nikkor 105/2,5 + nikkor 20/4?
Prövade att sätta fast ett 20mm objektiv bakvänt framför ett vanligt 105mm objektiv genom att tejpa fast filterringarna mot varandra. Inget av objektiven är ju några makro-objektiv ("micro") egentligen, och nu undrar jag hur en sån kombination fungerar i praktiken?
Jag uppskattar att avståndet till motivet från det som i normala fall är 20mm objektivets bakre linsöppning (det som nu är längst fram) var ca 3 cm, och "C"et i en Chiquita-etikett täckte ungefär halva sökarbilden. Bilden var ganska mörk och svår att se men med en tröja över huvudet som skuggade ljuset runtomkring funkade det bra. Skärpedjupet var ju inte så värst stort och för att blända ned funkade det bäst att göra det på det främre objektivet (när jag gick över bländare 4 på 105mm blev det mörkt i hörnen och till slut bara en cirkel...). När det gäller fokuseringen så var det tvärt om, på 20mm såg jag ingen skillnad när jag vred på avståndsringen medans det funkade bra att justera fokus lite grann med 105:ans avståndsring.
Den första frågan jag har är vad den här kombinationen motsvarar för brännvidd och förstoringsgrad, och hur bra bildkvalite man kan förvänta sig? Jag kanske ska tillägga att det sitter ett lite småskitigt L39-filter mellan objektiven som jag inte lyckats få bort.
Sen undrar jag om jag har gjort på rätt sätt, eller om det finns andra bättre lösningar om jag vill pröva att använda de objektiv jag rdan har (förutom 105/2,5 och 20/4 har jag också ett 35/2 med samma filterdiameter). Stämmer det att nedbländning ska göras på det främre objektivet medan fokusering görs på det bakre, och vilka inställningar rekomenderas för bästa kvalitet? Det skulle ju vara bra med lite större skärpedjup ibland, men samtidigt undrar jag om det inte är lite känsligt att blända ner för mycket, med diffraktion eller vad det nu heter. Var på avståndsskalan brukar vidvinkelobjektiv vara som bäst?
Förstoringsgraden blir ju ganska kraftig och fotograferingsavståndet pyttelitet så jag förstår att det inte är så praktiskt, men jag vill iaf pröva och vore tacksam om det är någon som har tips och råd...