Annons

autofocus

Produkter
(logga in för att koppla)

påö

Aktiv medlem
Hej jag har testat en eos-1 och en eos-30
ute vid kusten när jag skall focusera med 1an
så hittar den inget att focusera på (horisont)
dessa problem har inte 30an kan det beropå att
autofocusen är en äldre modell på 1an??
mvh PÅÖ

Vissa fokussystem fokuserar på vertikala linjer, andra på horisontella. En del nyare klarar förmodligen båda typerna, men där är jag osäker, har rätt dålig koll på autofokus. Kan det vara så att din EOS 1 vill ha vertikala linjer?

EOS 1 har bara sensor av korstyp, med objektiv som har f2.8 eller större öppning. Kör man med andra objektiv, som har mindre öppning än så, då krävs vertikal kontrast, för att vara säker på att den fokuserar.

EOS 1 är förvisso en gammal kamera, men jag tycker det låter lite skumt.

EOS 30 har en korssensor för f5.6 eller snabbare.

Om det är mörkt eller skymning så kan jag förstå det, men det borde inte vara några problem under ljusa förhållanden.

Det man då kan göra är att hålla kameran i stående format, för att få den till att hitta fokus.

Jag har testat två andra eos1 det var samma problem med dom jag testade med ett 28-80 2,8-4,0L

påö skrev:
Jag har testat två andra eos1 det var samma problem med dom jag testade med ett 28-80 2,8-4,0L

Alla situationer är ju olika och under många förhållanden i dagsljus och till synes kontrastrika motiv så har ibland AF svårt att fästa.

Jag upplever detta också med min eos1n och "alla" mina linser oavsett bländare.

Sedan är det ju så att man lär känna sin kameras AF,, det är det största hjälpen man får:)!

Mvh Niclas, som enbart ser AF som en fin hjälp, som jag vill gör den sällan utan korrigering av ngt slag.

Jeppe skrev:
EOS 1 har bara sensor av korstyp, med objektiv som har f2.8 eller större öppning. Kör man med andra objektiv, som har mindre öppning än så, då krävs vertikal kontrast, för att vara säker på att den fokuserar.

EOS 30 har en korssensor för f5.6 eller snabbare.

Vart hittar man sån funktion om olika typer av AF-sensorer och allehanda teknisk mumma om hus och gluggar? *ler*

//Joseph - techfreak!

ANNONS
Götaplatsens Foto