Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokia 808 PureView med 41MP kamera(!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
WP har ju bara ökat sin marknadsandel med 1,2%-enheter, medans Android ökat sin med 21,2! Att deras försäljning ökat mest relativt till fjolårets dito är inte samma sak som att de är snabbast ökande!
I absoluta siffror ökade Android helt klart mest, men i relativa siffror ökade WP mest.

Others och Symbian har dock störtdykt så tur i oturen för Nokia är att dom har WP.

Värt att notera är också att det såldes 42% fler mobiler i Q2 2012 än vad det gjorde Q2 2011.

/Karl
 

Mats.J

Aktiv medlem
WP7 var i stort sett lika stort som Symbian på smart phones i Juni, skulle tippa att WP7 är större nu.
Att Symbiantelefonerna blir färre är naturligt då Nokias VD har "dödat" dem då han inte vill att Symbian skall konkurrera med hans älskade Lumiatelefoner. I statistiken för WP ingår även försäljningen av Windows mobile dessutom är det inte sålda enheter utan endast levererade dito.

Symbian har ju lyckats kväva alla utvecklare trots alla möjligheter. För dom flesta har WP7 redan alla möjligheter som behövs.
Här hänger jag inte med dig på vad du menar.

Att dom sade att WP7 skulle gå att upgradera till WP8 var olyckligt, att det inte går är däremot bra annars hade man aldrig kunnat göra alla förbättringar som behövs. Alla WP7-lurar får dock WP7.8 som ger WP7 lurar många WP8-features.
Jag tror knappast att alla de som har köpt en Lumiatelefon med löftet att den skulle kunna uppgraderas till WP8 håller med dig om att det är ”olyckligt”.

Jag har aldrig fått en signal i örat när jag pratat i telefon. Det kan vara en Nokiafeature som min HTC inte har. Nokia verkar lida av det finns anställda som sätter bly i betongklumpen runt Nokias fötter på dess simmtur. Så det har dykt upp rätt märkliga saker i deras Lumiatelefoner. Förhoppningsvis har Nokia lyckats göra sig av med dom flesta av dom till WP8./Karl

Det är kanske om du säger att det är ett problem som endast Lumiatelefonerna lider av. Dock så utvecklas Lumiatelefonernas mjukvara av Microsofts egna utvecklare i USA. Nokia står endast för utvecklandet av hårdvaran.

Jag har ett mycket bra fysiskt tangentbord på min WP-lur HTC 7 Pro (var får du alla dina påståenden ifrån??? Dell har också en.), vad är det du saknar på det tangentbordet.
Jag förstår inte ditt "var får du alla dina påståenden ifrån???" Det jag skrev var:

"Utöver min kravlista (se inlägg 311) på funktioner så vill jag att min huvudtelefon skall ha ett fysiskt QWERTY-tangentbord. Det erbjuder i dagsläget inte någon WP-telefon. Jag har i alla fall inte sett någon än."

Det enda jag påstår är "Jag har i alla fall inte sett någon än".

Jag har försökt att hitta en bild på ett svenskt tangentbord på HTC 7 Pro men inte lyckats. På de bilder jag har sett ser tangentbordet bra ut. Men jag undrar om du har dedikerade tangenter till bokstäverna å, ä, ö på ditt tangentbord eller är du tvungen att ”plocka” fram dessa bokstäver när du skriver.

Nedan kan du se hur tangentbordet ser ut på min E90. Här finns bland annat "snabbknappar" till Skrivbordet, Kontakter, Meddelande, Webbläsaren, Anteckningar, Kalendern.

Två av knapparna på tangentbordet är programmerbara av användaren för att starta valfria program.

Mvh
Mats
 

Bilagor

Falumas

Aktiv medlem
Att Symbiantelefonerna blir färre är naturligt då Nokias VD har "dödat" dem då han inte vill att Symbian skall konkurrera med hans älskade Lumiatelefoner. I statistiken för WP ingår även försäljningen av Windows mobile dessutom är det inte sålda enheter utan endast levererade dito.


Här hänger jag inte med dig på vad du menar.


Jag tror knappast att alla de som har köpt en Lumiatelefon med löftet att den skulle kunna uppgraderas till WP8 håller med dig om att det är ”olyckligt”.




Det är kanske om du säger att det är ett problem som endast Lumiatelefonerna lider av. Dock så utvecklas Lumiatelefonernas mjukvara av Microsofts egna utvecklare i USA. Nokia står endast för utvecklandet av hårdvaran.



Jag förstår inte ditt "var får du alla dina påståenden ifrån???" Det jag skrev var:

"Utöver min kravlista (se inlägg 311) på funktioner så vill jag att min huvudtelefon skall ha ett fysiskt QWERTY-tangentbord. Det erbjuder i dagsläget inte någon WP-telefon. Jag har i alla fall inte sett någon än."

Det enda jag påstår är "Jag har i alla fall inte sett någon än".

Jag har försökt att hitta en bild på ett svenskt tangentbord på HTC 7 Pro men inte lyckats. På de bilder jag har sett ser tangentbordet bra ut. Men jag undrar om du har dedikerade tangenter till bokstäverna å, ä, ö på ditt tangentbord eller är du tvungen att ”plocka” fram dessa bokstäver när du skriver.

Nedan kan du se hur tangentbordet ser ut på min E90. Här finns bland annat "snabbknappar" till Skrivbordet, Kontakter, Meddelande, Webbläsaren, Anteckningar, Kalendern.

Två av knapparna på tangentbordet är programmerbara av användaren för att starta valfria program.

Mvh
Mats
Symbians katastrofa störtdykning började långt innan Elop.

Alla som köper en WP8-telefon kommer dock vara väldigt glada att dom slipper WP7 i bagaget och WP7-ägarna får en version av WP8 som klarar det som deras telefoner klarar av. Jag har svårt att se någon förlorare i den dealen. Alternativet hade varit att inte erbjuda nya hårdvarumöjligheter i och med WP8. Kan du installera senaste versionen av Symbian på din E90?


Vem som utvecklar vad vet jag inte, det är möjligt att det är så.

Man kanske i alla fall skall googla saker innan man gör uttalanden som "Det erbjuder i dagsläget inte någon WP-telefon. " även om man skickar med en brasklapp. Finns som sagt 2st att välja på i dagsläget, och dom har sålts i över ett år bägge två.

Jag har en hel touchscreen för programmerbara knappar. Har inte Å då jag har ett tyskt tangentbord och därför ü istället. Å kan jag dock få fram med ett något längre tryck på ä.

/Karl
 

Per

Aktiv medlem
Belle + Davi + Otixo => :D

Ett riktigt smidigt upplägg för att enkelt tanka upp bilder nästan var som helst direkt från systemkameran mha mobilen (Nokia Belle; t.ex. 808 Pureview eller N8).

Jag kopplar systemkameran med USB-sladdstump till mobilen, startar Davi som samlar alla mina molntjänster (SkyDrive, Dropbox, Picasa, Google Drive/Docs osv) samt min egen NAS hemma i garderoben under ett inlogg via Otixo. Väljer vart jag vill ladda upp (skapar nya mappar om det behövs), väljer från kameran, bockar för den eller de filer (med thumbnails) eller mappar jag vill skicka och drar iväg!
 

Falumas

Aktiv medlem
Ett riktigt smidigt upplägg för att enkelt tanka upp bilder nästan var som helst direkt från systemkameran mha mobilen (Nokia Belle; t.ex. 808 Pureview eller N8).

Jag kopplar systemkameran med USB-sladdstump till mobilen, startar Davi som samlar alla mina molntjänster (SkyDrive, Dropbox, Picasa, Google Drive/Docs osv) samt min egen NAS hemma i garderoben under ett inlogg via Otixo. Väljer vart jag vill ladda upp (skapar nya mappar om det behövs), väljer från kameran, bockar för den eller de filer (med thumbnails) eller mappar jag vill skicka och drar iväg!
Synd bara att det inte går på äldre nokior, jag tog fram min gamla Nokia 5800 och på den var det inte mycket som jag fick att fungera. Efter mycket om och men fick jag den upgraderad till 51.xxxxx men det skall finnas 60.xxxxx enligt hemsidan. Nokia maps blev installerat men det gick inte att ladda hem röster men väl kartor. Updateringensprogrammet har också hängt sig och visar att det finns en systemupdatering men kan inte installera den. Inga av apparna jag använder gick heller att installera som t.ex. Runkeeper. Symbian åkte tillbaka i en låda där det bäst hör hemma.

/Karl
 

Per

Aktiv medlem
Synd bara att det inte går på äldre nokior, jag tog fram min gamla Nokia 5800..
Det där måste nästan vara nåt slags rekord i OT, vad har din 4 år gamla Symbian S60v5 att göra i diskussionen om 808 Pureview och Nokia Belle?

Överst på davis sida står tydligt vilka telefoner appen körs på:

Nokia 603, Nokia 700, Nokia 701, and Nokia 808 PureView
Updated Nokia N8, Nokia E6*, Nokia E7, Nokia C6-01, Nokia C7, Nokia X7, Nokia Oro, and Nokia 500 (only for updated phones, does not work with Symbian^3 or Symbian Anna)
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu håller jag halvt med angående mycket av det som skrivs om Symbian men jag måste säga att jag tycker det är osmakligt skrivet. Dessutom kan man undra varför artikeln dyker upp nu, känns inte som PureView 808 är något nysläppt precis.

http://m3.idg.se/2.1022/1.472844/nokia-pureview-808-fet-kamera-men-tunn-lur

Martin Agfors som är aktiv här på fotosidan skriver en liten passage om kameran i en annan två sidors sågning av Symbian. Även om Symbian är kasst så tycker jag faktiskt att kameran hade förtjänat lite mer plats i artikeln. Det är så otroligt mycket med kameran som är revolutionerande. Det är den mest pixelstinna sensorn jag känner till nu, den arbetar med "binning" vid dåligt ljus, digitala zoomen etc.

Martin Agfors kommenterar bildkvaliteten:
Detaljrikedomen i fullstora bilder från Nokia Pureview är häpnadsväckande. Här ser du dels en hel bild tagen i 16:9-läge vilket innebär att den är på lite knappt 34 megapixel. I det lilla
uppförstorade utsnittet från bildens mitt ser du två kajakpaddlare och ganska mycket detaljer i småbåtarna. Du skulle lätt kunna gör en bra utskrift på en meter från en sådan här bildfil.
Sedan kommer en annan passage som jag reagerar över. Förmodligen har inte Martin skrivet detta.

Megapixelracet
Det var för några år sedan ett enormt megapixelrace bland såväl mobiltelefoner som digitalkameror, och många stirrade sig blinda på siffran som angav antalet megapixel. Men det är förstås inte allt, utan optiken är fruktansvärt viktig också. Det är därför kameror med 5 megapixel kan ge mycket bättre bilder än en mobiltelefon med 8 megapixel.
Är det så att en sågning av Symbian säljer tidningar bättre än en hyllning av en mobilkamera?

Hade varit intressant att få en kommenatar av Martin angående detta och jag kommer därför PMa honom om detta inlägget. Tilläggas kan att jag på inget sätt tror att det är Martins fel att artikeln blev som den blev, jag hoppas att det var så att han helt enkelt inte fick mer plats.

/Karl
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nu håller jag halvt med angående mycket av det som skrivs om Symbian men jag måste säga att jag tycker det är osmakligt skrivet. Dessutom kan man undra varför artikeln dyker upp nu, känns inte som PureView 808 är något nysläppt precis.

http://m3.idg.se/2.1022/1.472844/nokia-pureview-808-fet-kamera-men-tunn-lur

Martin Agfors som är aktiv här på fotosidan skriver en liten passage om kameran i en annan två sidors sågning av Symbian. Även om Symbian är kasst så tycker jag faktiskt att kameran hade förtjänat lite mer plats i artikeln. Det är så otroligt mycket med kameran som är revolutionerande. Det är den mest pixelstinna sensorn jag känner till nu, den arbetar med "binning" vid dåligt ljus, digitala zoomen etc.

Sedan kommer en annan passage som jag reagerar över. Förmodligen har inte Martin skrivet detta.

Är det så att en sågning av Symbian säljer tidningar bättre än en hyllning av en mobilkamera?

Hade varit intressant att få en kommenatar av Martin angående detta och jag kommer därför PMa honom om detta inlägget. Tilläggas kan att jag på inget sätt tror att det är Martins fel att artikeln blev som den blev, jag hoppas att det var så att han helt enkelt inte fick mer plats.

/Karl
Hej!

Kommentaren om bildkvalitet är min, angående resten är det nog bättre du tar upp det med artikelförfattaren om du har synpunkter.

Jag kan bara tillägga att jag hör till dem som tycker begrepp som "megapixelrace" är gravt missvisande - faktum är att antalet megapixel i det stora hela utvecklats ganska långsamt jämfört med mycket annat. Plus att fler megapixel i det stora hela är en fördel, inte ett problem som många vill göra det till. Det öppnar upp för nya sätt att arbeta med bilddata (som t.ex. binning som faktiskt fungerar) vilket jag tycker är spännande.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hej!

Kommentaren om bildkvalitet är min, angående resten är det nog bättre du tar upp det med artikelförfattaren om du har synpunkter.

Jag kan bara tillägga att jag hör till dem som tycker begrepp som "megapixelrace" är gravt missvisande - faktum är att antalet megapixel i det stora hela utvecklats ganska långsamt jämfört med mycket annat. Plus att fler megapixel i det stora hela är en fördel, inte ett problem som många vill göra det till. Det öppnar upp för nya sätt att arbeta med bilddata (som t.ex. binning som faktiskt fungerar) vilket jag tycker är spännande.
Jag antog att du inte var ansvarig till speciellt mycket av den artikeln och att du förmodligen fått väldigt lite utrymme alternativt fått din text rejält nerkapat. För kameradelen (som enligt mig i mångt och mycket är revolutionerande) i den telefonen förtjänar faktiskt mer utrymme även om telefonen i sig förmodligen passar dom flesta (inklusive mig själv) dåligt.

/Karl
 

Clevinger

Aktiv medlem
25 sidor och i princip ingen diskussion alls om kameran!

Uppgraderade min N8 till en 808 förra veckan. Vad tycker ni om bilderna i autoläget? Använder nu "scener" över huvud taget? Vad har ni för inställningar på "egna" (eller "creative"), dvs. C1, C2 och C3?
 
ANNONS