Annons

Framtidens antiskak?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tawi

Aktiv medlem
Intressant helt klart. Förstår jag det rätt så tar man dock flera bilder och gör en sammanslagning av dessa. Det leder i sin tur att det "bara" fungerar på stillastående objekt. En klar begränsning med andra ord, men ändå intressant.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Intressant helt klart. Förstår jag det rätt så tar man dock flera bilder och gör en sammanslagning av dessa. Det leder i sin tur att det "bara" fungerar på stillastående objekt. En klar begränsning med andra ord, men ändå intressant.
Nja så tolkade inte jag det, (har bara skummat första sidan iofs). De tar ett kort och mäter under tiden hur de skakar, sedan korrigerar de bilden baserat på de uppmätta skakningarna.
 

Tawi

Aktiv medlem
Aha, ja så ska man så klart tolka det. Det är ju smartare. ;) Skyller på att jag var trött och förkyld igår. Idag är jag bara förkyld.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det finns många metoder. En metod för slutarlösa sensorer är att ta flera bilder med kort slutartid i en följd och sedan med korrelation hitta rörselsen och addera ihop bildern för att få upp signalnivån - ingen vacker metod, men den fungerar och använda redan idag (i kombination med moving sensor) av Casio i vissa modeller i vissa moder. I teorin kan man också med denna metod separera motiv och bakgrund och därmed också kompensera för motivrörelse - inte raketforskning, men kräver lite mer datorkraft än de flesta hus kan prestera idag med rimlig snabbhet, men metoden går att fås fungera. En variant på den metoden är att öka skärpedjupet genom ett par snabba bilder i serie med olika focus och sedan med lämplig filteradgoritm slå ihop bilderna till en bild med orimligt stort skärpedjup - finns problem även där med olinjär linsdistortion och med ändrat FOV när man omfokuserar bilder, men detta går mäta upp och korrigera för och det och faktum är att metoden redan används i vissa sammanhang - dock än så länge med en X86 dator som räknar fram bilderna, men metoden fungerar och det är ju det viktiga. Det finns mycket att göra med avancerad bildbehandling och det kommer också att göras då kisel är billigare än glas...
 
ANNONS