Annons

Slö bildtagning

Produkter
(logga in för att koppla)

Electrokopf

Medlem
Hej.
Idag när jag höll på att fota vattendroppar så märkte jag efter ett tag att det inte går att ta bilder direkt efter varandra. Det kunde ta till 10-15 sekunder innan den kunde ta nästa bild.
Så har det aldrig varit förut och jag har inte gjort några konstiga inställningar.

Någon som vet vad problemet kan vara ?
 

Crille890622

Aktiv medlem
Hej.
Idag när jag höll på att fota vattendroppar så märkte jag efter ett tag att det inte går att ta bilder direkt efter varandra. Det kunde ta till 10-15 sekunder innan den kunde ta nästa bild.
Så har det aldrig varit förut och jag har inte gjort några konstiga inställningar.

Någon som vet vad problemet kan vara ?
tror du får beskriva lite mer ?

nr1 har du användt blixen ? står det busy på skärmen då du inte kan ta bild igen ? för i sådana fall kan de vara de

nr2 har du på brusrecusering för tillexempel hög iso? då tar den alltid lång tid på sig att förbättre de gryniga.
du ändrar den i menyn så väljer du egen programmering (c. fn) och i mitt fall på 4an (canon 450d har jag) meny->egen programmering(c. fn)->4an-> av

nr3 kan det vara ett för segt minnes kort du har ? om du fotar på "creative mode" (canon M AV TV P Nikon A S P N) som du inte brukar göra så kan de hända att den är inställt på raw istället för jpeg vilket gör en stor skillnad efter som på raw kan bilder ta över 10 mb istället för kanske 2 mb

detta är spekulationer eftersom jag inte vet så mycke i din beskrivning men du kan ju testa om de är de annars kan du ropa igen :)
 

Electrokopf

Medlem
Jag använder blixten men det står ingenting på skärmen och det är första gången det blir såhär.
Isot står på lägsta och mitt minneskort har jag haft länge men aldrig märkt att det har blivit såhär förut.
Och ibland går det ta 2-3 bilder som vanligt men efter det kan de ta 10-15 sekunder eller mer.
 

Crille890622

Aktiv medlem
Jag använder blixten men det står ingenting på skärmen och det är första gången det blir såhär.
Isot står på lägsta och mitt minneskort har jag haft länge men aldrig märkt att det har blivit såhär förut.
Och ibland går det ta 2-3 bilder som vanligt men efter det kan de ta 10-15 sekunder eller mer.
annars kan du ringa kundsupport eller prata med professionella om detta ? :)
 

Frocli

Aktiv medlem
Jag använder blixten men det står ingenting på skärmen och det är första gången det blir såhär.
Isot står på lägsta och mitt minneskort har jag haft länge men aldrig märkt att det har blivit såhär förut.
Och ibland går det ta 2-3 bilder som vanligt men efter det kan de ta 10-15 sekunder eller mer.
Det är nog blixtens fel, skulle jag tro.
Ställ om ISO till 400 eller 800 och prova igen. Med högre iso behövs mindre ljus, kondensatorn i blixten laddas inte ur efter varje exponering, du kan göra på samma kondensatoruppladdning 6-7 blixt, vid ISO 800.
Om du fotar i RAW (vilket du säkert gör) och gör serieexponering så blir kameran långsammare
efter några bilder, även när du inte använder blixt.
Det har med kamerans buffertminne att göra, när den är full måste den skriva på minneskortet, och den är långsammare. Semiproffskameror har betydligt större buffert.
Du skriver inte vilken kamera du använder, jag förmodar att det är Nikon D40, den har inte så stor buffertminne.
Använder du snabb SD kort så går skrivningen lite fortare, men kameran ändå saktar in.
 
ANNONS