Annons

passar gamla objektiv till nya modeller?

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Skulle bara vilja veta om man kan använda gamla manuella nikonobjektiv till de nyare kamerahusen.Kan man t ex använda ett AI-S objektiv till en Nikon F80?

På samma sätt vill jag veta hur det är med Canons EOS kameror och Minoltas Dynax/Maxxum kameror. Går det bara att använda deras autofocus objektiv till dessa kameror eller går även gamla manuella bra?

En sak man bör överväga kanske innan man bestämmer sig för märke???

:D :D :D

Pentax - ja
Canon - nej
Minolta - nej
Nikon - ibland

Nikon F50, F55, F60, F65 och F80 kan inte mäta med manuella objektiv. Alla andra moderna Nikon klarar AI-S.

Hama har en nödlösning till EOS som innebär en adapter mellan EOS och FD fattning. Vet inte om det blir bra men det funkar...

Lite bakgrund till Canons val....

När minolat 1987 (var det väl) presentrerade 7000 med AF slog det ner som en skräll... Enligt uppgift skall "alla" utvecklingasvdelningar ha drabbats av panik då Minolta var så långt framme..

Man valde lite olika vägar... Nikon var snabbt ute med ett Af system baserat på gamla 301 som de döpte till 501 och var sisådä.. Dess prestanda var inet alls lysande...

Canon samlade ALLA sina konstruktörer och kikade på vad de hade för proj på G..
De tittade på vad för begränsningar som deras nuvarnde obj hade och vad för problem man skulel få om man använde dem.

De fattade det radikala beslutet att utveckla en helt ny serie obj där man gjorde 3 stor skillander

1 Man gjorde obj fattningen större (ca 2 mm) om jag inte missminner mig. Detta för at kunna utveckla sig i 2 led. Både mot ljustarkare obj samt billigare konstruktuoner av bra objektiv

2 AF styrningen i form av en motor monterades i obj Det man vann där var en snabbare AF och en framtidssäker konstruktion. Nikon har under senare år börjat emd samma konstruktion men där passar inte dessa obj på alla kameror (missminner jag mig Nikon fanatiker ???) samt att det är enda sättet att få dem snabbare
Canon har inte behövt omkontruera obj utan har sedan deras första kamera med AF samma obj med små modifierongar

3 All kommunikation mellan obj och kamera är elektonisk... Samma anledningar i stort som ovan.. Framtidssäkert med emra...

Dessa omkonstru8ktioner gjorde att det tog längre tid för Canon att få fram en Autofokuskamera (tror det dröjde 2 år) men den har hållt "längre" på många sätt...

Maverick28 skrev:
Dessa omkonstru8ktioner gjorde att det tog längre tid för Canon att få fram en Autofokuskamera (tror det dröjde 2 år) men den har hållt "längre" på många sätt...

Om man inte räknar in T80 som hade autofokus med FD-objektiv. men det är ju bara en kul parantes i Canons historia och inte en modell som har någon betydelse. Kan inte ha sålts många...

ANNONS
Götaplatsens Foto