Annons

repa i objektivet, hur retuschera bort?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
har ett 50/1.4 nikkor med en repa där bak på objektivet.
provade alla bländare och från f11 - f16 så syns det att det är nåt på bilden. (se bild)
alltså repan påverkar bilden. det är inte mycket men en skönhetsfläck.
så nu undrar jag om de går att fixa på nåt sätt?
vet själv inte hur man ska behandla bilden så jag vänder mej till er.

här är bilden--> http://img232.imageshack.us/img232/1721/dsc0022dl.jpg
 

törnan

Aktiv medlem
I den första tråden du startade så fick du ett tips om att måla i repan med svart tusch, har du testat det?
 

punchline82

Aktiv medlem
Testa att sätta tejp tätt intill repan runt om innan du ritar så kommer du inte utanför!
men kommer inte tejpen lämna fula klister fläckar då?
de måste ju finnas nå enklare sätt.
om man nu skulle komma utanför när man målar med spritpenna hur ska jag få bort de då?
de måste ju gå snabbt tror jag så de inte hinner torka, eller?
 

JazzBass

Aktiv medlem
har ett 50/1.4 nikkor med en repa där bak på objektivet.
provade alla bländare och från f11 - f16 så syns det att det är nåt på bilden. (se bild)
alltså repan påverkar bilden. det är inte mycket men en skönhetsfläck.
så nu undrar jag om de går att fixa på nåt sätt?
vet själv inte hur man ska behandla bilden så jag vänder mej till er.

här är bilden--> http://img232.imageshack.us/img232/1721/dsc0022dl.jpg
Det där felet ska nog gå hyfsat enkelt att klona bort i photoshop, lightroom, gimp, picasa eller nåt annat, speciellt då det är en hyfsat enfärgad yta. Det kan vara svårare (men knappast omöjligt) att retuschera bort om det är mer detaljer just på det området, men å andra sidan märks felet nog mindre i de fallen också.

Det bästa är nog att måla repan svart med tunn tuschpenna eller nåt, så effekten av ljusbrytning i repan blir mindre (så som folk rekommenderade dig att göra i din andra tråd alltså). Har aldrig själv provat nåt liknande men jag tror det funkar bra om du direkt efter är noga med att torka bort överflödig tusch med nån mikrofiberduk eller nåt. Tusch fastnar nog inte så väldigt bra på glas, men det kan vara bra att ha tillgång till nåt lösningsmedel om du tycker det blir för mycket och att du inte får bort det överflödiga tillräckligt bra genom att bara torka bort det. Jag skulle inte börja limma tejp på linsen då det kan bli rester kvar av det som är något svårare att få bort.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Daniel,

det där ser inte ut som att det är en effekt av repan, snarare (tror jag) att det är det ljus som reflekteras tillbaka från sensorn mot det bakre linselementet och sedan tillbaka mot sensorn igen.

Digitalkameror ställer ibland högre krav på att bakre linselement ska vara antireflexbehandlade (bättre antireflexbehandlade) än vad filmen gjorde.


mvh
Johan
 

T.A

Aktiv medlem
men kommer inte tejpen lämna fula klister fläckar då?
de måste ju finnas nå enklare sätt.
om man nu skulle komma utanför när man målar med spritpenna hur ska jag få bort de då?
de måste ju gå snabbt tror jag så de inte hinner torka, eller?
Detta kanske låter som strunt men prova att ta bort tusch, spritpenna, med en whiteboardpenna så ska du se hur enkelt det är. Bara att kladda över spritpennemarkeringen o torka av. Busenkelt på en ren yta som glas i själva sprickan går det inte men det gör ju inget.
 

punchline82

Aktiv medlem
Daniel,

det där ser inte ut som att det är en effekt av repan, snarare (tror jag) att det är det ljus som reflekteras tillbaka från sensorn mot det bakre linselementet och sedan tillbaka mot sensorn igen.

Digitalkameror ställer ibland högre krav på att bakre linselement ska vara antireflexbehandlade (bättre antireflexbehandlade) än vad filmen gjorde.


mvh
Johan
klart de är repan.
den försvinner ju på större bländare.
 

punchline82

Aktiv medlem
vad exakt är de som händer när man målar sprickan med svart färg?
alltså vad blir bättre då?
försvinner de problemet då eller ?
 

JazzBass

Aktiv medlem
vad exakt är de som händer när man målar sprickan med svart färg?
alltså vad blir bättre då?
försvinner de problemet då eller ?
Den svarta färgen förhindrar ljus från att reflekteras åt alla håll och kanter i repan, och gör därför problemet mindre. Så där rent teoretiskt borde det vara så. Hur bra det åtgärdar problemet i praktiken kan jag inte svara på då jag inte har nån erfarenhet av sånt här...
 

Hoztic

Aktiv medlem
Jo, jag förstod dag, jag skojade -- eftersom det i den upplösningen (iaf på min dator) inte går att se någon repa.
Precis, vill man visa bilder för att belysa problem med optiken så känns det ganska dumt att förminska bilden till strax över thumbnail istället för att lägga ut originalet.
 

Luo

Aktiv medlem
vad exakt är de som händer när man målar sprickan med svart färg?
alltså vad blir bättre då?
försvinner de problemet då eller ?
Se nedan for svar som du fick i den forsta traden du started i detta amne...

"Ett tips jag fått av en mycket erfaren kamerarepartör är att fylla i repan med svart tuschpenna och snabbt torka bort det som hamnar på linsytan. Den svarta tuschen sitter kvar i repan och släcker reflexerna som eventuellt stör." (svar av anvandare (Mepps)

Lycka till!
 

Johan Okker

Aktiv medlem
klart de är repan.
den försvinner ju på större bländare.
Det ser ut som en rund ljus fläck, centrerat i bilden. Den syns tydligt på mindre bländare, men försvinner på större. Jag påstår fortfarande att boven är det ljus som studsar tillbaka från sensorn mot bakre linselement.

Varför kör du förresten med bländare 11+ på en sån glugg? Diffraktionen gör ju sig rätt påmind. Gluggen är ju rätt skarp redan på f2.

/Johan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Varför kladda på eller i objektivet, när det är skitenkelt att fixa i Photoshop?
Enklare att fixa problemet en gång än att fixa det tusentals gånger i photoshop. Jag hade blivit galen om jag varit tvungen att fixa alla hundratals bilder för varje uppdrag för en repas skull.

/Stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Det ser ut som en rund ljus fläck, centrerat i bilden. Den syns tydligt på mindre bländare, men försvinner på större. Jag påstår fortfarande att boven är det ljus som studsar tillbaka från sensorn mot bakre linselement.

Varför kör du förresten med bländare 11+ på en sån glugg? Diffraktionen gör ju sig rätt påmind. Gluggen är ju rätt skarp redan på f2.

/Johan
Bara för att man har en ljustark objektiv behöver man ju inte använda sig av den. Finns hur många tillfällen som helst då man måse blända ner.

enklaste är att kolla om det är en repa är ju att fysisk titta på objektivet och inte på en bild.
Det jag undrar över är hur man lyckas få repor på baksidan av objektivet.... Och där syns en repa mer än om det hade varit i frontlinsen.

/Stefan
 
ANNONS