Annons

Epson R1900 felmeddelande - "filter" misslyckades

Produkter
(logga in för att koppla)

JazzBass

Aktiv medlem
Hej,

Plötsligt gav min printer upp när jag skulle skriva ut lite bilder. Skrev senast förra veckan ut en hel del bilder utan probem, men nu när jag på nytt ska skriva ut får jag meddelandet 'filter' misslyckades. Jag får också upp en ruta "Problemrapport för rastertoescpll" med en massa kodtext. Det enda jag kan skriva ut är testsidor.

Uppgraderade i somras operativsystemet i min 15" i7 MacBook Pro årsmodell 2010 till Mountain Lion 10.8.4, men som sagt fungerade printern också efter det. (Hade tidigare Snow Leopard). Tror datorn har installerat nån uppdatering den gångna veckan men är inte säker på vad det var fråga om.

Har tagit bort printern från inställningarna och lagt till den igen, avinstallerat den och kört in nya versioner osv, men tyvärr utan att ha installations-CD:n tillgänglig så helt bort har jag inte fått den tror jag.Har också naturligtvis startat om X antal gånger. Kopplade också printern till tjejens laptop (windows) och det gick att skriva ut via den, så felet är i min dator. Nån som har några tips på hur jag skulle kunna fixa problemet? Ska rota än en gång nere i källaren för att se om jag hittar installations-CD:n.


(I övrigt har jag märkt att printern nu inte reagerar på att flera av kassetterna börjar vara tomma. LEDen ovanför knappen för bläckpatronbyte brukar blinka när de närmar sig tomma, men det gör den inte nu. Kassetterna är också relativt gamla, då jag haft printern ur användning i nästan ett halvår, fram tills förra veckan. Men då funkade den som sagt helt normalt. Vad problemet nu är har jag ingen aning om).
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Bara du inte har hamnat ut för samma elände som jag. Printern min funkade perfekt, men mitt i allt slutade den att funktionera. Orsaken var att Epson har satt in i sin printer en räknare och när den räknaren har kommit till slut måste printern skickas in på service. Jag skickade in printern på service och posten hade tydligen slängt den alltför hårdhänt. Enligt servicen hade mycket gått sönder inuti och det blev att kosta mycket. Skulle jag ha hacker kunskaper skulle jag eventuellt ha kunnat nolla räknaren och den skulle ha fortsatt fungera exakt likadant som den gjorde strax innan räknaren sa till.
 

Smw

Aktiv medlem
Bara du inte har hamnat ut för samma elände som jag. Printern min funkade perfekt, men mitt i allt slutade den att funktionera. Orsaken var att Epson har satt in i sin printer en räknare och när den räknaren har kommit till slut måste printern skickas in på service. Jag skickade in printern på service och posten hade tydligen slängt den alltför hårdhänt. Enligt servicen hade mycket gått sönder inuti och det blev att kosta mycket. Skulle jag ha hacker kunskaper skulle jag eventuellt ha kunnat nolla räknaren och den skulle ha fortsatt fungera exakt likadant som den gjorde strax innan räknaren sa till.
Hej !

Troligtvis inte serviceräknaren, då (bör) ges ett meddelande om detta, iaf
på de Epson jag har haft.
Efter det så vägrar printern tvärt att göra något annat än stå och tjura.

Om printern är med i listan för detta så går det bra att resetta med detta,
dock finnar jag inte 1900 utan kanske 1800 funkar, jag har använt
detta prg länge och det funkar väldigt bra.
http://www.ssclg.com/epsone.shtml

Verkar bara finnas till win, men för att återställa går det ju att köra i en win
även om mac är huvudmaskin.

Det brukar gå att göra med någon knappsekvens vid sptillslag, gooogla lite.



Min erfarenhet är att två ggr kan man resetta servicräknaren , sen MÅSTE
padsen bytas elle möjligtvis tvättas, ingen kul syssla, eller om det är just det,
det går knappast att föreställa sej hur mycket färg en pads kan innehålla.
Lämplig plats tror jag är biltvätthall odyl

Gör man inte det så svämmar det över rätt som det är.


//MW
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag har använt printern mest sporadiskt, så jag kan inte tro att jag nått nån övre gräns på mängden utskrifter. Undrar om jag ens nått till hundra stycken. Några set med patroner har jag dock fått byta sedan jag köpte den i september 2010. Om detta vore felet borde väl jag informeras om det på nåt annat vis än via ett sånt kryptiskt felmeddelande som jag får nu. Glömde tillägga att "kodtexten" som jag får i felmeddelandet inte är det enda som syns i rutan som poppar upp. I ett fält ovanför kan man skriva en kommentar på vad som orsakade felet och klicka på "skicka till Apple". Ser ingen likhet med det här och en uppmaning att skicka printern på service.
 

Smw

Aktiv medlem
Jag har använt printern mest sporadiskt, så jag kan inte tro att jag nått nån övre gräns på mängden utskrifter. Undrar om jag ens nått till hundra stycken. Några set med patroner har jag dock fått byta sedan jag köpte den i september 2010. Om detta vore felet borde väl jag informeras om det på nåt annat vis än via ett sånt kryptiskt felmeddelande som jag får nu. Glömde tillägga att "kodtexten" som jag får i felmeddelandet inte är det enda som syns i rutan som poppar upp. I ett fält ovanför kan man skriva en kommentar på vad som orsakade felet och klicka på "skicka till Apple". Ser ingen likhet med det här och en uppmaning att skicka printern på service.
Hej !

Nja, det verkar mera vara en uppmaning att skicka Äpplet till service.
Om du söker på "koden" får du några relevanta träffar ?

//MW
 

JazzBass

Aktiv medlem
Hej !

Nja, det verkar mera vara en uppmaning att skicka Äpplet till service.
Om du söker på "koden" får du några relevanta träffar ?

//MW
Nja, har sökt en del på "filter failure Epson R1900" och liknande, och har konstaterat att fler har drabbats av samma problem. Hade dock svårt att hitta nåt som skulle passa mig, har ingen lust att t.ex. ominstallera mountain lion som nån föreslog. Fick idag ett svar från Epsons kundtjänst, få se om det leder nånvart. Det innehöll bra avinstallationstips men inget annat...
 

Smw

Aktiv medlem
Nja, har sökt en del på "filter failure Epson R1900" och liknande, och har konstaterat att fler har drabbats av samma problem. Hade dock svårt att hitta nåt som skulle passa mig, har ingen lust att t.ex. ominstallera mountain lion som nån föreslog. Fick idag ett svar från Epsons kundtjänst, få se om det leder nånvart. Det innehöll bra avinstallationstips men inget annat...


Hej !
Kanske...................

https://discussions.apple.com/thread/4158755?start=0&tstart=0

//MW
 

JazzBass

Aktiv medlem
Ursäkta sent svar i tråden, var väldigt upptagen förra veckan och i helgen. Fick dock löst problemet i torsdags via hjälpen från Epsons support, men tack för hjälpen och länken i alla fall! Så här gjorde jag för att lösa problemet:

1) Avinstallerade grundligt alla Epson drivrutiner med hjälp av Epson Uninstall Center och instruktionerna bakom följande länkar:

Uninstall Center: https://www.epson.co.uk/gb/en/viewcon/corporatesite/products/mainunits/driver/2519/15/374934
Instruktioner: https://www.epson.co.uk/gb/en/viewcon/corporatesite/products/mainunits/faq/2519/1975

2) Efter det körde korrigerade jag skivbehörigheterna för hårdskivan i Skivverktygprogrammet. Startade om.

3) Pluggade i printern i skärmens USB-hub och startade den. Installerade printern när datorn frågade om jag ville göra det.

4) Gav ett namn åt datorn via delningsinställningarna i kontrollpanelen för skrivare och fax.

5) Korrigerade skivbehörigheterna igen och startade om datorn.

6) Klart.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad är poängen med detta?
Jag har en R1800 och har inte haft några problem alls med den under de år jag haft den. Men man undrar ju varför denna mekanism finns. Är det något Epson hittat på för att få folk att skicka in sina skrivare till deras serviceavdelning?
 

Smw

Aktiv medlem
Vad är poängen med detta?
Jag har en R1800 och har inte haft några problem alls med den under de år jag haft den. Men man undrar ju varför denna mekanism finns. Är det något Epson hittat på för att få folk att skicka in sina skrivare till deras serviceavdelning?
Hej !

Lite otydlig fråga, men troligtvis är svaret:

På större Epson skrivare finns en behållare som tar hand om det bläcket
som används vid rengöring, både vid manuellt startad och den automatiska
vid start mm.
Förr eller senare blir denna full och behöver tömmas.

Enklare skrivare har ett utrymme fyllt med absorberande material som tar
hand om dessa skättar, även det materialet blir mättat så småningom
och behöver bytas.

Skrivaren påpekar detta, och vägrar i regel att göra något mer än just detta,
på något sätt går det att återställa räknaren för detta, med någon sorts knappsekvens eller
med ett serviceprogram.

Min erfarenhet är att det går att återställa 2ggr, sen bör de bytas för att
undvika översvämmning.

//MW
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Toppen! Tack för info. Jag har faktiskt undrat själv över detta "svarta hål" som tar hand om bläcket vid reningscyklerna.

Jag brukar å andra sidan aldrig stänga av min skrivare just för att minimera reningsspill vid uppstart. Jag printar analysmönstret ibland och rensar manuellt istället för att spara på de dyra dropparna. Det har funkat fantastiskt fint och jag har aldrig haft problem med min R1800.

Jag läste dock att tidigare Epsonmodeller haft en hel del problem med intorkade igenbeckade skrivhuvuden. Det måste ju vara en mardröm.
 

snap01

Aktiv medlem
Hej !

Lite otydlig fråga, men troligtvis är svaret:

På större Epson skrivare finns en behållare som tar hand om det bläcket
som används vid rengöring, både vid manuellt startad och den automatiska
vid start mm.
Förr eller senare blir denna full och behöver tömmas.

Enklare skrivare har ett utrymme fyllt med absorberande material som tar
hand om dessa skättar, även det materialet blir mättat så småningom
och behöver bytas.

Skrivaren påpekar detta, och vägrar i regel att göra något mer än just detta,
på något sätt går det att återställa räknaren för detta, med någon sorts knappsekvens eller
med ett serviceprogram.

Min erfarenhet är att det går att återställa 2ggr, sen bör de bytas för att
undvika översvämmning.

//MW
på tex epson skrivare 2200 så kunde man frigöra huvudet genom att man startar skrivaren o sedan när huvet flyttats från sin plats så drar man strömkabeln då är huvudet frigjort och man kommer åt uppsammlingskudden och kan göra rent den med tex ett luddfrittpapper som torky o tops med lite fönsterputs på. Dels så minskar risken från ränder på utskriften när kudden inte är överfull. Hur det funkar på nya vet jag inte borde vara samma princip men eftersom skrivhuvudet är flyttat så borde du oxå kunna köpa en ny kudde o montera själv. Fast jag gjorde rent min o den gick som tåget. Min storformatsskrivare har en stor utbytbar som en stor kasset som man enkelt byter.
 

Smw

Aktiv medlem
på tex epson skrivare 2200 så kunde man frigöra huvudet genom att man startar skrivaren o sedan när huvet flyttats från sin plats så drar man strömkabeln då är huvudet frigjort och man kommer åt uppsammlingskudden och kan göra rent den med tex ett luddfrittpapper som torky o tops med lite fönsterputs på. Dels så minskar risken från ränder på utskriften när kudden inte är överfull. Hur det funkar på nya vet jag inte borde vara samma princip men eftersom skrivhuvudet är flyttat så borde du oxå kunna köpa en ny kudde o montera själv. Fast jag gjorde rent min o den gick som tåget. Min storformatsskrivare har en stor utbytbar som en stor kasset som man enkelt byter.
Hej !

Ja, jo, men vi talar nog inte riktigt om samma sak, så här ser padsen ut i min 2100
( de vita delarna, dessa är nya, änvända kan nog göra skäl för benämningen "svarta hål" )
och förmodligen är de lika i 2200. ( även en litn del av mej syns, ingår inte även om delarna
ibland har färgfläckar)
bilden är uppifrån, höljet står som det ska men delar är bortmonterade, skrivarmekaniken lossad från höljet.

Det sitter en liten spärr man kan trycka ner brevid huvudet för att frigöra detta.

Själva chassit är mer eller mindre omöjligt att lossa från höljet, nja avbitare el dyl löser det,
pgsa att ett kontaktdon är monterat med engångsfästen som sitter väldigt dumt
( kabeln till höger under nätanslutningen )

Jag fann en sån här grej som jag ska inskaffa, löser förhoppningsvis padsproblemet.
http://www.octoink.co.uk/products/Solo-Plus-Waste-Kit.html

//MW
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ah, va fan, man får väl uppgradera R1800:an då. Den kom ju 2005 och jag har väl haft min sedan 2006. Det är ju en evighet i sammanhang som dessa. Jag har ju ända sneglat på en R3000 ett tag nu för att få bättre svartvita utskrifter. Just svartvit kvaliteten är ju det som utvecklats dessa år. Färgprintkvaliteten ur R1800 har jag alltid varit väldigt nöjd med. Det är väl därför jag landat i brunt/sephia som kompromiss ofta istället för svartvitt.

Bra med info om hur det funkar med svarta hålen.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Ah, va fan, man får väl uppgradera R1800:an då. Den kom ju 2005 och jag har väl haft min sedan 2006. Det är ju en evighet i sammanhang som dessa. Jag har ju ända sneglat på en R3000 ett tag nu för att få bättre svartvita utskrifter. Just svartvit kvaliteten är ju det som utvecklats dessa år. Färgprintkvaliteten ur R1800 har jag alltid varit väldigt nöjd med. Det är väl därför jag landat i brunt/sephia som kompromiss ofta istället för svartvitt.

Bra med info om hur det funkar med svarta hålen.
Svartvitt har jag också haft problem med med min R1900, men det verkar som en del av problemet försvann nu när jag ominstallerade printern. Hur ska man egentligen tänka kring svartvitt? Jag har trott att det borde bli bättre genom att välja "gråskala" och ignorera färgprofilen för printer/papperkombinationen, men de senaste utskrifterna gjorde jag med samma inställningar som för färg, med profilen ifråga vald, och då blev resultatet bättre än på länge. (Skriver alltid ut via Lightrooms utskriftsmodul). Bytte också cyan-kassetten då den tog slut nyligen, och det verkade också ha haft en inverkan på utskrifterna... Tror jag ska testa lite mer, synd bara att pappren är så dyra och bläcket likaså. Har kört med Canson Rag Photographique Duo matt papper, mycket trevligt papper men dyrt...
 

Smw

Aktiv medlem
Svartvitt har jag också haft problem med med min R1900, men det verkar som en del av problemet försvann nu när jag ominstallerade printern. Hur ska man egentligen tänka kring svartvitt? Jag har trott att det borde bli bättre genom att välja "gråskala" och ignorera färgprofilen för printer/papperkombinationen, men de senaste utskrifterna gjorde jag med samma inställningar som för färg, med profilen ifråga vald, och då blev resultatet bättre än på länge. (Skriver alltid ut via Lightrooms utskriftsmodul). Bytte också cyan-kassetten då den tog slut nyligen, och det verkade också ha haft en inverkan på utskrifterna... Tror jag ska testa lite mer, synd bara att pappren är så dyra och bläcket likaså. Har kört med Canson Rag Photographique Duo matt papper, mycket trevligt papper men dyrt...
Hej !

Genvägen heter nog profilering, antingen via ex Stefan&co
http://www.profiler.nu/farghantering/skrivarprofiler/

eller ex med
http://argyllcms.com/

Vilket då givetvis kräver nån sorts hårdvara, ex colormunki spectrofotometer el dyl.

sen lär man sej en massa som man inte trodde fanns att lära, än mindre att det skulle behövas.

----_-

Jag har ingen egen erfarenhet, men Colorm.. påstås kunna ge lustiga resultat
på matt media.

---------

Ev kan man prova detta, ger kollosalt bra resultat, men lite pyssligt att
få en fungerande installation, återkom då.
http://blackfiveimaging.co.uk/index.php?article=02Software/01PhotoPrint

--------


//MW
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Huvudproblemet är väl i skrivare som R1800 och efterföljaren att de inte har den bläckuppsättning som exv. R3000 har. Det ser hyfsat ut men man får aldrig det sting de får till i en R3000. I en R1800 ska de väl mixa det bläck man har för att åstadkomma grått medan R3000 har flera varianter av gråton + svart färdigt s.a.s.

Men har du hittat en bättre väg så är det bara att gratulera till den erfarenheten/upptäckten. Jag vet inte om Stefan skulle kunna fixa en bättre profil men det är väl kanske möjligt. Kan någon i detta sammanhang så är det väl han.
 

Smw

Aktiv medlem
Bör gå att få riktigt bra, att det inte finns light-black innebär ju inte att
gråtonerna i första hand görs av andra färger utan att när avståndet mellan
dropparna blir för stort så ser det ruffigt ut.

Detta sköter ju drivrutinen om, hur den optimerar kan man ju bara gissa,
är man konspiratorisk så är första punkt -förbruka så mycket bläck som möjligt.


Färguppsättningen har ju en fördel, det finns blå, alla mina skrivare har bottnat
i den blåa änden, här finns ju oänligt med blå intensivitet.



----------

Har du möjlighet så prova "photoprint", jag kör det i win, om du tittar lite
närmare på bilden så ser du ett reglage att påverka färtempen på utskriften,
ev fixar det några problem.
Förutom detta finns en förfärlig massa inställningsmöjligheter för allt möjligt och lite mer
på andra flikar.
Vad jag värdesätter mest är att man kan få hela bilden utskriven med minsta droppstorlek,
kvaliteten blir väldigt bra, givetvis tar det mycket längre tid.

jag skriver gärna en liten guide för att få igång det, men bara om intresse finns.

//MW
 

JazzBass

Aktiv medlem
Hej !

Genvägen heter nog profilering, antingen via ex Stefan&co
http://www.profiler.nu/farghantering/skrivarprofiler/

eller ex med
http://argyllcms.com/

Vilket då givetvis kräver nån sorts hårdvara, ex colormunki spectrofotometer el dyl.

sen lär man sej en massa som man inte trodde fanns att lära, än mindre att det skulle behövas.

----_-

Jag har ingen egen erfarenhet, men Colorm.. påstås kunna ge lustiga resultat
på matt media.

---------

Ev kan man prova detta, ger kollosalt bra resultat, men lite pyssligt att
få en fungerande installation, återkom då.
http://blackfiveimaging.co.uk/index.php?article=02Software/01PhotoPrint

--------


//MW
Ja, att skaffa egna anpassade profiler eller en colormunki har slagit mig, men jag har misstänkt att problemet med färgerna ligger/har legat nån annanstans. Det har hänt sig att en utskrift sett rätt ut ett par centimeter in från utskriftens början men sen ändrat karaktär. Då jag är en ganska upptagen typ med många andra järn i elden utom foto har jag dock inte försökt göra nåt åt saken, men nu verkar det i alla fall som det här problemet med färgtonade svartvita utskrifter har minskat.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bör gå att få riktigt bra, att det inte finns light-black innebär ju inte att
gråtonerna i första hand görs av andra färger utan att när avståndet mellan
dropparna blir för stort så ser det ruffigt ut.

Detta sköter ju drivrutinen om, hur den optimerar kan man ju bara gissa,
är man konspiratorisk så är första punkt -förbruka så mycket bläck som möjligt.

Färguppsättningen har ju en fördel, det finns blå, alla mina skrivare har bottnat
i den blåa änden, här finns ju oänligt med blå intensivitet.
----------

Har du möjlighet så prova "photoprint", jag kör det i win, om du tittar lite
närmare på bilden så ser du ett reglage att påverka färtempen på utskriften,
ev fixar det några problem.
Förutom detta finns en förfärlig massa inställningsmöjligheter för allt möjligt och lite mer
på andra flikar.
Vad jag värdesätter mest är att man kan få hela bilden utskriven med minsta droppstorlek,
kvaliteten blir väldigt bra, givetvis tar det mycket längre tid.

jag skriver gärna en liten guide för att få igång det, men bara om intresse finns.

//MW
Om du menar Epson Photoprint så har jag hittills uppskatat det mer än Lightrooms utskriftmodul men jag ska ge den som finns i Lightroom 5 en chans åtminstone.
 
ANNONS