Annons

Ni med långa objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

soxten

Aktiv medlem
Undrar hur ni som använder ex 600mm och uppåt får skarpa bilder.

Använder ni seriebildstagning?, lyckas ni få skarpa bilder då eller förstör vibbrationerna från slutaren skärpan?

Kör ni med spegeluppfällning och fjärrkontroll?

Använder ni någon tyngd på objektivet för att få ännu mer stabilitet?
Kör man "live view" och tittar x5 eller x10 så ser man ju hur

Kör ni med IS eller utan IS vid fotografering från stativ?

Vart går gränsen för att "jaga" flygande fågel, är 840mm för långt för att få bra bilder?

Jag använder 7D + Canon 600/4 IS ofta med 1,4 konverter + Benro c-498 + Gimball GH-2 och detta ger mycket bra stabilitet men då man fotar på långt håll så måste man fälla upp spegeln för att få skarpa bilder.

Att handhålla denna kombination är en omöjlighet, att ta stöd ev ex en bönpåse hjälper sällan tycker jag.
verkar som att man alltid ska använda stativet när man kör med detta objektiv och konverter.

Jag söker alltså tips som förenklar fotandet med långa objektiv, ex gör så här men inte så här
(ber om ursäkt att min tråd blir lite rörig, vill bara få lite tips)
 

eV1Te

Aktiv medlem
Jag har aldrig själv fotat med så långa objektiv, men jag tycker ändå att spegeluppfällningen inte borde ha så stor inverkan på en så stor och tung anordning (om man har korta slutartider). Kan det bero på att objektiv och konverter kan röra sig lite i förhållande kameran, mikroskopiskt glapp så att säga...
Är det stor skillnad utan konverter vad gäller spegeluppfällning? (I så fall kanske man ska fästa vikter på kamerahuset och inte på objektivet)

Vilka slutartider använder du på stativet?

Intressant mätning av vibrationerna från spegeln om du inte redan sett den:
http://photo.net/photo/nature/mlu5.jpg

Ps. kolla lite på hur man spelar in film, de har rätt många olika sätt att minska vibrationer från händer och liknande, steadycam t.ex. (tänk dig att fästa vikter i botten på stativet och sedan hålla mitt på stativet där masscentrumet ligger, eventuellt fästa det i en väst då det blir tungt)
http://www.themovieblog.com/wp-content/uploads/2009/02/red-steady-cam.jpg
 
Senast ändrad:

lofling

Aktiv medlem
Jag har inte heller så långt objektiv (än). Men jag vet att t.ex. Ronnie Gaubert kör mycket på Nikon 500/4 och bönpåse. Googla lite om honom.
 

Birdman

Aktiv medlem
Träning, träning och åter träning. Vara ute mkt och plåta på bra ställen där det flyger mkt fågel samt testa olika inställningar i huset för flygande fåglar (följande fokus etc etc).

En bra teknik får man inte genom att köpa den bästa utrustningen som finns, bra teknik får man genom att använda sin utrustning och veta vad som är begränsningarna och hur man gör för att minska dessa. Lär dig en bra "Long Lens Technique" som nästan är ett måste, även fast man har de mest ultramoderna husen och gluggarna:

http://www.moosepeterson.com/techtips/longlens.html

Du får även vara beredd att ta många bilder per session, det kanske bara blir en eller två exponeringar som duger...

Har du tänkt ISO kontra slutartider? Långa slutartider ger större antal oskarpa bilder vid actionfoto. Lär dig följa fågeln och lär dig ha is i magen tills fågeln har den vingpose och placering du vill ha i bilden, kläm av en serie...har du då gjort läxan och haft lite tur så kommer du hem nöjd med fina bilder på flygande fåglar.

Tänk även på att just flygande fåglar är bland det svåraste som finns att plåta...en verklig utmaning, där jag tror att de flesta svaren på din fråga faktiskt finns hos dig som fotograf.

// Daniel
 

soxten

Aktiv medlem
Tackar för era svar!
Tekniken är ju viktig och det över jag på, men det är alltid trevligt med lite råd :)
Länken var bra där man fick reda på att ha en beanbag ovanpå objektivet inte var bra utan att enkelt bara lägga handen på för att minska vibrationerna i objektivet.

Att bygga en steadycam utrustning är nog inte aktuellt då objektiv och kamera väger ca 7kg och du ska ha lika mkt i motvikt på en steadycam, 14kg att dra runt på.

Givetvis så är jag med på att korta slutartider blir bättre skärpa!


Hur lägger jag över tråden till fågel & vilda djur?
 
ANNONS