Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Framkalla dia
- Trådstartare nv02migu
- Start datum
Det är en annan framkallningsprocess än den som används till negativ film. E6 heter diaprocessen. Negativprocessen heter C41. De flesta labb tar emot dia, men det är i princip bara yrkeslabben som framkallar E6 lokalt. Resten skickar filmen till något centrallabb per postorder. Du bor i Uppsala ser jag. Har för mig att Uppsalalabb har diskuterats några gånger i forumet, prova en sökning och de vad det ger.
Börja med en snäll film, t ex Fuji Sensia 100. Den har lite lägre kontrast och är inte riktigt lika petig med exponeringen som de klatschigare filmerna i stil med Fuji Velvia och Kodak E100VS. Som en bonus är Sensia dessutom riktigt billig, ofta hittar man den för ca 30 kr per rulle.
Börja med en snäll film, t ex Fuji Sensia 100. Den har lite lägre kontrast och är inte riktigt lika petig med exponeringen som de klatschigare filmerna i stil med Fuji Velvia och Kodak E100VS. Som en bonus är Sensia dessutom riktigt billig, ofta hittar man den för ca 30 kr per rulle.
Det varierar
Yrkeslabben tar lika mycket för diaframkallning som för framkallning av negativ utan kopior. På konsumentlabb kan det vara dyrare men då tycker jag du skall vända i dörren.
Vill du ha ramat blir det dyrare. Men ramar gör du med fördel själv. Då får du en naturlig gallringsprocess då du slänger det som inte håller måttet och slipper slänga ramar och allt.
Vill du ha ramat blir det dyrare. Men ramar gör du med fördel själv. Då får du en naturlig gallringsprocess då du slänger det som inte håller måttet och slipper slänga ramar och allt.
Precis vad det låter som. Men Kodachrome är ganska dyr och leveranstiden på framkallningen är lång eftersom den inte framkallas i Sverige (det är ingen E6-film, den framkallas i en Kodak-specifik process). Det går att hitta även Sensia och liknande med förbetald framkallning.nv02migu skrev:
har hört att Kodak kodachrome filmer har förbetald framkallnings-påse, för framkallning och montering i ram, som ingår i priset, vad e det?
Japp. Alternativexponera viktiga bilder +/- 0,5 steg kan vara en idé. Dia avslöjar direkt hur bra du sköter exponeringen.nv02migu skrev:
Och om jag köper en dia-rulle, är det bara att sätta den i min kamera och börja köra?