Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Porträttfoto med TRI-X

Produkter
(logga in för att koppla)

Kanadabalsam

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet och eventuella tips för att ta porträttbilder i studio och utomhus med Kodak TRI-X 400? Är det kanske en film att helt avråda från eller har den något som gör den till en fördel när det gäller porträttbilder. Jag ska inte ta bilder i dunkelt ljus. Förstoringarna ska inte vara större än 30x40. Jag brukar använda T-Max 100 i vanliga fall.

Jag gillar TriX för porträtt, gärna även Rodinalframkallad (även för porträtt). Plåtar främst i befintligt ljus. Exponerar enligt iso 320.

I 30x40 lär ju kornet vara rejält synligt, särskilt om du Rodinalframkallar. Men det blir i sig en spännande känsla i bilderna.

tri-x har ett mer 'öppet' korn än t-maxen, tycker jag.. jag gillar tri-x betydligt mer än t-max, av någon anledning.. t-max känns trång och bara allmänt skum.. ett annat alternativ är förstås plus-x 125 som jag också gillar.. man får testa sig fram.. :)

TriX ger ju korn.

Jag provade igår att göra kopior på en TriX överexponerad 1 steg(200ASA), framkallad i perceptol 1+3.

Jag tyckte resultatet var mycket bra i 13 ggr's förstoring.

Men Pan F är ju kanon i studio, väldigt lite korn.

Mvh Erik

Tri-X har mjukare karaktär än T-max och det passar till många portätt. Det finns en risk att de ljusa hudtonerna blir lite tråkiga och då kan du fundera på Plus-X.

30x40?? Från mellanformat hoppas jag. Visst går det att göra från småbild men det är optimistiskt och då tänker jag inte bara på kornet.

ANNONS
Götaplatsens Foto