Annons

Betrakningsavstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

Studiomats

Aktiv medlem
Tycker att det är en väldigt grov generalisering. Det är klart att det är bildinnehållet som är viktigt, men bildinnehållet kan ju skapas eller förstärkas lika mycket av detaljer som av helheten, så det beror ju helt och hållet på syfte och bildens karaktär.

Bra exempel är vissa av Andreas Gurskys bilder, t.ex. 99 Cent II Diptychon (du kan Image-Googla om du inte känner till bilden).

Den är maffig att se i sin helhet (printarna är enorma), men när man går nära öppnas en helt ny värld av detaljer när man t.o.m. kan läsa på förpackningarna som (i alla fall för mig) ger helt nya dimensioner än att bara betrakta diptyken på ett avstånd där jag kan se hela.
Alla är vi olika men för mig säger inte bilden mig något om jag inte kan se helheten. Det är när jag ser helheten som jag förstår vad fotografen vill visa med sin bild.

I det bildexempel som du beskriver så säger inte bilden mig något alls om jag inte får se hela bilden. I detalj är det bara skit i mina ögon. Detaljgranskning av bilden ger mig ingenting överhuvud taget.

Tror nog att fotografer i allmänhet vill att bilden ska betraktas som en helhet, vill fotografen visa på detaljer i bilden så hade nog fotografen gjort en detaljbild av det speciella området.

Men som sagt är vi olika här i världen.
 

mannbro

Aktiv medlem
Tror nog att fotografer i allmänhet vill att bilden ska betraktas som en helhet, vill fotografen visa på detaljer i bilden så hade nog fotografen gjort en detaljbild av det speciella området.
På fotoutbildningar brukar betraktande av bilder ta större plats än skapande av bilder, och det är naturligtvis ingen slump. Det går inte att kommunicera och skapa uttryck i bild utan att kunna relatera till betraktarna. Det är väldigt svårt att bli en duktig fotograf utan att vara en duktig och van bildbetraktare.

Jag är ganska säker på att de flesta duktiga fotografer så väl inser som uppskattar att när bilden väl är upphängd, så har de inte längre någon kontroll över den. Förvisso kan de styra betraktaren genom bildens komposition och uttryck, men när bilden är tagen, printad och upphängd, så är upplevelsen betraktarens. De är också medvetna om att vana bildbetraktare i allmänhet vill ha både helheten, betrakta verket ur flera vinklar, gå nära, gå långt bort o.s.v. och kräver lite mer tuggmotstånd och finess av fotografen än en översiktsbild och en detaljbild på en detalj som fotografen vill visa upp.

PS. Man behöver inte förstå vad fotografen vill visa för att kunna uppleva ett fotografi eller annan konst, och det är ju oftast upplevelsen som är det viktiga.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det beror ju helt på med vilken teknik och kvalitet original och printar är gjorda i. Är det en välgjord analog print från storformat så kan du nog behöva lupp för att se kornet.

Är det däremot en digitalprint i t.ex. 150dpi så är en gissning någon halvmeter.
Kanske det men om man som jag nu digitaliserar dian så blir man lite smärtsamt medveten om begränsningarna i det mediet i jämförelse med dagens digitala sensorer. Jag plåtar med något av det bästa som finns idag när det gäller både DR och upplösning (Sony A7r 64 MP) men det är ju våldsam overkill i det sammanhanget för dia är dåligt i båda dessa grenar.

Men det är inte helt fel för det. Jag tycker trots allt att en del av dessa bilder får ett rätt intressant utryck ändå trots de tekniska begränsningarna. Har bara skrivit ut i A4 men jag ska testa några A3:eek:r också, för det är ju som Leif så riktigt skriver och exemplifierar att perceptuell upplösning avtar med betraktningsavståndet.
 

Studiomats

Aktiv medlem
På fotoutbildningar brukar betraktande av bilder ta större plats än skapande av bilder, och det är naturligtvis ingen slump. Det går inte att kommunicera och skapa uttryck i bild utan att kunna relatera till betraktarna. Det är väldigt svårt att bli en duktig fotograf utan att vara en duktig och van bildbetraktare.

Jag är ganska säker på att de flesta duktiga fotografer så väl inser som uppskattar att när bilden väl är upphängd, så har de inte längre någon kontroll över den. Förvisso kan de styra betraktaren genom bildens komposition och uttryck, men när bilden är tagen, printad och upphängd, så är upplevelsen betraktarens. De är också medvetna om att vana bildbetraktare i allmänhet vill ha både helheten, betrakta verket ur flera vinklar, gå nära, gå långt bort o.s.v. och kräver lite mer tuggmotstånd och finess av fotografen än en översiktsbild och en detaljbild på en detalj som fotografen vill visa upp.

PS. Man behöver inte förstå vad fotografen vill visa för att kunna uppleva ett fotografi eller annan konst, och det är ju oftast upplevelsen som är det viktiga.
Som jag sa innan så är vi olika här i världen.

Och jag håller med dig att som betraktare så tittar man på en bild på många olika sätt men det är inte förrän man ser hela bilden som man kan ta till sig bilden. (Enligt mig) :)

Jag anser mig vara en van bildbetraktare och kan bara tala för mig själv, men när helheten kommer på plats, det är då jag kan ta till mig bilden och bilda mig en uppfattning om bilden. Är den tekniska kvalitén bra när jag ser helheten då kan den tekniska kvalitén vara lite sämre i detalj och ändå kan jag ta till mig bilden och den kan beröra mig på ett eller annat sätt.

Men sen får man väl kanske komma överens om vad som är bra tekniskt och vad som inte är bra tekniskt. Vi har ju alla olika preferenser om vad som är bra eller dåligt.

Val av media spelar stor roll för den som vill titta på detaljer. Canvas tar bort väldigt många detaljer eller ska kanske hellre säga att detaljerna göms i strukturen, och där kan en som gillar att se detaljer vara helt lost. Men bilden i sig kan vara helt underbar när man ser helheten. Men ändå kan ju bilden vara helt tekniskt perfekt på det media.

Ett spegelblankt papper plockar ju fram detaljer på ett fantastiskt sätt men bilden blir ju inte bättre för att detaljerna poppar fram som nästan en tredje dimension. Även här tycker jag, att några steg tillbaks så man ser hela bilden, blir lättare att se bilden och bli berörd av den. Antingen positivt eller negativt.

Men som sagt, jag personligen vill se hela bilden för att jag ska kunna ta till mig den och bilda mig en uppfattning om jag gillar den eller ej. Det är då jag bedömer om den tekniska kvalitén håller, och i det läget så krävs det inga monsterpixlar eller en massa ppi och dpi.

Så jag är ingen bra konsument när det gäller leverantörer av teknisk utrustning av fotorelaterade produkter. :) Visst finns där gränser på vad även jag tycker är skit, men det mesta idag räcker mer än väl. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tycker att det är en väldigt grov generalisering. Det är klart att det är bildinnehållet som är viktigt, men bildinnehållet kan ju skapas eller förstärkas lika mycket av detaljer som av helheten, så det beror ju helt och hållet på syfte och bildens karaktär.

Bra exempel är vissa av Andreas Gurskys bilder, t.ex. 99 Cent II Diptychon (du kan Image-Googla om du inte känner till bilden).

Den är maffig att se i sin helhet (printarna är enorma), men när man går nära öppnas en helt ny värld av detaljer när man t.o.m. kan läsa på förpackningarna som (i alla fall för mig) ger helt nya dimensioner än att bara betrakta diptyken på ett avstånd där jag kan se hela.
Något av det häftigaste jag sett var en utställning på Moderna i Stockholm där de visade riktigt stora bilder tagna med storformatkameror.

I övrigt tycker jag inte det är meningsfullt att dissa upplevelsen av hög upplösning på skärm utifrån att det går att få en hyfsad bild av en skarp 8 MP bild i 2m på längsta sidan, men jag tror kanske inte det bara är det Leif Bengt var ute efter. Jag tycker det är bra att han lyfte fram grafen som exempel. Det blir ju lätt en massa helt löst tyckande annars.

Det riktigt högupplösta bilder ger är ju en möjlighet att "åka" i bilderna som en mer lågupplöst bild aldrig kan erbjuda, hur skarp den är i liten storlek. Något av det häftigaste jag sett på senare år var en åkning på ett museum man kunde göra i en gammal japansk jättetavla i hög upplösning. Zoomifiering är en teknik många museer använde idag.

Det är ju två helt skilda användningsområden och upplevelser.

Det är viktigt att förstå sambanden men varför begränsa sig när det gäller upplösning i tagen bild? Det ger ju i allt väsentligt bara mer möjligheter. Om man nu inte tycker sig vilja utnyttja dessa så är väl det fine, men ibland tillför det faktiskt möjligheter som är bra och kul att ha.
 

hne

Aktiv medlem
Har bara skrivit ut i A4 men jag ska testa några A3:eek:r också, för det är ju som Leif så riktigt skriver och exemplifierar att perceptuell upplösning avtar med betraktningsavståndet.
Precis det jag ville få fram med 100ppi/meter betraktningsavstånd. Skriver du ut i vykortsformat får du räkna med att folk tittar så nära på det som deras syn tillåter, 20cm eller 500ppi med mina ögon. Hänger du något över en soffa vet du att ingen kommer närmare än en meter och då räcker det gott med 100ppi. Drar du upp ett porträtt över en fyrvånings husvägg, 8x12 meter med underkant tre meter över mark, vet du att ingen kommer kunna se motivet ordentligt på åtminstone 10 meters håll och då räcker det gott med 10ppi, dvs 2.54mm breda pixlar. 3200x4800 (15Mpx) över en hel fasad kanske låter lite, men jag har sett flera lyckade exempel med betydligt lägre upplösning än så.
 

mannbro

Aktiv medlem
Och jag håller med dig att som betraktare så tittar man på en bild på många olika sätt men det är inte förrän man ser hela bilden som man kan ta till sig bilden. (Enligt mig) :)
Jag kanske uttryckt mig klumpigt, men min avsikt har aldrig varit förorda att man endast ska titta på detaljerna i bilden, helheten är självklart grunden för bildbetraktelsen, men för många bilder kan upplevelsen bli större om man kombinerar det med att gå nära.

Sedan är det ju långt ifrån detaljer som behöver vara det viktiga när man kommer nära heller, och som Sten-Åke skrev, så kan ju även tekniska imperfektioner från t.ex. ett förstorat dia höja en print när man kommer nära, och det kan ju även synliga digitala pixlar och annat göra.

Allt beror ju på vad man vill förmedla med bilden. Grundfrågan var hur långt ifrån man ska betrakta en bild för att den ska upplevas skarp, och där menar jag att om det viktiga i bilden är att den upplevs som skarp, så blir upplevelsen störst om den är skarp även på väldigt nära håll.

Jag tror nog att vi i grunden är ganska överens egentligen; är det inte skärpan som är viktig i bilden, så gör det ju absolut inte något - och kan t.o.m. vara till fördel - om bilden inte upplevs skarp på närmre än "normalt" betraktningsavstånd (d.v.s. där man kan se hela bilden samtidigt). Brist på skärpa när betraktaren går för nära kan ju t.ex. vara ett verktyg man kan använda som fotograf för att styra tillbaka närgånga betraktaren till behörigt avstånd.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Precis det jag ville få fram med 100ppi/meter betraktningsavstånd. Skriver du ut i vykortsformat får du räkna med att folk tittar så nära på det som deras syn tillåter, 20cm eller 500ppi med mina ögon. Hänger du något över en soffa vet du att ingen kommer närmare än en meter och då räcker det gott med 100ppi. Drar du upp ett porträtt över en fyrvånings husvägg, 8x12 meter med underkant tre meter över mark, vet du att ingen kommer kunna se motivet ordentligt på åtminstone 10 meters håll och då räcker det gott med 10ppi, dvs 2.54mm breda pixlar. 3200x4800 (15Mpx) över en hel fasad kanske låter lite, men jag har sett flera lyckade exempel med betydligt lägre upplösning än så.
Ja jag har ju en gång i tiden byggt screen-tryckpressar. Jag kommer ihåg alltifrån jättetryckbäddar man använde för att trycka långtradarsläppresenningar med och andra jättemotiv. Har i färskt minne ett stort porträtt av en afrokvinna som tryckts med ett väldigt grovt raster som såg helt galet ut på nära håll men grejen var ju just att det inte skulle ses på nära håll. På långt håll är det ingen som ser rastret överhuvudtaget. Tror det var ett provtryck i en specialmaskin de skulle ha i Syd-Afrika att trycka busshållplatsreklam med på 70-talet. De tryckte på plåt så att det skulle så emot vandaliseringen!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kanske uttryckt mig klumpigt, men min avsikt har aldrig varit förorda att man endast ska titta på detaljerna i bilden, helheten är självklart grunden för bildbetraktelsen, men för många bilder kan upplevelsen bli större om man kombinerar det med att gå nära.

Sedan är det ju långt ifrån detaljer som behöver vara det viktiga när man kommer nära heller, och som Sten-Åke skrev, så kan ju även tekniska imperfektioner från t.ex. ett förstorat dia höja en print när man kommer nära, och det kan ju även synliga digitala pixlar och annat göra.

Allt beror ju på vad man vill förmedla med bilden. Grundfrågan var hur långt ifrån man ska betrakta en bild för att den ska upplevas skarp, och där menar jag att om det viktiga i bilden är att den upplevs som skarp, så blir upplevelsen störst om den är skarp även på väldigt nära håll.

Jag tror nog att vi i grunden är ganska överens egentligen; är det inte skärpan som är viktig i bilden, så gör det ju absolut inte något - och kan t.o.m. vara till fördel - om bilden inte upplevs skarp på närmre än "normalt" betraktningsavstånd (d.v.s. där man kan se hela bilden samtidigt). Brist på skärpa när betraktaren går för nära kan ju t.ex. vara ett verktyg man kan använda som fotograf för att styra tillbaka närgånga betraktaren till behörigt avstånd.
Precis det jag menar, jag kommer ihåg ett praktverk som en fransk kvinnlig fotograf tagit på Svalbard antagligen för det handlade om isbjörnar i den miljön till stor del. Det var ofta bilder tagna i dåligt ljus med fantastisk färgskala och det snöade så att bilderna såg helt "brusiga ut" men de var fantastiska för det. Även "brus" är underskattat ibland i dessa de kliniskt rena bildernas tids era. Men det kliniskt rena kan vara nära granne med det rent ointressanta. Det är väl därför det har blivit poppis med plug ins som låter oss få lite korn även i digitalbilder.

Bilder som stannat kvar och blivit berömda och en del av det eviga kulturarvet förefaller påfallande ofta att inte vara särskilt tekniskt perfekta.
 
ANNONS