Annons

Hur undvika reflexer i ögonen av studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
Jag har fotat några olika barn de senaste dagarna i min lilla hemmastudio.
Jag har två paraplyblixtar som jag använder.
Jag har flyttat runt dem lite och höjt och sänkt dem, men ändå blir det ofta två reflexer i modellens öga, istället för en per öga som det väl borde vara?
HUR ska jag ställa blixtarna för att unvika detta?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om du har dina två blixtar så att båda blixtarna belyser båda ögonen kommer, oundvikligen, båda ögon att ha två reflexer. Det går inte att lösa, med mindre än att du antingen använder ett PL-filter (jag är dock osäker om det hjälper) eller ändrar fysikens grundlagar.

Om du vill ha bara en reflex i vardera öga får du antingen använda bara en blixt, eller ställa blixtarna på så sätt att de belyser var sitt öga.
 

lumor_

Aktiv medlem
Jag har fotat några olika barn de senaste dagarna i min lilla hemmastudio.
Jag har två paraplyblixtar som jag använder.
Jag har flyttat runt dem lite och höjt och sänkt dem, men ändå blir det ofta två reflexer i modellens öga, istället för en per öga som det väl borde vara?
HUR ska jag ställa blixtarna för att unvika detta?
Inget fel med två reflexer. Har hört att en del fotografer förr i världen menade att det bara borde vara en därför att det bara finns en sol. Mycket ologiskt argument så jag antar att det är en smaksak. Jag tycker att två reflexer från fyrkantiga softboxar oftast är mycket snyggt.

Om du ändå vill ha enbart en reflex kan du bara placera en blixt framför modellen. (Ögat är ju så rundat så att det reflekterar väldigt stor del av rummet framför.) Du kan t ex ha din key light rakt från sidan och din fill light rakt framifrån. Om du tycker att ljussättningen blir för hård för barnporträtt på det sättet kan du ha mindre styrkeskillnad mellan key och fill, eller sätta dem närmare motivet (kan vara svårt när man fotar småbarn) eller ha större paraplyer.
 

Johan Ahlbom

Aktiv medlem
Jag har fotat några olika barn de senaste dagarna i min lilla hemmastudio.
Jag har två paraplyblixtar som jag använder.
Jag har flyttat runt dem lite och höjt och sänkt dem, men ändå blir det ofta två reflexer i modellens öga, istället för en per öga som det väl borde vara?
HUR ska jag ställa blixtarna för att unvika detta?
Om den som du fotar kan se blixten så kommer den synas i ögat. Jag brukar kika efter reflexerna innan jag tar bilden. Du får helt enkelt flyttar runt den ena blixten lite mer tills dess reflex försvinner. Detta kan ju dock påverka ljuset, så om du gillar ljuset men inte att de bägge blixtarna syns, då kan du ju retuscha bort den ena i photoshop..

mvh Johan
 

MariaLind777

Aktiv medlem
Om den som du fotar kan se blixten så kommer den synas i ögat. Jag brukar kika efter reflexerna innan jag tar bilden. Du får helt enkelt flyttar runt den ena blixten lite mer tills dess reflex försvinner. Detta kan ju dock påverka ljuset, så om du gillar ljuset men inte att de bägge blixtarna syns, då kan du ju retuscha bort den ena i photoshop..

mvh Johan
ja ok, vet du var jag kan göra det i photoshop?
 
ANNONS