|
|
#1 |
|
|
Finns det nåt forum här inne på fotosidan? (har inte hittat nåt)
Eller finns det nåt annat ställe med lite tips och trix? Eller håller folk på sånt som andra kan ha nytta av? Tacksam för svar. Pierre. |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Kan väl inte direkt svara på detta, men jag vet att jag läst ett flertal trådar i ämnet där det stött och blötts. Kanske kan någon av dom trådarna vara till hjälp:
http://www.fotosidan.se/forum/search...earchid=546913 Säkert en del irrelevanta trådar där i den sökningen, men några kanske är värdefulla? |
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Får inte upp inlägget?
Ska kolla igen senare, tack ändå. |
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Verkar som länken inte gäller så länge? Funkade inte för mig heller nu. Här är samma sökning igen: http://www.fotosidan.se/forum/search...earchid=548404 Annars har jag bara sökt på "mäklare" i forumet. |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Det är rätt meningslöst att länka till sökningar då de inte är beständiga.
|
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Är iof benägen att hålla med, med jag kan inte minnas att dom inte är det egentligen, så jag ville minsann göra ett litet test igen :-) |
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
Jag coachar fotografer för detta ändamål kommersiellt. Vad är det du vill veta?
Kan dela med mig av lite bastips. |
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
Nämn de 3 bästa gluggarna för lägenheter och hotellrum.
Hur man får ett jämnt och bra ljus i ett pyttelitet hotellrum :) Kamerans höjd över golvet. (normalt sett) Är man strategiskt rätt på det om jag köper ett 24mm pc-e tiltshift om det finns ett 24-70 i väskan redan? |
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
Du bör nog komma ner på runt 20 mm om du vill ha med hela rummet. 24 mm har du ju redan och tilt/shift är inte nödvändigt. Sneda vertikaler rätas upp i PS med gott resultat.
Att få jämt ljus kanske inte alltid är att sträva efter enligt min mening, det brukar bli snyggt när de befintliga ljuskällorna får råda en del, fönsterljus, spottar, sänglampor etc. Men en väl vald blixtstyrka underlättar för att ge ett bra allmänljus och den motverkar också för hårda kontraster. Vill man ha ett helt jämnt ljus får man antingen ljussätta med flera blixtar eller köra med kort slutartid, kanske 1/60 s och låta blixten råda fullständigt. Snyggt blir det inte, kallt och sterilt. Höjden brukar jag ställa så att man kommer lite ovanför bordsytor m.m. Lite olika, men runt en meters höjd Senast redigerad av iBoat den 2011-04-29 klockan 07:15. |
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Ok.
Ungefär som jag har trott då så när som på tiltshiften. Nån i en butik sa att t/s gör ett bättre jobb är ps men det kanske är så pass marginellt att inte märks så mkt. Jag har en Sigma 17-35 men den är lite mjuk i skärpan fast jag har nog inte hårdtestat den på högre bländartal så det kommer jag att göra nu. Tack för tipsen! |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:02.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar