Annons

Minneskort och brusiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Renet

Aktiv medlem
Är det möjligt att ett minneskort av si så där kvalitet kan bidra till ökade bruset på bilderna? Jag testade göra bilder direkt till PC och då vid zoom 200% börjar man leta efter bruset.
 

and30ers

Aktiv medlem
Nej, bildfilen är identisk oavsett minneskort. Informationen är digital, ettor och nollor, på eller av, antingen går filen att läsa eller så går den inte att läsa.
 

Renet

Aktiv medlem
Nej, bildfilen är identisk oavsett minneskort. Informationen är digital, ettor och nollor, på eller av, antingen går filen att läsa eller så går den inte att läsa.
Hur kan man förklara detta? Jag och en kompis gjorde en test med hans Canon. Bilden sparad på minneskortet hade lite brus i mörka delar av bilden. Gjorde man en bild med kameran kopplad med PC, först vid zoom 200% började man urskilja bruset i form av svarta prickar. Märkligt.
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Hur kan man förklara detta? Jag och en kompis gjorde en test med hans Canon. Bilden sparad på minneskortet hade lite brus i mörka delar av bilden. Gjorde man en bild med kameran kopplad med PC, först vid zoom 200% började man urskilja bruset i form av svarta prickar. Märkligt.
Ta gärna 2 identiska bilder med båda metoder och ladda upp här så vi får se. Har mycket svårt att tro dig nämligen :) hehe
 

Anders Östberg

Guest
Hur kan man förklara detta? Jag och en kompis gjorde en test med hans Canon. Bilden sparad på minneskortet hade lite brus i mörka delar av bilden. Gjorde man en bild med kameran kopplad med PC, först vid zoom 200% började man urskilja bruset i form av svarta prickar. Märkligt.
Är det så nära möjligt samma bild ni jämför? Samma filformat, exponering, motiv, ljus, etc, och använder ni samma program för att titta på bilderna? Det finns annars en massa faktorer som kan ge olika mängd brus beroende på hur bilden skapas och visas.
 

and30ers

Aktiv medlem
Hur kan man förklara detta? Jag och en kompis gjorde en test med hans Canon. Bilden sparad på minneskortet hade lite brus i mörka delar av bilden. Gjorde man en bild med kameran kopplad med PC, först vid zoom 200% började man urskilja bruset i form av svarta prickar. Märkligt.
Ja det var mycket märkligt ;-)
För övrigt kollar jag bara bilderna som min kamera gör i 400%, 200 känns liksom snålt.
 

dajli

Aktiv medlem
Ja det var mycket märkligt ;-)
För övrigt kollar jag bara bilderna som min kamera gör i 400%, 200 känns liksom snålt.
Vad innebär 400%? Om du kollar på den i 400% i Photoshop så är ju bilden väldigt förstorad och en svart prick skulle först ses vid en enorm förstoring.
 

and30ers

Aktiv medlem
Vad innebär 400%? Om du kollar på den i 400% i Photoshop så är ju bilden väldigt förstorad och en svart prick skulle först ses vid en enorm förstoring.
Jag försökte mig på att vara rolig på trådskaparens bekostnad. Ber om ursäkt. Jag ifrågasätter deras vetenskapliga metoder och slutsatser.
 

T.A

Aktiv medlem
Jag blev nyfiken och ville testa och se själv hur det såg ut.
Så jag tog 2 bilder, en via direkt fångst i LR3.2 och den andra, omgående efter att den första var tagen, som jag importerade. Jag tog bilderna med ISO 3200 i min D300 och Nikkor 24-70 f/2,8
Ingen skillnad alls i bilderna.

Då kan jag inte svära på att ett sämre minneskort skulle kunna ha nån betydelse?!
 

Peterus

Aktiv medlem
För att säkerställa att det inte är minneskortet (vilket det inte är) kan man ju spara samma bild på två olika kort. I så fall borde bilderna bli olika (vilket de inte blir)?

/Peter
 

dajli

Aktiv medlem
Jag försökte mig på att vara rolig på trådskaparens bekostnad. Ber om ursäkt. Jag ifrågasätter deras vetenskapliga metoder och slutsatser.
Haha ok, jag läste på telefonen så missade vem som skrev, antog det var trådskaparen. Blev lite konfunderad över metoden... Hehe. :D
 

L40

Aktiv medlem
Så jag tog 2 bilder, en via direkt fångst i LR3.2 och den andra, omgående efter att den första var tagen, som jag importerade...Ingen skillnad alls i bilderna...
Om man nu vill göra ett test, trots att det med säkerhet inte kommer att visa på några skillnader, så skall man nog jobba med exakt samma bild som utgångspunkt.

1. Tag en befintlig bild.
2. Spara till det minnesmedium som man tror påverkar bilden negativt.
3. Spara även till annat minnesmedium, för att få en kontrollbild.
4. Kontrollera resultatet av (2) och (3) och jämför. De kommer att vara lika.
 

gorse

Aktiv medlem
Men hallå? Har vidskeplighet slagit till på forumet? Om man spar data på ett medium så ingår det liksom i protokollet att man har checksummor och liknande teknik för att säkerställa att data inte blir korrupt. Eller är det ett forumtroll som skojar med oss?
 

L40

Aktiv medlem
Nu blev det iofs lite OT...MEN

Det är onekligen viss risk för troll, och inte bara i den här tråden. Det känns som att det blivt klart mer trolleri senaste tiden.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Om man nu vill göra ett test, trots att det med säkerhet inte kommer att visa på några skillnader, så skall man nog jobba med exakt samma bild som utgångspunkt.

1. Tag en befintlig bild.
2. Spara till det minnesmedium som man tror påverkar bilden negativt.
3. Spara även till annat minnesmedium, för att få en kontrollbild.
4. Kontrollera resultatet av (2) och (3) och jämför. De kommer att vara lika.
Varför ens göra testen? :)

Det här är ju en lika knasig diskussion som att påstå att guldpläterade HDMI-kablar för 500 kr/meter skulle ge bättre bild än en helt vanlig HDMI-kabel som kostar 50/kr meter.

Trådskaparen ställde en fråga som är fullständigt besvarad med ett ord: Nej.
 

T.A

Aktiv medlem
Ja du kanske har rätt jag överreagerade kanske lite..
Ber om ursäkt för det..

Edit:
Jag tog bort mitt inlägg och låter det vara så.
 
ANNONS