Annons

Hur exponera i motljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Antingen får du använda upplättningsblixt eller reflexskärmar som reflekterar upp ljuset i ansiktet.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Med upplättningsblixt är det ganska lätt. Ställ in så bakgrunden blir bra exponerad och låt blixten sköta exponeringen av motivet.
 

MagnusKlingenberg

Aktiv medlem
I den bilden har upplättningsblixt använts mest troligt en ganska så stark sådan stående på ett stativ i ovanför modellen till höger.

Som ebermark säger så är det mät kameran på bakgrunden och låt blixten ljusa upp personen
 

crillux

Medlem
Betyder det här att en extern blixt är ett måste i såna här fall? Ut och handla alltså, eller funkar det att göra sånt här med den inbyggda blixten också? Min kamera är en Samsung GX10 om det kan hjälpa er att svara...
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Betyder det här att en extern blixt är ett måste i såna här fall? Ut och handla alltså, eller funkar det att göra sånt här med den inbyggda blixten också? Min kamera är en Samsung GX10 om det kan hjälpa er att svara...
Det är givet att en extern blixt kommer get ett bättre resultat, men det går bra att använda den inbyggda med.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Nybörjarfråga: Hur ställer man in kameran för att få en bild som på länken:
http://www.corren.se/sport/?articleId=5321220&date=&menuids=

När jag försöker så blir det antingen alldeles för mörkt, eller kritvitt...
Utseendet på den här bilden är nog mer komplicerat än att enbart använda en upplättningsblixt. Jag tycker den har ett tydligt inslag av HDR, alltså en blandning av flera exponeringar/bilder.

Att ta en bild rakt emot solen, och ändå få blå färg i himlen, det går inte. Den här bilden har god färg- och detaljåtergivning i nästan hela kompositionen. För det krävs mer än bara en upplättningsblixt i sådana här ljusförhållanden.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Utseendet på den här bilden är nog mer komplicerat än att enbart använda en upplättningsblixt. Jag tycker den har ett tydligt inslag av HDR, alltså en blandning av flera exponeringar/bilder.

Att ta en bild rakt emot solen, och ändå få blå färg i himlen, det går inte. Den här bilden har god färg- och detaljåtergivning i nästan hela kompositionen. För det krävs mer än bara en upplättningsblixt i sådana här ljusförhållanden.
Jag tror inte att det nödvändigtvis ligger HDR-arbete bakom den här bilden. Man borde kunna få till ett sånt här resultat relativ enkelt med en blixt snett upppifrån och med en liten bländare inställd. Till och med rakt på med den inbyggda blixten tror jag skulle ge helt hyfsat resultat. Man ställer exponeringen av bakgrunden så den blir så ljus som man tillåter den att bli, och låter blixten sköta om belysningen av modellen. Sedan kan man lätta upp skuggorna i ett bildbehandlingsprogram.

(Förresten... är det nån annan än jag som misstänker att fotografen använt UV-filter, eftersom bilden så disig och med tydliga ljusreflexer över stora delar av bilden?)
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag tror inte att det nödvändigtvis ligger HDR-arbete bakom den här bilden. Man borde kunna få till ett sånt här resultat relativ enkelt med en blixt snett upppifrån och med en liten bländare inställd. Till och med rakt på med den inbyggda blixten tror jag skulle ge helt hyfsat resultat. Man ställer exponeringen av bakgrunden så den blir så ljus som man tillåter den att bli, och låter blixten sköta om belysningen av modellen. Sedan kan man lätta upp skuggorna i ett bildbehandlingsprogram.

(Förresten... är det nån annan än jag som misstänker att fotografen använt UV-filter, eftersom bilden så disig och med tydliga ljusreflexer över stora delar av bilden?)
Det är möjligt att du har rätt. Att jag funderar över att bilden har en del annat än bara upplättningsblixt är det faktum att det är så mycket detaljer och färger i bakgrunden trots att bilden är tagen rakt mot solen, med solen i kompositionen. Din tanke om UV-filter är definitivt rimlig. Enbart upplättningsblixt har jag väldigt svårt att tro på. Om solen varit bakom modellens huvud hade det varit en sak, men alla som tagit en bild på solen vet att det kräver extremt kort slutartid och liten bländare för att inte fullständigt fräta ut - eller ett filter. :)
 

crillux

Medlem
Låt se om jag fattat det här rätt nu (ha lite tålamod, jag är nybörjare :) )...

Man mäter alltså ljus på bakgrunden, låser exponeringen, fokuserar på modellen och tar fotot med blixten på. Och sen får man labba med exponeringsinställningen för blixten? Men resultatet lär inte bli som på min exempelbild anyway eftersom mer anvancerad utrustning troligen är använd?
 

MagnusKlingenberg

Aktiv medlem
Man mäter alltså ljus på bakgrunden, låser exponeringen, fokuserar på modellen och tar fotot med blixten på. Och sen får man labba med exponeringsinställningen för blixten?
Du har förstått rätt.
Fotografera bakgrunden till du är nöjd. Ställ dit modell och en blixt till denne.

Men resultatet lär inte bli som på min exempelbild anyway eftersom mer anvancerad utrustning troligen är använd?
Det blir troligen inte precis samma men du kan nog komma ganska nära
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Låt se om jag fattat det här rätt nu (ha lite tålamod, jag är nybörjare :) )...

Man mäter alltså ljus på bakgrunden, låser exponeringen, fokuserar på modellen och tar fotot med blixten på. Och sen får man labba med exponeringsinställningen för blixten? Men resultatet lär inte bli som på min exempelbild anyway eftersom mer anvancerad utrustning troligen är använd?
Ungefär så, men det blir enklare om du använder det manuella läget för att hitta rätt värden för bakgrunden. Då kan du ta hur många bilder som helst på modellen utan att fundera på att ha exponeringslåset aktivt.
 

dumbo

Aktiv medlem
Att ta en bild rakt emot solen, och ändå få blå färg i himlen, det går inte.
Vilken tur att jag inte visst det när jag tog denna bilden... ;-)
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/marstrand07.jpg

Hade jag haft en person i förgrunden och haft för avsikt att få någon annat än en siluett (mer eller mindre) så hade jag ju fått använda upplättningsblixt åxå, såklart.
Det beror ju lite på vilken brännvidd som används och även vilken bländare. Med lite länge brännvidd får man ju med mindre av himmeln och då kommer ju en större del av himmeln i bilden att bli utfrätt, såklart.
 

Hoztic

Aktiv medlem
Men resultatet lär inte bli som på min exempelbild anyway eftersom mer anvancerad utrustning troligen är använd?
Det går att göra väldigt mycket med enkla/billiga grejer också. Skärpan i dyra objektiv är svår att fuska sig till med billiga grejer, men du kan ju exponera precis likadant med alla kameror, skillnaden mellan billiga och dyra är att en dyr kamera mäter ljuset bättre, har fler inställningar, är snabbare osv, men kommer den dyra kameran fram till bländare 4 och slutartid 1/200 och den billiga till bländare 4 och slutartid 1/100 så kan du ju bara underexponera ett steg så får du samma bild. Det är där fingertoppskänslan och erfarenheten kommer in.
 

Renet

Aktiv medlem
Enligt mig bakgrunden och motivet kommer inte från en och samma bild. Tjejen har också konstiga ljusreflekser på sig. Bakgrunden är antigen HDR eller Photshop och motivet verkar ha ljus från en fotostudio.
 
ANNONS