Annons

Fotoresa till Tromsö

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Falk

Medlem
Hej,

skall åka upp till Tromsö 26-29 Mars för att ta lite bilder och tänkte höra om nån har några bra tips. Nån som har tips på boende, biluthyrare (eller kan man ta sig runt med buss), och bra ställen att ta sig till om man vill hitta fina landskap? Eller några andra idéer eller tips.

Tack på förhand!!

//Jonas
 

jseffel

Aktiv medlem
Hej.

Jag bor för tillfället i Tromsö. Att ta sig till platser med buss kan jag inte rekommendera. Hyr en bil på flygplatsen. Både Hertz och Avis ligger där. Thon är ett hotell mitt inne i centrum som är ganska billigt.
Ganska mycket snö just nu (runt 80cm 100m.o.h.) så snöskor/trugor är att rekommendera. Men med lite tur så har det varit töväder och frusit till precis innan ni kommer.

Platser jag skulle rekommendera:
http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=rekvik&sll=69.745461,18.357124&sspn=0.066678,0.30899&ie=UTF8&ll=69.736426,18.324981&spn=0.008338,0.038624&z=15&iwloc=addr
- Parkera ca 1km innan rekvik. Står förmodligen nån bil parkerad där. Gå antingen höger eller vänster. Du ser även mycket fin på vägen hit.

http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=sommarøya&sll=69.632247,18.418579&sspn=0.268138,1.235962&ie=UTF8&z=14&iwloc=addr
- Gör sig bäst på sommaren, men fortf. värt en titt.

http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=skogsfjord&sll=70.040286,19.074326&sspn=0.065747,0.30899&ie=UTF8&ll=69.899174,19.399109&spn=0.529543,2.471924&z=9&iwloc=addr
- Har ni tid, fortsätt till Hansnes. Vägen tar slut till sist.

Samt Lyngen, men där har jag inte varit så mycket än.

Kattfjordeidet på Kvaløya bjuder på trevlig vandring.

De flesta bilderna på min sida www.seffel.com är tagna i Tromsö eller i närheten.
 

Dood

Aktiv medlem
Ska också till Tromsö men över påsk (5:e till 15:e april) för att bland annat fotografera en hel del.

Kollade på dina bilder (många grymt fina) och undrar angående norrskenet som du lyckats fånga snyggt på några bilder.
Är det enbart vid vissa tider på året det finns chans att uppleva norrsken i Tromsö, eller finns chansen vid påsk?

Gillar också bilder av typ #12 i ditt galleri. Är det den typen av kust överallt där eller är det någon speciell sträcka du rekommenderar för den typen av kust?

Har du något tips för att ha störst chans att få se örn i trakterna kring Tromsö?

Tack på förhand!
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
halloen folkens!
på tide å konvertere denne tråden til Norsk..
tromsø er meget deilig sted!

Havørn kan du med lit flaks se overallt i Tromsø,, men ikkje sjelden på lange hold. Runt di små øyene langs kysten i Bodø og ute i Lofoten (Vesterålen) så er sjansene betydelig bedre en i Tromsø..

ikkje å glemme er:
-fjellheisen over "på den andre siden byen"..
-sommerøy er en skikkelig flott plass og ikkje lange veien fra byen heller.. (!!!!!) fint for å se havørn. (kanskje i fisketur på havet?)
-tromsøya i seg selv er vel ikkje noe særlig men jeg har nu fotografert mange fine fuglebilder fra kajene langs stakkvolleveien. (ex,bilde: http://www.niclasfoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=617087 )
-polarmuseet er nydelig,, masse Nansen og Amundsen.. har tatt mange bilder der inne jeg :)

Lykke till!
MVH Niclas,


Ps, en kopp latte på "Flyt" må du få med deg, sportslig kaffé! Eller en klassisk burger på "Blå Rock" hvis du liker bråkete musikk :lol:
 

Dood

Aktiv medlem
Tackar! Ser verkligen fram emot min resa!
"Blå rock" kommer jag absolut att besöka eftersom jag "liker bråkete musikk" (härligt utryck)!
Finns det något annat för den fotointresserade som man inte får missa när man besöker Tromsö?

Jag tar antagligen med mig min snowboard också eftersom jag hört att det finns backar i närheten. Hoppas på lite fina utsiktsbilder från topparna där.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Tackar! Ser verkligen fram emot min resa!
"Blå rock" kommer jag absolut att besöka eftersom jag "liker bråkete musikk" (härligt utryck)!
Finns det något annat för den fotointresserade som man inte får missa när man besöker Tromsö?

Jag tar antagligen med mig min snowboard också eftersom jag hört att det finns backar i närheten. Hoppas på lite fina utsiktsbilder från topparna där.

Hoppas jag inte belastar tråden med många inlägg nu.. blir bara så engagerad när det handlar om tromsø :lol:
**

Jo ett spännande område har du helt i centrum, nämligen norges tredje största trähus och näst största träkyrka.. Nämligen domkyrkan. Den är tjusig och pampig precis i centrum av stan.

Nära centrum men längre mot brofästet (på tromsøya-sidan) så finns det minst sagt spännande gamla strukturer och miljöer som bara väntar på en kamera. Nu har de väl nyligt byggt upp en del hus där och kanske har det försvunnit en del gammal patina efter min senaste vistelse där.

Väl i Tromsø så är det ju fullt möjligt att åka en tur med den berömda Hurtigruten. Och då är det ju finast naturmässigt att åka söderut från Tromsø. Men en tur med den båten gör man ju inte under en snabbvisit i Tromsø direkt.

Själv har jag rest ruskigt mycket med hurtigruten i högst olika anledningar men på varje resa så har jag varit mycket på däck och fotograferat och pratat med nyfikna turister.

Senja är en ö inte långt ifrån Tromsø centrum. rekommenderas varmt! SAmma gäller den lilla pärlan Finnsnes...

Lycka till!

MVH Niclas,

Ps, glöm inte att köpa på dig x antal kartor. Behöver inte karta för att inte gå vilse men att pricka in guldkornen är ju alltid lika roligt när man planerar nya resor och när man drömmer sig tillbaka :)
 

Dood

Aktiv medlem
Det är nog ingen risk - bara kul att få lite tips och förslag (även om det inte var jag som startade tråden...).
Jag kommer att vara i Tromsö i 10 dagar så lite utflykter ska jag allt hinna med. Får väl se vad vädret tillåter, jag misstänker att det fortfarande också kan vara rätt mycket snö i början av april?!
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jo så är det. även in i maj åtminds uppe i terrängen.
De har en snörik vinter där i år de också.
Men vackert är det!
MVH Niclas,

Ps, kolla upp om artic voyager fortfarande kör turer från tromsø centrum,, ett bra valkikartips :)
 

kiwawa

Aktiv medlem
Eller en klassisk burger på "Blå Rock" hvis du liker bråkete musikk :lol:
Mmmmm, en Dead Kennedys eller Motörhead på Blå Rock får man bara inte missa.

Hade Tromsö legat i Sverige hade jag flyttat dit med en gång, försöker ta mig dit minst en gång per år.
Fotomotiv finns lite överallt i stan, jag brukar vara där på sensommarn när algblomningen färgar fjordarna gröna och då är turen mot Sommeröy och vidare mot Senja hur vacker som helst.
Gör ett besök på den av Hurtigruttbåtarna som ligger i hamn( ligger ofta en där som man får gå ombord och fota och kika i, i allafall på sommaren)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ja, precis där kom du ju med ett kanontips själv!
Har man tur med vädret och div kosmiska faktorer så har man ju ypperliga chanser att fånga norrskenet. Och inte bara norrskenet utan också norrskenet (nordlys..) i vackert landskap!!

Bara sök upp bilder under rubriken " nordlys tromsø " på foto.no!
sök här: http://foto.no/cgi-bin/bilder/search.cgi

Ett bildex (nordlys + stjärnformationer i massor.. nästan lite för porrigt ju :)) : http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=438827&imageoffset=17&keywords=nordlys%20troms%F8

MVH Niclas,

Ps, jag har jobbat på Rica.. ishavshotellet next door to Thon ;)
 

CLP

Avslutat medlemskap
Här kommer ännu ett Norrskens tips:

http://www.swpc.noaa.gov/pmap/pmapN.html

Blev själv lite Norge inspirerad när jag kikade in i denna tråd. Google-maps är fantastikt trevlig att kika runt olika platser med.
Kanske man skulle packa med snöskorna och brädan och besöka grannarna igen.

Är lite sugen på Lofoten och kanske fotografera busväder kring havsbandet, när vågorna slår upp mot stränderna.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Här kommer ännu ett Norrskens tips:

http://www.swpc.noaa.gov/pmap/pmapN.html

Blev själv lite Norge inspirerad när jag kikade in i denna tråd. Google-maps är fantastikt trevlig att kika runt olika platser med.
Kanske man skulle packa med snöskorna och brädan och besöka grannarna igen.

Är lite sugen på Lofoten och kanske fotografera busväder kring havsbandet, när vågorna slår upp mot stränderna.

Ja, visst är Troms fylke finimangs på alla sätt och vis men Lofoten är det ju inget som slår om man gillar dramatik och spektakulära havsvyer.. kanonfin säsong där uppe nu och rättså lite turister dessutom. Turisterna är ju den ena stora faktorn som gör att jag inte ännu har bosatt mig där for ever.. kanske kommer jag överens med den saken till slut.

Men visst är Tromsø fint och dessutom få timmar med flyg ifrån arlanda (stockholm-oslo-tromsø). Å andra sidan så är ju svalbard bara ett par tre timmar från tromsø med flyg rakt norrut över havet..

Möjligheternas land för oss naturromantiker ;)
 

CLP

Avslutat medlemskap
Ja, visst är Troms fylke finimangs på alla sätt och vis men Lofoten är det ju inget som slår om man gillar dramatik och spektakulära havsvyer.. kanonfin säsong där uppe nu och rättså lite turister dessutom. Turisterna är ju den ena stora faktorn som gör att jag inte ännu har bosatt mig där for ever.. kanske kommer jag överens med den saken till slut.

Men visst är Tromsø fint och dessutom få timmar med flyg ifrån arlanda (stockholm-oslo-tromsø). Å andra sidan så är ju svalbard bara ett par tre timmar från tromsø med flyg rakt norrut över havet..

Möjligheternas land för oss naturromantiker ;)
Har bar några timmars bilfärd till Lofoten eller Tromsö.

Gillar dramatiken när man kommer från Melbu med färjan. Första milen från färlägret är otroligt vacker där. Men nu är det ju väg där, så man slipper åka runt via Sortland och Melbu.
 

Jonas Falk

Medlem
Ja, visst är Troms fylke finimangs på alla sätt och vis men Lofoten är det ju inget som slår om man gillar dramatik och spektakulära havsvyer.. kanonfin säsong där uppe nu och rättså lite turister dessutom. Turisterna är ju den ena stora faktorn som gör att jag inte ännu har bosatt mig där for ever.. kanske kommer jag överens med den saken till slut.

Men visst är Tromsø fint och dessutom få timmar med flyg ifrån arlanda (stockholm-oslo-tromsø). Å andra sidan så är ju svalbard bara ett par tre timmar från tromsø med flyg rakt norrut över havet..

Möjligheternas land för oss naturromantiker ;)
När vi nu är inne på Svalbard... Dit ska jag 1-8 augusti... Har bara en flygbiljett än så länge. Idé på billigt och hyffsat boende där?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Har bar några timmars bilfärd till Lofoten eller Tromsö.

Gillar dramatiken när man kommer från Melbu med färjan. Första milen från färlägret är otroligt vacker där. Men nu är det ju väg där, så man slipper åka runt via Sortland och Melbu.

Ja enig. Första sträckan är otrolig! Higrafs-tind/fjord är ju helt enormt!
smakprov (från vägen): http://www.niclasfoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=571219
Sedan kommer Sildpollnes & vidare Austnesfjorden, på vägen mot svolvær..
smakprov (från vägen): http://www.niclasfoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=571246

Tyvärr så bommar många mycket dramatik nu när vägen "Lofast" (som du nämner) har kommit till,, alltså bilvägen som sträcker sig från fastlandet direkt ut till Lofoten.. De som inte vet bättre eller har ruskigt brottom susar förbi så mycket vackert!

Vad gäller Svalbard så hittar man mycket när man söker på nätet.
-Mary Anns Polarrigg är ett ypperligt bra alternativ av mer vandrarhemstyp..(närmare havet,,)
-Spitsbergen Nybyen Gjestehus är också ett annat bra alternativ. (ligger i övdre delen av longyeardalen)
personligen så gillar jag Radisson SAS hotell.. inte det billigaste alternativet men mitt i alla nöjen så att säga ;) Jag diggar en viss portion bekvämlighet när det är så mycket äventyr hela tiden ute..

(Jag kanske kilar upp till "øya" i skiftet aug/sep.. beror på pengarna ser det ut som).

MVH Niclas,

Ps, den som funderar på Lofoten bör tänka över att turisterna är gigantiskt många med tanke på den lilla ytan farbart land. De flesta turisterna kommer under mitten av maj till mitten av aug. Därutöver ligger antalet turister på en rättså låg nivå kvalitetsturister, såklart lugnast under den polarmörka årstiden. Skulle man till landets/regionens yta procentuelllt proportionerligt presentera antalet besökare per år så skulle tex Jämtlands län i Sverige ha ca 8miljoner turister per år.. det ger ju ett visst perspektiv på hur många som besöker Lofoten/år! :shock:
Ps igen, Lofoten och den närbelägna ögruppen Vesterålen i öst mot fastlandet är ögrupper som har en högst olik naturgeografi - toppografi om man ser till "innersia og yttersia".. alltså kusten som blir smekt av havet från söder resp norr. Den norra sidan är långt mer dramatisk och spännande, enligt mig!
 
Senast ändrad:

Dood

Aktiv medlem
Tillbaka från 10 dagar omtumlande dagar i Tromsö.
Hade det inte varit för allt för många feberfyllda dagar och nätter i lägenheten jag bodde i hade jag varit supernöjd. En hel del fotograferande i omväxlande väderlek och natur. Otroligt vackra ställen som jag gärna återkommer till. Nu var det mycket snö men jag kan tänka mig att det är väl värt ett besök på sommaren och andra årstider också.

Nu återstår bara redigering, gallring och en del efterarbete på alla bilder som togs. Jag har lagt upp ett smakprov:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1670907.htm

Tyvärr blev det varken norrsken eller havsörn (hade inte kameran tillgänglig när havsörnen svävade förbi bilen men mycket annat fint.

Tack för alla tips!
 
ANNONS