nu blir jag lite konfunderad över hur Microsoft tänkte när de utvecklade sitt OS.... (Varför finns det ingen "facepalm"-smiley här under?)
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-29, 22:28   #201

WeeBee skrev: Va? Klarar inte Win 7.5 högre prestanda än det som de har idag? Okay.... Nu blir jag lite konfunderad över hur Microsoft tänkte när de utvecklade sitt OS.... (Varför finns det ingen "facepalm"-smiley här under?)
De tänkte precis som Apple och väljer vilken typ av hårdvara som operativsystemet ska köras på. Därmed är den också mer optimerad och inte bemängd med den typ av lagg som plågar en hel del Androidtelefoner. Betänk nu att den hårdvara som Windows Phone körs på var mycket fräsig när operativssystemet kom. Problemet är mest att det dröjt för länge innan det kommit en ny version sett i perspektivet hur snabbt utvecklingen gått på mobilsidan.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-29, 22:34   #202

ztenlund skrev: De tänkte precis som Apple och väljer vilken typ av hårdvara som operativsystemet ska köras på. Därmed är den också mer optimerad och inte bemängd med den typ av lagg som plågar en hel del Androidtelefoner. Betänk nu att den hårdvara som Windows Phone körs på var mycket fräsig när operativssystemet kom. Problemet är mest att det dröjt för länge innan det kommit en ny version sett i perspektivet hur snabbt utvecklingen gått på mobilsidan.
Jamen har Android alltid varit multi-kärn kompatibel (jag har ingen aning)? Är inte det något som kommit till med tiden via updates och nyare versioner? Det är klart att man skall optimera mjukvaran. Tycker det är det bästa med Apple då deras mjukvara faktiskt körs laggfritt oberoende om det är dator eller mobil-enhet.

Men som sagt: Uppdateringar är inte förbjudna de heller ifall marknaden kräver det.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-29, 22:35   #203

WeeBee skrev: Det enda Samsung kan är att efterapa Apple. Jag har börjat tappa tilliten för Samsung. De har alltid presterat bra och gjort bra ifrån sig, men på senare år har allt de tillverkat på ett eller annat sätt påminnt om Apples prdukter. Bortsett från deras "billiga" enheter.

Jag gissar nog på att HTC är mer redo för detta. Det är nu ganska länge sedan (ca ett 3 - 6 månader) som jag läste att Samsung har en massiv quadcore telefon på gång. De tycks inte få ut den... HTC har redan släppt sitt monster; HTC One X med 1.5 gHz Quad-core. Jag är nästan säker på att Samsung inte släpper sin quad-core enhet förrän Apple lanserar iPhone 5 med quad-core.
Samsung har bekräftat att deras nya telefon, som presenteras nu på torsdag den 3/5, kommer med en 4-kärnig Exynos-processor. Med största sannolikhet är det Galaxy S3 de syftar på och den kommer väl antagligen att lanseras i juni om jag får gissa.

Och en liten fotnot; Samsung har petat ner Nokia från tronen som världens största mobiltelefontillverkare. Att påstå att det enda de kan är att efterapa Apple är bara tramsigt.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-29, 22:42   #204

WeeBee skrev: Jamen har Android alltid varit multi-kärn kompatibel (jag har ingen aning)? Är inte det något som kommit till med tiden via updates och nyare versioner? Det är klart att man skall optimera mjukvaran. Tycker det är det bästa med Apple då deras mjukvara faktiskt körs laggfritt oberoende om det är dator eller mobil-enhet.

Men som sagt: Uppdateringar är inte förbjudna de heller ifall marknaden kräver det.
Android har inte haft särskilt bra stöd för fler än en kärna innan den relativt nya version 4 (Ice Cream Sandwich).

Att Android ibland känns laggigt på en del telefoner beror till stor del på två saker; nämligen att operativsystemet arbetar på samma sätt som en vanlig dator - d v s att användargränssnittet körs med normal prioritet och delar således beräkningskraft med allt annat som körs samtidigt, och att Android fortfarande har kvar ett stort arv från den tid då operativsystemet inte var ämnat att köras med touch-skärm

Båda problemen är nåt som utvecklarna successivt jobbar bort i takt med varje version som släpps.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-29, 23:20   #205

Tummen upp
ebermark skrev: Samsung har bekräftat att deras nya telefon, som presenteras nu på torsdag den 3/5, kommer med en 4-kärnig Exynos-processor. Med största sannolikhet är det Galaxy S3 de syftar på och den kommer väl antagligen att lanseras i juni om jag får gissa.
Nice! Det var fint att höra. Måste erkänna att det för en gångs skull känns skönt att ha fel om denna sak. Men även du måste erkänna att Samsungs designer och marknadsstrategier påminner väldigt mycket om Apples
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-30, 02:33   #206

WeeBee skrev: Nice! Det var fint att höra. Måste erkänna att det för en gångs skull känns skönt att ha fel om denna sak. Men även du måste erkänna att Samsungs designer och marknadsstrategier påminner väldigt mycket om Apples
Många bilar av olika märken är oerhört lika varandra, det är det ingen som gnäller om. För konsumenten är det väl bara bra att saker ser snygga ut? Spela roll om det är nån annan som kommit på en typ av utseende först?
Om nån kan ta det utseendet och göra en bättre telefon än "originalet" är det ju bara bra.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-30, 08:44   #207

ztenlund skrev: De tänkte precis som Apple och väljer vilken typ av hårdvara som operativsystemet ska köras på. Därmed är den också mer optimerad och inte bemängd med den typ av lagg som plågar en hel del Androidtelefoner. Betänk nu att den hårdvara som Windows Phone körs på var mycket fräsig när operativssystemet kom. Problemet är mest att det dröjt för länge innan det kommit en ny version sett i perspektivet hur snabbt utvecklingen gått på mobilsidan.
Trots sin "dåliga" hårdvara är Windows Phone det snabbaste som finns på marknaden nu. Det flyter klart bäst och gör i stort sett allting snabbare än både Android och iOS telefoner.

http://www.youtube.com/watch?v=m0DLQp-_LV0

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-30, 09:28   #208
Per

Festligt att denna helt hopplösa vs-diskussion dyker upp så fort mobiltelefoner kommer på tal. Det är väldigt angelägt att få konstatera att det egna märket är generellt bättre eller bäst, helt utan hänsyn till användarens behov och önskemål. Redan där kan man ana vad det egentligen handlar om. Och det är väl egentligen inget konstigt med det, med tanke på hur stor del av människors liv som smartphones utgör numera. Bara att se sig omkring på gatorna, eller i trafiken för den delen.

Själv struntar jag högaktningsfullt i om det är äpplen, gröna gubbar, eller stövelreklam på min telefon - jag är enbart intresserad av helheten, vad den kan uträtta, i förhållande till mina krav och önskemål. Utöver telefoni, mail och surfande som alla telefoner fixar på sitt sätt så är de viktigaste funktionerna för mig foto, navigering och mediahantering. Eftersom ingen telefon erbjuder en helhet som i mina ögon levererar mer än min snart två år gamla N8 så kan jag mycket väl tänka mig att nästa telefon blir en 808; hårdvarumässigt verkar den ha samma sköna flexibilitet som N8an erbjuder plus bl.a. en ännu grymmare kamera. Och med Symbian ombord behöver jag inte byta ner mig i flexibilitet hos mjukvaran heller. Visst hade Android varit ett intressant alternativ, men Nokia Maps är helt enkelt så förbannat bra att fördelarna med Android inte väger upp den förlusten för mig. Dessutom är det ju väldigt hypotetiskt med mobilkameror i klass med Nokias på en Androdmobil, eller nåt annat mobil-OS heller för den delen.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-30, 09:49   #209

Per skrev: Festligt att denna helt hopplösa vs-diskussion dyker upp så fort mobiltelefoner kommer på tal. Det är väldigt angelägt att få konstatera att det egna märket är generellt bättre eller bäst, helt utan hänsyn till användarens behov och önskemål. Redan där kan man ana vad det egentligen handlar om. Och det är väl egentligen inget konstigt med det, med tanke på hur stor del av människors liv som smartphones utgör numera. Bara att se sig omkring på gatorna, eller i trafiken för den delen.

Själv struntar jag högaktningsfullt i om det är äpplen, gröna gubbar, eller stövelreklam på min telefon - jag är enbart intresserad av helheten, vad den kan uträtta, i förhållande till mina krav och önskemål. Utöver telefoni, mail och surfande som alla telefoner fixar på sitt sätt så är de viktigaste funktionerna för mig foto, navigering och mediahantering. Eftersom ingen telefon erbjuder en helhet som i mina ögon levererar mer än min snart två år gamla N8 så kan jag mycket väl tänka mig att nästa telefon blir en 808; hårdvarumässigt verkar den ha samma sköna flexibilitet som N8an erbjuder plus bl.a. en ännu grymmare kamera. Och med Symbian ombord behöver jag inte byta ner mig i flexibilitet hos mjukvaran heller. Visst hade Android varit ett intressant alternativ, men Nokia Maps är helt enkelt så förbannat bra att fördelarna med Android inte väger upp den förlusten för mig. Dessutom är det ju väldigt hypotetiskt med mobilkameror i klass med Nokias på en Androdmobil, eller nåt annat mobil-OS heller för den delen.
Nokias app-paket är väldigt attraktivt, det är helt klart det som lockar mig att byta från HTC till Nokia som WP-användare. Drive, music etc finns allt till WP nu också, men bara till Nokia-WPs

/Karl
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-30, 10:56   #210
Per

Falumas skrev: Nokias app-paket är väldigt attraktivt, det är helt klart det som lockar mig att byta från HTC till Nokia som WP-användare. Drive, music etc finns allt till WP nu också, men bara till Nokia-WPs
Jag känner inte till WP så väl, det verkar vara ganska väsensskilt från Symbian - mer åt iOS-hållet kanske? Säkert inte 'sämre' (som sagt - enbart trams att jämföra på ett generellt plan!), men mindre flexiblet kanske? Verkar också som om en och annan som gått från Symbian Belle till WP haft svårt att vänja sig. Men det handlar ju återigen om helheten; vad man vill få ut av både mjuk- och hårdvara. Om jag fattat rätt så har WP fortfarande ingen USB-otg, och om man använder mobilen flitigt som media-hub vill man kanske inte vara utan HDMI och FM-sändare heller. Bra multitasking är också ett måste, liksom rejält med minne (expanderbart).
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
kameratelefon, mobiltelefon, nokia, nokia 808 pureview

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:35.

ColorMunki SMILE - Bildskärmkalibrering

Alltid bra priser på Elinchrom