Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

17-40/4L erfarenheter??

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag köpte ett helt nyligen i USA. Har läst en del recensioner, de flesta positiva men några lite mer avvaktande. Själv tycker jag det ger riktigt bra resultat med min 10D.
Jag gillar särskilt kvaliteten (förstås) samt storleken. Precis 'lagom klumpigt' :)
Någon som har kört med det ett tag?

Japp.. Beställde mitt från B&H när de fick hem det i början av maj månad. Det visade sig vara ett klokt drag ;)

Jag är precis som du jäkligt nöjd med vad den presterar och jag bytade ut mitt gamla EF 20-35/2.8L. EF 17-40 utklassar detta objektiv ganska lätt med 10D. Jag tenderar att använda objektivet mest i området 17-20mm dvs. 27-32mm. Jag har lite funderingar på att byta ut det gigantiska motljusskyddet mot ett EW-83D (egentligen till ett EF 24/1.4L) som passar på EF 17-40 och inte ger några problem, sålänge man använder det på en 10D. Dock kostar detta motljusskydd häftigt mycket pengar. Närmre 550:- om jag inte minns fel...

Eftersom det är en vidvinkel tenderar jag även att blända ned något steg, även om jag inte har några betänkligheter att använda det på full öppning. Jag har testat mot ett Sigma EX 20/1.8 och det är skarpare än sigmat, även när detta är nedbländat till f4.

Dock saknar jag fortfarande den där riktiga vidvinklen. Ett 12-24/4 hade suttit som handsken.

Bilder finns i min portfolio, västerviksalbumet. I princip alla bilder utom blombilderna är tagna med EF 17-40/4L.

Fick mitt häromdan från cyberphoto och jag vill säga att det är en mycket skön glugg.
Känns gedigen och kvalitetsmässig skärpan är mycket fin...enda "nackdelen" som jag tycker är att af/mf knappen ändrar sig för lätt.
Jag har postat en närbild på en solros/bi
nyss tagen med gluggen/10D...förstora den och kolla skärpan.
MVH Nicke

Ändrar din AF/MF-switch lätt? Min har distinkta lägen och det krävs ganska mycket kraft för att flytta den...

Ja verkligen! Kanske nåt att reklamera?
:-( men då får jag vara utan ett tag ju oja som väntat på den så länge :-(

ANNONS
Götaplatsens Foto