Annons

Nokia 808 PureView med 41MP kamera(!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermanssson

Aktiv medlem
Nokia 808 PureView med 41MP-kamera(!)

Japp, ni läste rätt - kamera med 41MP och 3x optisk zoom i en mobiltelefon. Se nedanstående länk om releasen. Ingen större teknisk spec är släppt ännu, vad jag kan se.

EDIT: Bildfilerna har tydligen inte upplösningen 41MP, utan snarare 5MP, men den skall använda sig av 41MP för att generera filerna. Har inte greppat än riktigt.

http://www.theverge.com/2012/2/27/2827158/nokia-808-pureview-launch-pictures-video-preview

http://www.symbiantweet.com/nokia-808-pure-view-41mp-camera-phone-announced
 
Senast ändrad:

MrKarisma

Aktiv medlem
Intressant.. att downsampla från enorma megapixeltal är framtiden.. Inom 10 år kommer ordet upplösning inte längre ha någon innebörd. Vi kommer se flera hundra megapixel upp till gigapixel. Sen tror jag iofs att det också kommer komma nya bättre tekniker för att registrera bilder som inte handlar om pixlar överhuvutaget.
 

Hermanssson

Aktiv medlem
Objektivets brännvidd är på 8,02mm vilket skall motsvara 28mm i småbildsformatet. Detta ger 3,5x förlängningsfaktor. Det borde väl i sin tur kunna berätta hur stor sensorn är, eller är jag ute och cyklar?
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Ruggigt stor sensor för en mobil mao, nästan som i nikons minisystem.

Går även att plocka ut bilderna i full resolution uppenbarligen, mäktiga bildfiler, men bör nog vara beredd på en brusfest då.

5 megapixel är alltså standardinställningen, vilket tillåter användaren att zooma en del med. Det som händer när man zoomar är att en mindre del av sensorn används, ner till att pixlarna är 1:1 mot sensorn, alltså ingen downsampling. Samma resultat kan uppnås genom att fota i fullres och beskära i efterhand.
 
Senast ändrad:

Max Welin

Aktiv medlem
Objektivets brännvidd är på 8,02mm vilket skall motsvara 28mm i småbildsformatet. Detta ger 3,5x förlängningsfaktor. Det borde väl i sin tur kunna berätta hur stor sensorn är, eller är jag ute och cyklar?
Det stämmer, sensorn skall tydligen vara 1/1.2" vilket är enormt stor även för en kompaktkamera. Den är ju i pricip nästa lika stor som den i Nikons 1-system.

Nån som vet när den finns i butik?
 

Grimmer

Aktiv medlem
Bara att gratulera Nokia för den goda bildkvalitén i en mobil. Såg inte allt för tjock ut heller. Jag läste igenom länken och de verkar ha förstått och dragit nytta av det stora pixelantalet på ett smart sätt. En sak kunde jag inte hålla med om och det var att de sa att man genom att beskära bilden istället för att använda en optisk zoom, som annars blir ljussvagare i ytteränden, på så vis kunde hålla upp slutartiden med sin konstanta bländare. Visst slutartiden blir samma men bruset ökar ju i motsvarande mängd eftersom utnyttjad sensorstorlek blir mindre. Där tror jag nog att fördelen är att en zoom är skör och är sämre rent allmänt. Zeissoptiken verkar ju riktigt skarp i hörnen, svårt att tro att en motsvarande pyttezoom skulle klara det.

Undras vad svaret blir från de "riktiga" kameratillverkarna?
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Jättebra Nokia! :)

Nu är det bara vänta på att alla iPhone ägare kommer att såga denna produkt i jämnhöjd med fotknölarna och påstå att deras produkter är bäst i universum hehe.

/ Magnus
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jättebra Nokia! :)

Nu är det bara vänta på att alla iPhone ägare kommer att såga denna produkt i jämnhöjd med fotknölarna och påstå att deras produkter är bäst i universum hehe.

/ Magnus
Är en iPhone-ägare och har aldrig tagit bilder med någon av mina mobiltelefoner, vare sig iPhone, Samsung, Nokia eller Sony Ericsson som jag lagt ut och soltserat mig över den. Har ju systemkamera! ;)
Har dock lagt ut bilder på blocket tagna av dom men..... Sätta sin signatur på den.....nää



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

Per

Aktiv medlem
Är en iPhone-ägare och har aldrig tagit bilder med någon av mina mobiltelefoner, vare sig iPhone, Samsung, Nokia eller Sony Ericsson som jag lagt ut och soltserat mig över den. Har ju systemkamera!
Ingen kameramobil gör anspråk på att ersätta en systemkamera, däremot kan en bra mobilkamera ersätta en kompaktkamera.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Digital zoom inte optisk zoom

Ruggigt stor sensor för en mobil mao, nästan som i nikons minisystem.

Går även att plocka ut bilderna i full resolution uppenbarligen, mäktiga bildfiler, men bör nog vara beredd på en brusfest då.

5 megapixel är alltså standardinställningen, vilket tillåter användaren att zooma en del med. Det som händer när man zoomar är att en mindre del av sensorn används, ner till att pixlarna är 1:1 mot sensorn, alltså ingen downsampling. Samma resultat kan uppnås genom att fota i fullres och beskära i efterhand.
Det borde vara digital zoom och behovet av zoomobjektiv borde minska drastiskt i framtiden. Frågan är egentligen varför vi har så många zoomar kvar. Det är inte så stor poäng med ett litet kamerahus om objektivet är stort. Helt klart är att sensorerna blivit jättebilliga.....
 

FiCa1

Aktiv medlem
Är en iPhone-ägare och har aldrig tagit bilder med någon av mina mobiltelefoner, vare sig iPhone, Samsung, Nokia eller Sony Ericsson som jag lagt ut och soltserat mig över den. Har ju systemkamera! ;)
Har dock lagt ut bilder på blocket tagna av dom men..... Sätta sin signatur på den.....nää



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
Tja, dissa inte mobilkameror - fotografen Lee Frost baserade ett fotoreportage från Kuba på en iPhone4 + en "filmapp" (obs ingen leksakshistoria, utan en app som emulerar olika klassiska filmtyper). Jag har sett några av bilderna tryckta i Black+White Mag (i ngt av höstnumren 2011). Mycket bra bilder - bättre än vad de flesta tar med superduperutrustning. Så nog kan man utan att skämmas skapa god fotografi - också i teknisk mening - även med en avancerad mobilkamera.

/ mvh FiCa1
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är ruggigt intressant teknik, varför har inte d800 lowlight-binning för att uppnå samma resultat som 808? Sedan är det synd att telefonen inte kör underbara Windows Phone istället för Symbian.
Nokia har nog i alla fall gjort något här som vi kommer få se fler apa efter.

/Karl
 

Tell

Aktiv medlem
Det är ruggigt intressant teknik, varför har inte d800 lowlight-binning för att uppnå samma resultat som 808? Sedan är det synd att telefonen inte kör underbara Windows Phone istället för Symbian.
Nokia har nog i alla fall gjort något här som vi kommer få se fler apa efter.

/Karl
Hur menar du? Skalar du ner en D800-bild till 5mpix så får du ju "samma" resultat?
 

Falumas

Aktiv medlem
Hur menar du? Skalar du ner en D800-bild till 5mpix så får du ju "samma" resultat?
Från RAW-filen kan man givetvis göra samma sak, men som jag förstått det hela så är det inte en ren nerskalning utan att Nokia slår ihop flera subpixlar där subpixlarna i mångt och mycket ingår i flera pixlar. Dvs ihopslagningen är av subpixlar innan en pixel skapas.
Det är två olika tekniker och ärligt talat vet jag inte vilken som ger bäst resultat, frågar du Nokia är det givetvis att slå ihop subpixlar, frågar du någon annan så kanske du får ett annat svar. Dom testbilder som kommit ut på nätet idag visar i alla fall på ett väldigt bra resultat. Sedan vet man ju aldrig rikigt hur omständigheterna var när dom bilderna togs.

/Karl
 

clio

Ny medlem
Det är ruggigt intressant teknik, varför har inte d800 lowlight-binning för att uppnå samma resultat som 808? Sedan är det synd att telefonen inte kör underbara Windows Phone istället för Symbian.
Nokia har nog i alla fall gjort något här som vi kommer få se fler apa efter.

/Karl
det fungerar inte med d800 pga att pixlarna är för stora och objektiven har för hög upplösning, vitsen med små pixlar och hög upplösning är att en nerskalning kan ske pga att optiken inte har tillräcklig upplösning i Nokias mobilkamera för att registrera en enskild pixel. ..
Mvh
Marcus
 
ANNONS