Annons

Vända objektiv på Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Boots

Aktiv medlem
Jag använder en F801s och har kommit över en begagnad ring för att kunna montera objektiv bakochfram.

Ringen heter BR2 och jag har sett här på fotosidan att det även finns en som heter BR2A som ska vara avsedd för AF-kameror.

Finns det någon risk att använda BR2 på F801s? Det verkar inte som om ringen tar i kontakterna på kameran.

Hälsningar
/Henrik

Jag har en BR2A och har tittat på bilder av BR2. De verkar tämligen identiska. Jag tror att de döpte om den 1981 när Ais-kopplingen infördes. Då ändrades t ex PK-11 till PK-11A osv.

BR2A är inte speciellt för AF-kameror utan för kameror med Ai-koppling inklusive AF-modellerna.

Du kan nog lugnt använda din BR2 till F-801s.

Boots skrev:

Finns det någon risk att använda BR2 på F801s? Det verkar inte som om ringen tar i kontakterna på kameran.
Hälsningar
/Henrik

Syftet med ringen är att göra det möjligt att vända på objektiv vid en avbildningsskala över 1:3, d.v.s. när man vill fotografera makro med ett "icke-makro" objektiv. Vanliga objektiv är konstruerade för avståndsfotografering och bl.a. ger omvänd montering, för detta syfte, bättre kantskärpa.

Men, det är alltså sedan man monterat objektivet på mellanringar eller annan närbildsutrustning för att uppnå närbildsskala.

Frågan om ringen skadar AI-kopplingarna eller ej är alltså inte relevant eftersom man inte monterar den i kamerahuset vid användning.

Tillägg: Jag har aldrig undersökt om ringen faktiskt skadar kameran om man monterar den direkt på huset, vilket ju egentligen var frågan.

//Håkan

Senast ändrad:
I Niklas Nikongenomgång här på fotosidan står det att BR2 kan skada AF-hus men jag har svårt att tro det. Kolla noga för säkerhets skull!

objernulf skrev:
I Niklas Nikongenomgång här på fotosidan står det att BR2 kan skada AF-hus men jag har svårt att tro det. Kolla noga för säkerhets skull!

Användningen av kort vidvinkel direkt på kamerahuset som Niklas beskriver, hade jag faktiskt inte hört talas om.. ren okunnighet alltså.. och frågan var tydligen visst relevant..

Däremot låter det som ett ovanligt krångligt och vanskligt sätt att plåta närbild.. ingen fokuseringsring, avståndet måste bli vansinnigt kort (påstår jag utan att ha provat) och bakre linsen hamna "nästan i knäet" på det lilla objektet.. så jag skulle rekomendera en bälg och en lite längre brännvidd..

Men, som sagt, förlåt min okunnighet.. kul att lära sig något nytt..

Det fungerar faktiskt över förväntan. Fokuserar gör man genom att röra kamerahuset fram och tillbaks, man får ett rimligt arbetsavstånd till motivet om än inte mer, och resultatet kan bli riktigt bra om man är noggrann. Har provat med två olika vändringar till både F60 och F80, och ingenting har skadats av detta.

HEj
Jag har använt BR2 på Nikon F4 o F5 utan problem, BR2a har en lite annan utformning på baksidanStativ är att rekommendera för att kunna gå fri från kontakterna på kamerahuset,
själv har jag inte råkat ut för något.
Som någon annan nämde så är det svårt att ställa skärpan..det brukar gå bra att gunga in den, dvs ställa in avståndet med kroppen o trycka av då objektet är i fokus.
Vilken "närgräns" du får är beroende på brännvidden, omvänt det vanliga dvs ju kortare brännvidd desto större förstoring.
Om du har en bälg eller mellanringar samt en 24 eller 28 mm vidvinkel bakvänt monterad så kan du få hisnande upplevelser i Makrovärlden.
Stativ är att rekommendera samt trådutlösare..
Ljusbortfallet blir stort.
Ha de så kul med ditt makroplåtande
Göran

nikkor 105/2,5 + nikkor 20/4?

Prövade att sätta fast ett 20mm objektiv bakvänt framför ett vanligt 105mm objektiv genom att tejpa fast filterringarna mot varandra. Inget av objektiven är ju några makro-objektiv ("micro") egentligen, och nu undrar jag hur en sån kombination fungerar i praktiken?

Jag uppskattar att avståndet till motivet från det som i normala fall är 20mm objektivets bakre linsöppning (det som nu är längst fram) var ca 3 cm, och "C"et i en Chiquita-etikett täckte ungefär halva sökarbilden. Bilden var ganska mörk och svår att se men med en tröja över huvudet som skuggade ljuset runtomkring funkade det bra. Skärpedjupet var ju inte så värst stort och för att blända ned funkade det bäst att göra det på det främre objektivet (när jag gick över bländare 4 på 105mm blev det mörkt i hörnen och till slut bara en cirkel...). När det gäller fokuseringen så var det tvärt om, på 20mm såg jag ingen skillnad när jag vred på avståndsringen medans det funkade bra att justera fokus lite grann med 105:ans avståndsring.

Den första frågan jag har är vad den här kombinationen motsvarar för brännvidd och förstoringsgrad, och hur bra bildkvalite man kan förvänta sig? Jag kanske ska tillägga att det sitter ett lite småskitigt L39-filter mellan objektiven som jag inte lyckats få bort.

Sen undrar jag om jag har gjort på rätt sätt, eller om det finns andra bättre lösningar om jag vill pröva att använda de objektiv jag rdan har (förutom 105/2,5 och 20/4 har jag också ett 35/2 med samma filterdiameter). Stämmer det att nedbländning ska göras på det främre objektivet medan fokusering görs på det bakre, och vilka inställningar rekomenderas för bästa kvalitet? Det skulle ju vara bra med lite större skärpedjup ibland, men samtidigt undrar jag om det inte är lite känsligt att blända ner för mycket, med diffraktion eller vad det nu heter. Var på avståndsskalan brukar vidvinkelobjektiv vara som bäst?

Förstoringsgraden blir ju ganska kraftig och fotograferingsavståndet pyttelitet så jag förstår att det inte är så praktiskt, men jag vill iaf pröva och vore tacksam om det är någon som har tips och råd...

Något sent svar men ändå. Satt o läste lite olika forum igår och halkade in här! Tog denna bild i ett test som jag gjorde efter att ha läst detta i en bok från bibloteket.Kameran är en D70 och objektiv 70-300+bakvänt 18-70. Detta var de enda objektiv jag hade så det fick duga i testen!Jag hade just köpt kameran. Jag kommer tyvärr inte ihåg inställningarna men skärpedjupet var mindre än 1mm :-o ..Nu har jag lite mer kött på benen (dock en hel del kvar att lära...)och lite fler objektiv att leka med så det kanske är dax för ett nytt test, Har ju även en bälg nu.

Kolla in!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=239078

ANNONS
Götaplatsens Foto