Annons

Fokusproblem med Sigmas MC-11 adapterlösning

Produkter
(logga in för att koppla)

El-Bonko

Aktiv medlem
Jag har inte hunnit fota särskilt mycket efter uppdateringen, men jag upplever det som att fokusen fungerar bättre med min A7II och SIgma 24-105/4, så länge jag håller mig inom PDAF-zonen på sensorn. Kanske t.o.m. lika bra som med min Canon 70-200/4. Så fort jag går utanför zonen får autofokusen fnatt och blir sämre än värdelös, men det är i alla fall en klar förbättring jämfört med innan, då den inte fungerade bra någonstans.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har inte hunnit fota särskilt mycket efter uppdateringen, men jag upplever det som att fokusen fungerar bättre med min A7II och SIgma 24-105/4, så länge jag håller mig inom PDAF-zonen på sensorn. Kanske t.o.m. lika bra som med min Canon 70-200/4. Så fort jag går utanför zonen får autofokusen fnatt och blir sämre än värdelös, men det är i alla fall en klar förbättring jämfört med innan, då den inte fungerade bra någonstans.
Det är fortsatt så att AF-S (single shot) suger i allt utom solljus typ. AF-C funkar bättre men här är man ju tvungen att använda lock on AF om man vill fokusera på något som inte ligger i mitten av bilden men det går ju det med. Men jag fortsätter mest med manuell fokus för det funkar bäst med Sigma-objektiven. Video kan man glömma med AF.

Sedan är det ju verkligt märkligt att Sigma verkar lägga mest krut på att fixa så användare med Canon-original (som ju Sigma dessutom kallar "inkompatibla" dessutom) inte ska känna sig försummade. Jag citerar dig från tidigare inlägg:

"En till erfarenhet av MC-11: jag testade ett Canon 70-200/4 L USM på min A7II, och blev så imponerad att jag köpte det på en gång. Autofokusen fungerar utmärkt, mycket snabbare än min Sigma 24-105/4 Art, och med i stort sett 100% träffsäkerhet i okej ljus. Jag fattar inte varför Sigma inte har lyckats få sina egna objektiv att fungera lika bra, men jag har i alla fall fått upp hoppet om att det kan lösas med firmware"

Grundfunktionerna med AF och MC-11 funkar alltså bättre med Canon-original än Sigmas egna med Canon-fattning (de som man dessutom kallar kompatibla eftersom Sony-husen inte inaktiverar vissa av AF-funktionerna som man annars gör med allt som inte är Sigma). Det är faktiskt rätt ofattbart!

Så du är nu en till av de som bekräftar att det faktiskt funkar bäst med Canon-glas om man nu nöjer sig med basfunktionalitet (samma som man får med Sonys egna A-mount till E-adapters). Så man undrar ju vad man ska kalla Sigmas egna objektiv om nu de funkar sämre än de man kallar "inkompatibla". :)

Scandinavian driver fortsatt mitt case mot Sigma kring detta då jag rapporterat att senaste firmware inte löste våra problem med Sigmas objektiv på MC-11 och Sony-husen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack, jag har ju ett starkt egenintresse i att Sigma tar lite bättre ansvar än de gjort men jag är också rätt van att bråka med tillverkare och leverantörer sedan den tid när jag arbeta för nordens då största IT-distributör/grossist. Jag har tidigare jobbat en del med att bl.a. anpassa främst amerikansk datormjukvara till svenska förhållanden. Men då har det mest handlat om skrivardrivrutiner, terminalemulatorer för stor- och minidatorer till PC och replikeringsmjukvara för replikering av data mellan minidatorer och Windows-servrar som alla främst haft problem med våra nordiska tecken.

De här problemen borde vara mycket enklare att lösa då de inte innehåller några kulturella problem och autofokussystem är ju en av huvudfunktionerna i moderna objektiv och intelligenta adapters, så det måste de bara kunna fixa. Det jag bara inte förstår är att de inte själva sett problemen tidigare och tagit dem på allvar som helt oacceptabla.

Men jag är ju egentligen inte förvånad med tanke på hur en gigant på området som Canon hållit på att strula med sina AF-problem under ett antal för många rätt frustrerande år, innan de till slut tog fram lösningen med "dual pixels". Efter det har det uppenbarligen blivit lite bättre.

Tyvärr har vi ju ofta låtit tillverkarna att oblygt "outsourca" slutkontrollen till oss slutanvändare när vi ofta agerat "dörrmattor" åt dem då vi inte sällan är översvallande glada när de fixar problemen gratis genom en garantireparation eller garantikalibrering av från början taskigt justerade kamerahus och objektiv. Så vi har nog oss själva att skylle ofta tyvärr, för de har i många fall säkert tjänat rätt mycket pengar på detta. Användarna har fått ta det mesta av kostnaderna i form av strul med att skicka in utrustning (om man inte råkar bo nära en auktoriserad verkstad) och sedan inte kunna använda den nyinköpta kameran på veckor och ibland ännu längre tid. Ibland har det krävts fler resor då verkstaden inte fixat problemen på första försöket.

Sigma kommer till Scandinavian denna vecka så jag funderar på att ta mig dit och prata med dem. Ska även själv testa några Canon-original också. Jag måste se med egna ögon om det verkligen är så att det faktiskt går mycket bättre med Canons egna objektiv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vi har ju begreppet "all business is local" och det kan ju och är ju stora skillnader mellan olika länders marknadsutveckling. Om det exv. skulle vara sant att Nikon dragit ned från 13 till 3 personal i Norge, så kommer det säkert märkas på en mängd olika sätt. Även Samsungs utträde från kameramarknaden förgicks ju av att man drog sig ut från vissa marknader först och andra senare innan man helt lade ner.

Jag jobbade själv på ett nordiskt företag som under 10 års tid förlorade i princip allt man drog in i övriga Norden i företagets svarta hål i Danmark. Den förlusten var under den perioden en halv miljard. Till slut lades hela den danska verksamheten ner. Den gick inte att rationalisera då danskarna hellre ringde in eller träffade säljare personligen än lade elektroniska orders in i företagets system via webbar eller egna ERP-system.

Så det är klart att många av dessa företag kommer att "slimma" sina organisationer där marknaderna viker. Så det behöver ju inte alls handla om drastiska nedläggningar av hela företag men det kommer ändå frigöras folk som kommer söka lyckan hos forna konkurrenter det går bättre för. Tio av tretton är en rätt radikal bantning.
 

Photocon

Aktiv medlem
Generellt om adaptrar

Ja, du Sten-Åke. Mina erfarenheter av "slutanvändaren som provbänk" är rätt många genom åren. Främst gentemot Canon och Sony A-mount.

Antar att du minns mitt och Risedals korståg rörande astigmatiska AF-system på 5DMkII och 7D. Canons White Paper talade om "minor" variations medan det för oss var "major" dito när vi försökte microjustera bort "felet som inte fanns" enl Canon. Till sist föll man till föga och justerade om det hela på verkstad på våra kameror.
Men det tog ett par veckor.

Den s k servicen på mitt Sony Zeiss 16-35/2.8 SSM var en 2 månader lång resa där objektivet hamnade i Linköping och Frankrike utan att tillfriskna. Erbjöds ett annat efter gud vet hur många mail och tel.samtal. Det objektivet var ännu sämre.

För över ett år sedan lanserades AF-adaptern Commlite som skulle AF på Nikonobjektiv tillsammans med A7 och flera e-mount. Lyckat aprilskämt a 3.500:- är väl det närmaste man kan komma i bedömning. Tråden på Dpreview om detta tekniska missfoster var lång. Somliga fick faktiskt långsam AF med vissa objektiv som kuriöst nog andra inte fick AF alls med etc...etc.... Ny FW hjälpte en del och stjälpte en del.
Låg ute med pengarna i 3 månader innan jag bråkade till mig en återbetalning.

Jag retade mig inte så mycket på pengarna utan mest på att hela min planering om en systemkombination baserad på D800 och A7R gick i stöpet. Då hade jag redan skaffat alla gluggar jag behövde som skulle vara lämpliga för båda kamerorna samt ett par native för e-mount.
Sonysystemet åkte ut eftersom Nikonsystemet var större och innehöll fler primes.

När så MC-11 dök upp tänkte jag att "aha, nu kanske det verkligen sker något". Efter en tid insåg jag att det nog kommer att ta tid innan vi ser "smarta adaptrar" som fungerar crossover helt och hållet.
De bästa och driftsäkraste AF-adaptrarna till Sony E/FE görs ju ac Sony själva men givetvis kan dessa inte ta något annat än A-mount. Allts ren in houseproduktion. Men jag tror ju inte Sony vill göra adaptrar till Canon och Nikons objektiv så att folk kan sätta dessa på A7-serien m fl andra e-mountkameror.

Jag tror att man kanske får ta efter konceptet på något sätt med en adapter typ LA-EA2-4 som har egen AF-modul och nöja sig med den funktionen (är ju trots allt PDAF) för såväl Canon- som Nikongluggar. Lite tyngre blir det men det fungerar ju. Det bästa vore om det kunde ske utan SLT-teknik (om det är tekniskt möjligt vet jag inte).

De manuella adaptrarna fungerar ju utmärkt, speciellt de lite mer avancerade som har bländarstyrning för Canon och Nikonobjektiv som saknar bländarring. Förstorad sökarbild och focuspeaking ger ju verkligen "spot on" men svårare att hantera vid rörliga motiv.

Nja, jag är scheptiscschk (för att travestera S Sauk)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, du Sten-Åke. Mina erfarenheter av "slutanvändaren som provbänk" är rätt många genom åren. Främst gentemot Canon och Sony A-mount.

Antar att du minns mitt och Risedals korståg rörande astigmatiska AF-system på 5DMkII och 7D. Canons White Paper talade om "minor" variations medan det för oss var "major" dito när vi försökte microjustera bort "felet som inte fanns" enl Canon. Till sist föll man till föga och justerade om det hela på verkstad på våra kameror.
Men det tog ett par veckor.

Den s k servicen på mitt Sony Zeiss 16-35/2.8 SSM var en 2 månader lång resa där objektivet hamnade i Linköping och Frankrike utan att tillfriskna. Erbjöds ett annat efter gud vet hur många mail och tel.samtal. Det objektivet var ännu sämre.

För över ett år sedan lanserades AF-adaptern Commlite som skulle AF på Nikonobjektiv tillsammans med A7 och flera e-mount. Lyckat aprilskämt a 3.500:- är väl det närmaste man kan komma i bedömning. Tråden på Dpreview om detta tekniska missfoster var lång. Somliga fick faktiskt långsam AF med vissa objektiv som kuriöst nog andra inte fick AF alls med etc...etc.... Ny FW hjälpte en del och stjälpte en del.
Låg ute med pengarna i 3 månader innan jag bråkade till mig en återbetalning.

Jag retade mig inte så mycket på pengarna utan mest på att hela min planering om en systemkombination baserad på D800 och A7R gick i stöpet. Då hade jag redan skaffat alla gluggar jag behövde som skulle vara lämpliga för båda kamerorna samt ett par native för e-mount.
Sonysystemet åkte ut eftersom Nikonsystemet var större och innehöll fler primes.

När så MC-11 dök upp tänkte jag att "aha, nu kanske det verkligen sker något". Efter en tid insåg jag att det nog kommer att ta tid innan vi ser "smarta adaptrar" som fungerar crossover helt och hållet.
De bästa och driftsäkraste AF-adaptrarna till Sony E/FE görs ju ac Sony själva men givetvis kan dessa inte ta något annat än A-mount. Allts ren in houseproduktion. Men jag tror ju inte Sony vill göra adaptrar till Canon och Nikons objektiv så att folk kan sätta dessa på A7-serien m fl andra e-mountkameror.

Jag tror att man kanske får ta efter konceptet på något sätt med en adapter typ LA-EA2-4 som har egen AF-modul och nöja sig med den funktionen (är ju trots allt PDAF) för såväl Canon- som Nikongluggar. Lite tyngre blir det men det fungerar ju. Det bästa vore om det kunde ske utan SLT-teknik (om det är tekniskt möjligt vet jag inte).

De manuella adaptrarna fungerar ju utmärkt, speciellt de lite mer avancerade som har bländarstyrning för Canon och Nikonobjektiv som saknar bländarring. Förstorad sökarbild och focuspeaking ger ju verkligen "spot on" men svårare att hantera vid rörliga motiv.

Nja, jag är scheptiscschk (för att travestera S Sauk)
Ja det är ju det jag verkligen kommer ihåg allt detta strul ni och andra hade med AF och Canons mer populära pro och entusiastmodeller. Även det att de enklare kamerorna faktiskt var mer pricksäkra. Mina tidiga Sony DSLR-er var ju inte heller kul för de saknade ju precis som min KonicaMinolta D7D mikrojustering så det var verkligen "one size fits all" när det gällde kalibreringen. Huset kunde ju bara grundinställas och det funkade i bästa fall för några av alla objektiv man hade - men aldrig alla.

Sonys LA-EA -adaptrar har alla funkat kalasbra och även med gamla skruvdrivna objektiv. LA-EA3 funkar även toppen med nya hybrid-AF bara man har objektiv som är kompatibla och kan frikoppla fokusmotorn. Men det behövs en ny adapter nu som innehåller samma lösning som AF:en i A99 II för annars får man ju som förr bara AF med hjälp av den fasta dedikerade fokussensorn i själva adaptern och då missar man ju stödet för de nya finesserna som lutar sig på sensorerna på huvudsensorn. Vi behöver även ny firmware i de gamla husen då.

Jag ska kolla hur bra MC-11 funkar med Canon-original. Om den funkar bra med dessa så kanske jag trots allt behåller den men annars så undrar jag om jag inte ska be att få pengarna tillbaka för både objektiv och adapter. Möjligen får de en månad på sig - inte mer. Helst vill jag att de löser problemet för jag gillar ju faktiskt lösningen i grunden och objektivet men det måste ju funka fullt ut - annars kan jag ju lika gärna köpa något annat.
 

Photocon

Aktiv medlem
Ja, det är nog klokt tänkt. Själv tänker jag lite svartvitt vad gäller smarta adaptrar. Så det har blivit ett antingen/eller tänkande enl följande enkla modell:

1/ Antingen kommer det inom X tidsenheter verkligen helt fungerande crossover "smarta" adaptrar.....

2/...eller också kommer de att bli en parantes i fotohistoriens krönikor.

För att alternativ 1 ska bli framgångsrikt räcker det sannolikt inte bara för fabrikanterna av dessa adaptrar att de bara fungerar mellan 2 fattningar. Åtminstone mellan 3-5 olika fattningar för att de ska bli ekonomiskt lönsamma och kunna säljas i större volymer.

Alternativ 2 anser jag vara självuppfyllande om inte alternativ 1 blir realitet.

Helt manuella adaptrar kommer däremot att finnas kvar.

Men som så många andra saknar jag en bra kristallkula att se framtiden i. Däremot tror jag att "konsumenter som provbänkar" är en väldigt dålig affärsstrategi som även kan fälla "stora elefanter".
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
// mina kommentarer


/ Ja, det är nog klokt tänkt. Själv tänker jag lite svartvitt vad gäller smarta adaptrar. Så det har blivit ett antingen/eller tänkande enl följande enkla modell:

1/ Antingen kommer det inom X tidsenheter verkligen helt fungerande crossover "smarta" adaptrar.....

2/...eller också kommer de att bli en parantes i fotohistoriens krönikor.

För att alternativ 1 ska bli framgångsrikt räcker det sannolikt inte bara för fabrikanterna av dessa adaptrar att de bara fungerar mellan 2 fattningar. Åtminstone mellan 3-5 olika fattningar för att de ska bli ekonomiskt lönsamma och kunna säljas i större volymer.

Alternativ 2 anser jag vara självuppfyllande om inte alternativ 1 blir realitet.


// Jag tror inte jag håller med helt i det. Menar du då att det måste vare en "swissarmyknife" - adapt all? Sigmas MC-11 för Canon-fattning ska ju rent teoretiskt gå att köra med både Sigmas, Canons och exv. Tamrons "Canon-anpassade objektiv" och det tror jag räcker långt för folk. Men något är verkligt konstigt här för det är uppenbart att trots att alla objektiven ska funka enhetligt mot ett Canon-hus så uppträder de inte enhetligt med MC-11.

Jag har alltså varit igen på Scandinavian idag och pratat allvar om min och andras belägenhet med MC-11. Då passade jag på att testa ett par tre Canon-objektiv med MC-11, bl.a. Canons 24-70mm-objektiv och kan meddela att det funkar klart bättre än Sigmas egna objektiv. I AF-S så är Canon-objektiven klart snabbare än mitt Sigma som har en långsam avslutande insvängning mot fokus om det nu överhuvudtaget hittar fokus (beroende på vilken brännvidd man vridit in). AF-S är i princip oanvändbart med mitt Sigma. Med AF-C (följande) så funkar även det fint med Canon-objektiven och man får inte de oljud som man annars får med Sigma. Canon-objektiven är dessutom tysta vid filmning och det är alltså inte Sigma-objektiven som i praktiken inte kan användas med MC-11 för filmning med AF.

Men observera att ett antal AF-funktioner är avstängda i kamerahuset med Canon-originalen och det gäller även en del fokusområdesval. Dessa funktioner vill man ju ha fullt ut - annars blir ju mina Sony-hus lika strippade på fokusmetoder som de blir om man kör Sony A-mountadaptrarna med A-mountobjektiven.

Jag landar alltså i att MC-11 nog är en riktigt hyfsad adapter för både single shot och följande AF med Canon-objektiv (grundläggande AF-funktionalitet) men nära nog en katastrof med Sigmas egna Canon-objektiv. Att det blir så här beror nog på att när man kör Canon-glas så är adaptern inte det som styr helt utan objektivets FW är nog med då kan jag tänka. Annars borde nog objektiven betett sig likadant mot husen.



/Helt manuella adaptrar kommer däremot att finnas kvar.

// Ja det funkar ofta fint idag.



/ Men som så många andra saknar jag en bra kristallkula att se framtiden i. Däremot tror jag att "konsumenter som provbänkar" är en väldigt dålig affärsstrategi som även kan fälla "stora elefanter

// Håller med. Det håller inte i längden och leverantörer som inte sköter sig vill ju heller inte ÅF-personalen jobba med tillslut. Vi får nu se om Scandinavian fixar att öka trycket på Sigma så pass att det faktiskt händer något. Jag har sagt att de får en månad till på sig. Sedan vill jag ha en ny FW-fix som verkligen fixar problemen eller så vill jag häva köpet.
 

afe

Aktiv medlem
Ett tips: Använd Quote-taggar när du citerar andras inlägg, så blir det betydligt mer lättläst. Nu är det nästan omöjligt att se vem som skrivit vad. Det är bara att markera texten som ska taggas och klicka på pratbubblesymbolen så blir det bra!

.
 

Bilagor

Photocon

Aktiv medlem
Jag tror inte jag håller med helt i det. Menar du då att det måste vare en "swissarmyknife" - adapt all? Sigmas MC-11 för Canon-fattning ska ju rent teoretiskt gå att köra med både Sigmas, Canons och exv. Tamrons "Canon-anpassade objektiv" och det tror jag räcker långt för folk. Men något är verkligt konstigt här för det är uppenbart att trots att alla objektiven ska funka enhetligt mot ett Canon-hus så uppträder de inte enhetligt med MC-11.
Oh nej! Jag menar att Sigma eller annan tillverkare skulle göra en adapter baserad på MC-11 för flera märken än bara för Canon/Sigma till E-mpunt.

Finns ju en rejäl marknad med andra objektivmärken (Pentax, Nikon m fl). Nu nämner jag sammanlagt 3 märken så summan blir 3 lika men ändå olika adaptrar (Canon inräknat). Ingen Swiss Army Knife, alltså.

Jag vet att det inte är så lätt p g a olika bländarstyrningar mm, men jag tror ändå inte att det handlar om avancerad raketforskning.

Jag finner det dessutom aningen absurt att en A7RII-ägare ska behöva gå över ån efter vatten och skaffa Canonobjektiv p g a bristen i Sonys eget native objektivsystem (såvida inte personen redan har ett antal Canongluggar och något kamerahus)

Ändå roligt att höra att det fungerar bra med vissa Canonobjektiv.
 

afe

Aktiv medlem
Inte så konstigt att det fungerar annorlunda med andra objektiv än Sigmas, eftersom adaptern åsidosätter objektivets egen firmware med deras egna objektiv. Med Canon- eller Tamrongluggar blir det Canonprotokollet som gäller.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inte så konstigt att det fungerar annorlunda med andra objektiv än Sigmas, eftersom adaptern åsidosätter objektivets egen firmware med deras egna objektiv. Med Canon- eller Tamrongluggar blir det Canonprotokollet som gäller.
Nä, inte rent tekniskt men det var inte det jag huvudsakligen avsåg med mina skrivningar egentligen. Det verkligt konstiga är ju att Sigma gör en adapter för ett visst ändamål: läs för att skapa ett fullständigt stöd för Sigmas egna Canon-objektiv till Sony E-mount (alltså inte Canons) och misslyckas med huvuduppgiften så det står härliga till men istället åstadkommer man en riktigt hyfsad adapter för Canons originalglas som man för säkerhets skull talar om att man överhuvudtaget inte tar något ansvar för och dessutom benämner "inkompatibelt" fast det i dagsläget är det enda som ÄR kompatibelt med grundfunktionerna i AF-systemet åtminstone. Det skulle ju varit stor humor om man inte hade så lätt att hålla sig för skratt som ägare av denna "lösning" som ju i dagsläget tyvärr inte är mycket av lösning. Kollar man så i texterna som följde med FW-uppdateringarna så slår det ju en att det är felen man upptäckt med Canons orginalglas som man tydligen lagt ner mest krut på att lösa medan alla problemen kvarstår med huvudlösningen efter åtminstone två FW-uppdateringar (den senaste så sent som nu i oktober).

Vi som har denna utrustning vet mycket väl idag hur den var tänkt att fungera och hur den egentligen fungerar. Vi som haft problemen har nog läst det mesta om detta redan. Tyvärr har det inte heller varit så att de som sålt grejorna visste om problemen och det är faktiskt inte deras fel egentligen. De litar ju på Sigma och de halleluja-testare som sett ljuset i adaptermörkret. Däremot har de s.k. testare från ett antal välrenommerade testsiter ett stort ansvar för att denna produkt kunnat säljas när de ekat Sigmas marknads-bullshit mer eller ännu mer okritiskt istället för att faktiskt sköta sina jobb och testa innan man skriver det man skriver. En del fotojournalister har verkligen avslöjats här som väldigt oseriösa och det gäller sådana tungviktare som dPreview t.o.m. . Sånt ska egentligen inte passera, som de uppenbara och lättdetekterade fel det faktiskt handlat om här. Det är det som är det verkligt konstiga här.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Oh nej! Jag menar att Sigma eller annan tillverkare skulle göra en adapter baserad på MC-11 för flera märken än bara för Canon/Sigma till E-mpunt.

Finns ju en rejäl marknad med andra objektivmärken (Pentax, Nikon m fl). Nu nämner jag sammanlagt 3 märken så summan blir 3 lika men ändå olika adaptrar (Canon inräknat). Ingen Swiss Army Knife, alltså.

Jag vet att det inte är så lätt p g a olika bländarstyrningar mm, men jag tror ändå inte att det handlar om avancerad raketforskning.

Jag finner det dessutom aningen absurt att en A7RII-ägare ska behöva gå över ån efter vatten och skaffa Canonobjektiv p g a bristen i Sonys eget native objektivsystem (såvida inte personen redan har ett antal Canongluggar och något kamerahus)

Ändå roligt att höra att det fungerar bra med vissa Canonobjektiv.
Då förstår jag - mitt missförstående

Vi lever i en liten brytningstid nu med objektiven. Alla kamerahusen har inte bildstabilisering och då kan en hel del ha tyckt det vara en bra ide att faktiskt köpa ett stabiliserat Sigma med Canon-fattning och MC-11 för Canon till E-mount. Förr när Sigmas Sony-glas hade Sigmas OS som mitt långa telezoom 150-500mm för A-mount så var det dessa man köpte och körde med exv. LA-EA2 eller 4. Men när Sigma slutade att skicka med optiskt stabilisering i Sony-objektiven för några år sedan så är det faktiskt bättre att köpa Sigma-objektiv med Canon-fattning för de har fortfarande Sigmas OS och det är en stor fördel till A6300 som ju är ostabilisrat. Dessutom finns det nog ett betydligt större intresse för Sigmas Canon-objektiov är för deras Sony-varianter.

Det här med MC-11 hade varit fantastiskt bra om bara de beskrivna problemen lösts. Ingen annan har ju faktiskt hittills lyckats göra det Sigma gjort i själva E-mountgränssnittet. Metabones är i alla fall inte där än och ingen annan heller vad jag vet.
 

Photocon

Aktiv medlem
Det här med MC-11 hade varit fantastiskt bra om bara de beskrivna problemen lösts. Ingen annan har ju faktiskt hittills lyckats göra det Sigma gjort i själva E-mountgränssnittet. Metabones är i alla fall inte där än och ingen annan heller vad jag vet.

Precis, ingen annan är där ännu. Detta trots nästan 2 års rykten samt prototyper som glatt visas upp på exempelvis Youtube av vissa självutnämnda experter.

Och jag skriver gärna under på att även vissa vanligtvis seriösa testare har vittnat om att pärleporten öppnats fast dörrskrället leder betydligt längre "söderut" för konsumenterna.

Jag tror jag har skummat igenom hela nätets olika sajter om adaptrar 2 ggr. Många utsagor är inaktuella men ligger och ekar hallelujahrop från 2014-15 rörande produkter som de facto inte fungerar ens vad gäller de basala specifikationerna.

Här får jag väl ändå nyansera mig lite och konstatera att Sigma i alla fall är något riktigt bra på spåren. Men än är inte sista rälsen lagd.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Precis, ingen annan är där ännu. Detta trots nästan 2 års rykten samt prototyper som glatt visas upp på exempelvis Youtube av vissa självutnämnda experter.

Och jag skriver gärna under på att även vissa vanligtvis seriösa testare har vittnat om att pärleporten öppnats fast dörrskrället leder betydligt längre "söderut" för konsumenterna.

Jag tror jag har skummat igenom hela nätets olika sajter om adaptrar 2 ggr. Många utsagor är inaktuella men ligger och ekar hallelujahrop från 2014-15 rörande produkter som de facto inte fungerar ens vad gäller de basala specifikationerna.

Här får jag väl ändå nyansera mig lite och konstatera att Sigma i alla fall är något riktigt bra på spåren. Men än är inte sista rälsen lagd.
Visst men vi vet faktiskt inte vad Sigma kommer göra för de pratar med kluven tunga. Det är möjligt att de löser detta och att MC-11 kommer bli en viktig adapter för många men det kan också bli så att den faktiskt blir ett stickspår. De kan ju ha gjort detta just för att de ännu inte varit klara med att börja tillverka riktiga E-mountobjektiv. Vilken roll får då en MC-11 -lösning när det kommer native-objektiv också. Då blir ju det bara intressant för Canon-folket om de inte gör något för exv. Nikon också - de som vill göra en mjuk crossover utan att helt lämna sina gamla objektiv..

Jag har fått ett livstecken från Sigma Japan via Martin Widén på Scandinavian och han hälsade att Sigma kommer att släppa en ny FW före årsskiftet som åtgärdar AF-S -problemet (fokusering vid single shot). För att åtgärda fokusproblemen med följande fokus vid främst filmningen och oljudet den skapar så vill de kolla på hela paketet med kamera och allt.
 

Photocon

Aktiv medlem
Visst men vi vet faktiskt inte vad Sigma kommer göra för de pratar med kluven tunga. Det är möjligt att de löser detta och att MC-11 kommer bli en viktig adapter för många men det kan också bli så att den faktiskt blir ett stickspår. De kan ju ha gjort detta just för att de ännu inte varit klara med att börja tillverka riktiga E-mountobjektiv. Vilken roll får då en MC-11 -lösning när det kommer native-objektiv också. Då blir ju det bara intressant för Canon-folket om de inte gör något för exv. Nikon också - de som vill göra en mjuk crossover utan att helt lämna sina gamla objektiv..

Jag har fått ett livstecken från Sigma Japan via Martin Widén på Scandinavian och han hälsade att Sigma kommer att släppa en ny FW före årsskiftet som åtgärdar AF-S -problemet (fokusering vid single shot). För att åtgärda fokusproblemen med följande fokus vid främst filmningen och oljudet den skapar så vill de kolla på hela paketet med kamera och allt.
Ja, man får väl se det så mitt i all röra att de i alla fall försöker göra något. Sigma har ju för övrigt redan gjort ett par native objektiv för E-mount fast då för APS-C. Om man kan göra sådana borde man kunna göra det för FF också. Och i så fall kanske din tanke om stickspår inte är helt fel.
Fast jag förväntar mig en vidareutveckling av MC-11 så allt fungerar bra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja de kommer säkert fixa felen i MC-11 även om det säkert kommer att ta flera vändor. De har ju ett viktigt skäl att göra detta så länge det bara är deras Global Vision-objektiv (med Sigmas egen fattningen eller Cannon-fattning) som faktiskt är fullt kompatibla med E-mountgränssnittet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tröttnade på att vänta på Sigma och skaffade en Zeiss-zoom istället

Jag ska väl avsluta det jag dragit igång. Som en del säkert läst ovan så finns det stora fokuseringsproblem med Sigmas annars väldigt lovande adapter MC-11 ihop med deras egna Global Vision-objektiv.

- Single focus (AF-S) är inte tillräckligt pricksäker och missar att pricka fokus i lite sämre ljus.
- Vid filmning avger MC-11 ihop med Sigmas egna objektiv ett missljud som gör allt filmande omöjligt med autofokus påslaget.

Jag har varit i kontakt med Scandinavian Photo kanske 5-6 gånger kring mina (och många andras problem) och de har gjort så gott de kunnat men tyvärr har Sigma Japan bara kunnat lova försöka fixa AF-S-problemet med en ny firmware. Inget har sagts om missljudsproblemen.

Jag gav Scandinavian en månad efter mitt näst sista möte med dem och nu har den gått och följande har nu hänt:

Jag uppsökte Scandinavian på Sveavägen i Stockholm och bad om ett återköp som de gick med på helt utan strul och jag fick tillbaka det jag betalat för Sigma-grejorna utan prut. Det är ju i sådana här situationer som det brukar visa sig hur seriösa handlare är. Många älskar att sälja men inte alla kan hantera returer på ett bra sätt. Gäller inte sällan när man handlar på nätet då sånt här kan var ganska så struligt att hantera.

Jag behöver ju en APS-C -zoom så jag lade till 2 tusen jämt för ett Zeiss 16-70mm, för det är kanske det bästa man ändå kan välja till Sonys APS-C hus idag. Men väl hemma kände jag att det objektivet inte satte skärpan helt perfekt det heller vid stillbildsfoto (vilket är väldigt ovanligt med E-mountkameror ska sägas för det har jag aldrig varit med om med "native-objektiv tidigare). Däremot kunde jag ju se att filmerna jag tog var verkligt skarpa. Så då gjorde jag experimentet att stänga av OSS-stabiliseringen och då blev bilderna som jag förväntat mig att de skulle bli. Steady Shot verkar alltså oftast göra bilderna klart oskarpare när den är på med detta objektiv än när den är av. Så jag får kanske uppsöka Scandinavian igen och se om de har något bättre ex. Jag har ju tyvärr läst att även Sonys Zeiss-objektiv inte håller jämn kvalitet.

Däremot är detta objektiv väldigt trevligt att filma med då det är helt tyst även om man som när jag testade detta inte ens hade min externa mick på och det är ju främst det jag haft verkligt stora problem med med Sigma-lösningen. Det är också helt underbart att DMF (Direct Manual Focus) och alla andra fokustekniker som stöds av kamerahusen nu går att använda fullt ut. Följande Eye-Focus aktivt samtidigt med Face Detection är en verklig höjdare nu. Det funkade förut också med AF-C men nu är snabbhet och precision som den ska.

Så nu kommer jag lämna detta med intelligenta adapters (som det inte står Sony på) och bara köra "native" eller helt manuellt med dumma adapters för det funkar ju fint och har alltid gjort. Så här i efterskott så kan jag bara konstatera att MC-11 har långt att gå innan det när "native"-klass.
 

Photocon

Aktiv medlem
Det tror jag var ett klokt beslut i nuläget. Och som jag också ser det så har s k smarta adaptrar en lång väg att vandra innan de blir helt fungerande. I alla fall så snart det gäller X-over mellan märken. Sonys A till E-mount fungerar ju som du så riktigt påpekar.
 
ANNONS