Annons

Vit bakgrund vid t ex porträttfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindahl.E

Aktiv medlem
Hej!

Skulle behöva kreativa tips på hur jag ska lyckas få den där härligt vita klara bakgrunden vid t ex porträtt med begränsad utrustning?

I dagsläget har jag:

Canon 40D
24-70
70-200
Speedlite 580EX II
Stor reflexskärm

Har ett rum med hyfsat vita väggar. Brukar studa blixten i taket och dra ner slutartiden till
ca 1/50 - 1/30 med f/4.

Får väl till en hyfsad bild men dock långt ifrån den där fina vita bakgrunden som jag vill ha. Någon som har några kreativa tips på att få till en bättre bild?

Åker till New York i oktober och inhandlar förhoppningsvis då två 430EX II som kommer att hjälpa kreativiteten, men fram till dess skulle jag uppskatta tips!

Tack

//Erik
 

emillarson89

Aktiv medlem
Hej!

Skulle behöva kreativa tips på hur jag ska lyckas få den där härligt vita klara bakgrunden vid t ex porträtt med begränsad utrustning?

I dagsläget har jag:

Canon 40D
24-70
70-200
Speedlite 580EX II
Stor reflexskärm

Har ett rum med hyfsat vita väggar. Brukar studa blixten i taket och dra ner slutartiden till
ca 1/50 - 1/30 med f/4.

Får väl till en hyfsad bild men dock långt ifrån den där fina vita bakgrunden som jag vill ha. Någon som har några kreativa tips på att få till en bättre bild?

Åker till New York i oktober och inhandlar förhoppningsvis då två 430EX II som kommer att hjälpa kreativiteten, men fram till dess skulle jag uppskatta tips!

Tack

//Erik
24-70 2.8 L presterar "bäst" vid f/8.0 så blända ner, kör iso-200 och kör manuella inställningar på blixtarna... problemet kan vara vitbalansen, gör en kalibrering. använd inte höjd färgmättnad...

prova igen och återkom med resultat :)
 

Anders Östberg

Guest
Skulle tro att du behöver en andra ljuskälla som belyser bakgrunden för att få den vitare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du behöver riktiga studioblixtar som du slår på bakgrunden.
Normalt lägger man 1 till 6 på bakgrunden, beroende på ekonomi och krav på ljusets jämnhet och spridning.

Sedan behöver du minst ett huvudljus på modellen och en reflektor.

I små utrymmen brukar det största problemet vara att "ta bort" ljus med skärmar.
 

iBoat

Aktiv medlem
Ovanstående tips fungerar bra även om jag föredrar en annan metod. Jag frilägger helt enkelt bilderna i PS. Anledningen är flera, bl. a tycker jag att det blir bättre kontrast och lättare att koncentrera sig på motivets ljussättning än att hålla på med bakgrundsljus. Det tar lite tid att göra, men man får garanterat samma bakgrund på alla bilder vilket kan vara viktigt (i alla fall i kommersiella sammanhang) plus att man kan i efterhand välja vilken bakgrund man vill.

/Mats
 

Bilagor

Maxieboy

Aktiv medlem
Vill man ha tråkiga och livlösa bilder så frilägger man! Produkter kan man frilägga för att få tåkiga katalogbilder men porträttbilder vill man ha atmosvär runt. Fota ute med kort skärpedjup eller i studion mot grå bakgrund, det är mitt råd. Ett paraply och en hållare till din blixt gör susen! Ställ det på ett enkelt stativ så får du båda händerna fria för att fota.
 

iBoat

Aktiv medlem
Vill man ha tråkiga och livlösa bilder så frilägger man! Produkter kan man frilägga för att få tåkiga katalogbilder men porträttbilder vill man ha atmosvär runt. Fota ute med kort skärpedjup eller i studion mot grå bakgrund, det är mitt råd. Ett paraply och en hållare till din blixt gör susen! Ställ det på ett enkelt stativ så får du båda händerna fria för att fota.
Vad man VILL är inte alltid upp till en själv, men det kan vara svårt att förstå när man som du har foto som hobby. Nu var frågeställningen att få helt vit bakgrund och därför gav jag rådet om friläggning.
 

raincat

Aktiv medlem
Vilken sorts porträtt gäller det? Bara huvud, halvfigur, helfigur?

Att göra en vit bakgrund helt vit kräver en bakgrundsblixt, men inte särskilt mycket ljusstyrka. Vilken blixt som helst torde duga. (framförallt om man kan kompromissa lite med t.ex bländare 5.6 och iso 200)

Akta dig för att använda mer ljus än nödvändigt då det lätt leder till lens-flare och minskad kontrast. UV-filter på objektivet är ett stort no-no! (iaf på mitt Canon 85/1.8)

För huvudporträtt räcker det med en blixt som ställs bakom den som fotograferas och riktas mot bakgrunden.

För helfigursporträtt blir det mer komplicerat, och jag har lite för lite erfarenhet för att riktigt kunna ge råd. Du behöver en pappersbakrund som rullas ner och ut över golvet och som modellen står på.
Men då jag själv ännu inte har gjort detta så är jag osäker på hur du bäst belyser den utan att sabba belysningen på modellen.

Vad gäller blixtar så tror jag inte riktigt på att köpa två 430. Som jag ser det har du har två alternativa vägar att gå här:

Om du vill fortsätta utveckla en studioljusuppsättning så behöver du blixtar som fungerar som "dumma" slavblixtar och/eller har pc-sync-kontakt, och jag tror inte canon speedlites har endera utan extra adaptrar (580 ex II har visst pc-sync säger google). I en studio med mer än 1-2 blixtar så är det också lättare att ställa in blixtarna helt manuellt, så billiga blixtar med manuell inställning och gärna slavmottagare funkar utmärkt. Senare kan du komplettera med riktiga studioblixtar (eller så köper du ett riktigt studioblixt-kit på en gång).

Alternativt bygger du ihop ett litet "on-location" kit som kan funka även automatiskt genom att köpa till en ytterligare 580. Jag tror två 580 är ett bättre kit än en 580 + 2 st 430. Varken 2x580 eller 580+2x430 är dock en bra början på en studio-blixt-uppsättning.

Båda ovanstående alternativ räcker dock bra för att göra det du vill just nu.

Oavsett hur du gör så ska du genast läsa http://www.strobist.blogspot.com/ om du inte redan har gjort det.

Om du är intresserad av att förstå ljussättning på djupet rekommenderas boken Light: Science and Magic (Hunter, Biver, Fuqua)
 

swedishrico

Medlem
Undrar...

Ovanstående tips fungerar bra även om jag föredrar en annan metod. Jag frilägger helt enkelt bilderna i PS. Anledningen är flera, bl. a tycker jag att det blir bättre kontrast och lättare att koncentrera sig på motivets ljussättning än att hålla på med bakgrundsljus. Det tar lite tid att göra, men man får garanterat samma bakgrund på alla bilder vilket kan vara viktigt (i alla fall i kommersiella sammanhang) plus att man kan i efterhand välja vilken bakgrund man vill.

/Mats
Jag håller med inlägget ovan - jag gillar också dina bilder. Jag undrar dock lite hur du gjort med skuggorna om motiven är helt frilagda? Har du lagt till dem i PS eller?

MVH

Fredrik
 

swedishrico

Medlem
Hmmm...

Tack. Skuggorna är naturliga och ligger i ett eget lager. Justerade så att de tonar ut i vitt.
Hej Mats

Tack för snabbt svar!

Är dock inte riktigt säker på hur du menar? Frilägger du även skuggorna? Och sedan färgbalanserar det lagret? För jag antar att de tar färg av den bakgrunden som du plåtar mot, inte så farligt om den är vit men om den är friläggningsgrön? Samt därefter tonar ut skuggkanterna i skugglagret.

Är det så du menar?

MVH

/F
 

iBoat

Aktiv medlem
Hej Mats

Tack för snabbt svar!

Är dock inte riktigt säker på hur du menar? Frilägger du även skuggorna? Och sedan färgbalanserar det lagret? För jag antar att de tar färg av den bakgrunden som du plåtar mot, inte så farligt om den är vit men om den är friläggningsgrön? Samt därefter tonar ut skuggkanterna i skugglagret.

Är det så du menar?

MVH

/F
Hela bilden är frilagd runtom. Sedan lägger jag den frilagda bilden i eget lager och skuggan är kvar i bottenlagret. Sedan drar jag ner färgmättnaden i skugglagret (av den anledningen du nämnde)
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
Jag är med...;o)

Tack så mycket för att du tog dig tid att förklara, det uppskattas.

MVH

/F
Själva friläggningen är nog det som tar längst tid, men numera skickar jag alla tråkiga friläggningar till ett ställe i Thailand. Tillbaka får man en friläggningsbana (clipping path) som jag sedan använder för att göra en lagermask.
 
ANNONS