Annons

Så Leica M9 snart (9/9/09)

Makten

Aktiv medlem
Ballt! Men usch så dyrt. För det priset borde man åtminstone få ett riktigt bra normalobjektiv (50/2) och fetbra mjukvara för råkonvertering med på köpet.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Hm.. detta kan mycket väl bli min D3-ersättare.. Bara den kommer gå för under 45000 med en ljusstark 50:ia.

Och att storleken självklart är i klassa med analoga Mätsökare. Annars kan det kvitta.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Hm.. detta kan mycket väl bli min D3-ersättare.. Bara den kommer gå för under 45000 med en ljusstark 50:ia.

Och att storleken självklart är i klassa med analoga Mätsökare. Annars kan det kvitta.
Med tanke på att en Summilux 50/1,4 Asph kostar 25-30000 kr tror jag du kan glömma det. Ryktena säger ju €5500 så under 60000 kr hamnar den ju knappast, ens utan optik.

(Jo, jag vet att €5500 snarare motsvarar 55000 kr men när följde svenska butikspriser utländska riktpriser gånger valutakursen senast? Det är inte bara momsen som skiljer, vi svenskar anses tydligen ha råd att betala mycket mer än övriga europeer för en vara.)

Edit: Dra mig baklänges! Schönherrs säljer ut M8.2 för 42000kr, det är faktiskt billigare än Robert White!?!?
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Med tanke på att en Summilux 50/1,4 Asph kostar 25-30000 kr tror jag du kan glömma det. Ryktena säger ju €5500 så under 60000 kr hamnar den ju knappast, ens utan optik.

(Jo, jag vet att €5500 snarare motsvarar 55000 kr men när följde svenska butikspriser utländska riktpriser gånger valutakursen senast? Det är inte bara momsen som skiljer, vi svenskar anses tydligen ha råd att betala mycket mer än övriga europeer för en vara.)

Edit: Dra mig baklänges! Schönherrs säljer ut M8.2 för 42000kr, det är faktiskt billigare än Robert White!?!?
Haha, helt sjuka priser! Well då är det verkligen inte värt det. Då får det bli en Panasonic GF1 eller kanske en Nikon D5000. Ett byte neråt till en mindre kamera. D3:an är lite för stor för att alltid bära med sig tyvärr.
 

schaki

Aktiv medlem
Edit: Dra mig baklänges! Schönherrs säljer ut M8.2 för 42000kr, det är faktiskt billigare än Robert White!?!?
Bra, då kanske till och med en fattiglapp som jag kan fynda en använd M8 eller R-D1 på Ebay om 1-2 år när priserna har rasat. Nejdå, det lär nog dräja innan priserna kommer ner en bra bit tyvärr. Men skulle va kul att testa en mätsökare utan att behöva använda film.
 

Emil-G

Aktiv medlem
En begagnad M8 går faktiskt att få tag på för runt $2000-2200 USD idag och priserna lär knappast stiga om en M9 med fullframe-sensor lanseras. Fortfarande inte gratis på långa vägar men något sätt att motivera det på skall man väl kunna hitta på? Julklapp till mig själv kanske? =)
 

Makten

Aktiv medlem
Tja, det beror ju på vad man jämför med. Nikon och Canons värstingar ligger väl på 75K.
Då jämför du äpplen med pumpor. En 5D Mk II är det närmaste Canon har att erbjuda, och D700 är Nikons dito närmaste. Visserligen äpplen mot apelsiner, men i alla fall i närheten.

Jämförelsen bör rimligen göras utifrån användningsområdet, inte tekniska prestanda bortom detta.
 

alf109

Aktiv medlem
Då jämför du äpplen med pumpor. En 5D Mk II är det närmaste Canon har att erbjuda, och D700 är Nikons dito närmaste. Visserligen äpplen mot apelsiner, men i alla fall i närheten.

Jämförelsen bör rimligen göras utifrån användningsområdet, inte tekniska prestanda bortom detta.
Nu är du väl ute och kör moped i alla fall?
Eller menar du att det är någon sorts kilopris som är norm?
 

tormig

Aktiv medlem
Då jämför du äpplen med pumpor. En 5D Mk II är det närmaste Canon har att erbjuda, och D700 är Nikons dito närmaste. Visserligen äpplen mot apelsiner, men i alla fall i närheten.

Jämförelsen bör rimligen göras utifrån användningsområdet, inte tekniska prestanda bortom detta.
Hm, jag förstår nog inte alls resonemanget kring frukter och grönsaker men kan konstatera att det finns både dyrare och billigare kameror än en Leica M9 (om den nu finns). Gillar man konceptet och har råd är det ju bara att slå till. Gillar man konceptet men har inte råd, då får man avstå.
 

Makten

Aktiv medlem
Eller menar du att det är någon sorts kilopris som är norm?
Ja, det är nog åt det hållet. En som köper en M8 eller M9 är nog mest ute efter en gedigen kamera i så litet format som möjligt, som ger så bra bildkvalitet som möjligt.
Autofokus är uppenbarligen inte ens med på kartan, så därmed känns det idiotiskt att jämföra med Canons och Nikons dyraste modeller. Jag har också svårt att tro att högsta möjliga upplösning är det som eftersträvas.

En 5D Mk II är marginellt större än en M8. Objektiven är fan så mycket billigare. Ser man till användningsområdet så är ett "komplett kit" extremt mycket billigare.

De största skälen att välja Leica M8/M9 är inte praktiska. Observera nu att jag inte på något sätt påstår att dessa Leicor skulle vara dåliga val. Jag kunde tänka mig att köpa en själv, om jag vore så rik att prestanda i förhållande till pris inte vore ett problem.
 

alf109

Aktiv medlem
Martin, jag skulle tro att de flesta som kör med M Leicor gör det av främst ett skäl: Det är mätsökarkameror. Att jämföra med spegelreflexer är egentligen ganska meningslöst, de går helt enkelt inte att jämföra rakt av. Sedan finns en annan liten finess med Leica-M, och det är optiken. Visserligen svindyr, men man får det man betalar för. Men som sagt främsta anledningen är att det är mätsökarkameror vilket betyder att de givetvis är begränsade, men å andra sidan riktigt bra på det de är avsedda för. Jag har själv plåtat med såväl nikon som canon bland andra märken genom åren, men för mig funkar M Leicorna helt enkelt mycket bättre.

Sedan är ju detta med pris alltid relativt, många tycker redan att en eos 5d mk2 är för dyr och har svårt att förstå varför andra lägger ut så mycket pengar "när man får lika bra bilder med en eos 450d". Och så kommer det nog alltid vara.

Angående detta med autofokus är det en finess som de flesta som kör med M kameror inte vill ha, man fotar ofta med vidvinklar och hyperfokal, dessutom är skärpeinställningen på en mätsökarkamera överlägsen det mesta inom det brännviddsintervall kameran hanterar.

Den enkla sanningen är väl att det är värt priset för de som köper, och det är nog det enda som egentligen betyder något.
 
Senast ändrad:

paco

Aktiv medlem
Jag hade köpt en Epson för länge sen om den haft ett vettigt pris. Den kostar väl fortfarande tjugotusen. Det är för mycket för en 6MP-kamera med 1,5x crop år 2009. Hade de kunnat prissätta den så att den konkurrerade med t.ex. E-P1:an, så hade det blivit väldigt intressant.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Leica skall ha en "Live webcast" den 9/9 klockan 15.00 där de skall introducera "Ground breaking new products". Titta på Leicas egna film om eventet här: http://www.youtube.com/watch?v=QBcZ1jaWXRw&eurl=http://www.dpreview.com/news/0908/09083101leicavideo.asp&feature=player_embedded#t=100
Det låter väl typ hur spännande som helst.
Det där med 'nytt system för nybörjare och proffs' låter fint men vi får väl se var priserna hamnar, oavsett vad det är för system.

Leica har aldrig någonsin gjort kameror svensson har råd att köpa, undantaget ett par digitalkompakter kanske.

Ett kompakt mätsökarsystem med stora sensorer till överkomliga priser skulle inte vara het fel. Det har ju tjatats om det på världens forum i minst tio år nu för döva öron.
 

paco

Aktiv medlem
Leica har väl sagt att det blir ingen R10, men det verkar som att väldigt många sitter på R-optik som de tydligen inte kan använda? Jag tror att ryktet om att det blir nån R-kamera, utöver M9, är rent önsketänkande. Med tanke på Youtubefilmen så blir det säkert nåt helt annat. Ordet novice tyder på nåt billigare. Sen verkar det vara M9 man ser i filmen. Någon på Leicarumors pekar ut skillnaderna mot M8 och M8.2.
 

Olle Kanljung

Aktiv medlem
Ett kompakt mätsökarsystem med stora sensorer till överkomliga priser skulle inte vara het fel. Det har ju tjatats om det på världens forum i minst tio år nu för döva öron.
Problemet är väl att det är rätt dyrt med stora sensorer, och att det är en annan teknik att bygga mätsökare. Optiken sitter ju närmare och sensorer kan ha problem med ljus som infaller i sådana vinklar. Dessutom har ju mätsökarmarknaden alltid varit mindre.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Shit va spännande! Hoppas nu bara M9 har en mindre formfaktor en M8:an som var alldeles för stor.
 
ANNONS