Annons

Epson 3170/3200 och 120-film fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag kommer få en Epson 3170 nu i veckan. Jag har precis tagit slut på en 120-film och undrar om jag ska framkalla den nu, ska jag klippa den i 2 eller 3 rutor per remsa?

Jag har för mig att jag läste någonstans att på 3200:an så finns det något som kan repa filmen om den är för lång och jag vet inte om det även finns på 3170. Men min huvudfråga är hur många bilder per remsa är bra?

/ Marcus

Är det ingen som vet svaret på den här frågan?

Jag är ju lite framkallningssugen och vill framkalla redan ikväll, men vet inte hur många rutor jag ska ha på varje remsa när jag klipper filmen.

/ Marcus

3170 har en annan storlek på ljuskällan än 3200 så det gäller att få svar av en 3170-ägare.

Jag känner en. Jag kan testa att slänga iväg ett e-brev och se om han är vaken. Han använder den till 6x6, det gör väl du också?

Han var vaken. Det funkar bra att skanna bladarneggen i 4-remsor, det är en mjuk övergång där remsan sticker ut ur skannern. Man kan dock bara skanna de två inre bilderna, så man måste vända remsan en gång för att skanna alla bilder.

Skulle vara intressant att veta hur scanning av 6x6 neg funkar även till Canon 9900F. Kan man scanna mer än ett åt gången och kan man ha remsorna som vanligt eller måste de klippas på något sätt? Frågar eftersom jag velar mellan denna och 3200 som väl har samma hållare som 3170?

ANNONS
Götaplatsens Foto