Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ett fototillfälle, en brännvid.

Produkter
(logga in för att koppla)

emil t

Aktiv medlem
Jag tror att jag tycker att en bildserie håller ihop bättre om alla bilder har samma eller kanske max två olika bestämda brännvidder. Jag kan inte säga vad det beror på. Bara en känsla...

Vad tycker ni?

Vet inte säkert vad jag tycker. *funderar*

Vad menar du med bildserie? Om det var ett reportage skulle jag nog säga tvärtom. Men det slog mig att begreppet bildserie kan tolkas lite olika.

Jag håller med i grunden. En serie med brännvidder nära normalen kan få en obestämbar lågmäldhet över sig. Det tycker jag kan vara en efersträvansvärd känsla. Det förminskar bilderna på något sätt och låter innehållet tala.

Men jag tror att andra grepp kan förta det där. När man blandar in supervidvinklar till exempel, då försvinner det ostörda ändå och då kanske man lika gärna skall löpa linan ut.

Jag har tänkt i såna där termer när jag har gjort en del serier. Men jag är alldeles för slå med att göra sammanhängande serier överhuvudtaget. Intressant frågeställning.

Det tycker jag också. Har ställt samma fråga förr men inte fått något svar. Men vad definieras som en bildserie?

Foten - som går med 50 mm och oftast inget mer.

Gatufoten skrev:
Men vad definieras som en bildserie?
Två eller flera bilder som av någon anledning hör ihop ;-)

Jag hade en kursledare en gång som bankade in att man alltid skulle göra tre bilder av ett motiv, t ex en miljöbild och en närbild utöver den ursprungligt planerade. Det är en tanke jag gillar. Ofta är de där 3x1 värda mer än 3 tillsammans. Det är ju inte bara tillämpbart på dokumentära grejer heller, utan så gott som alltid.

Ja jag menar allmänt. Men en bildserie enligt mitt begrepp kan också vara ett reportage. Och då kanske två kompletterande brännvidder.

Jag tycker att mina bilder blir splittrade när jag skär ut bilderna med olika brännvidd.

Jag har på senaste tiden använt min zoom men slaviskt bara använt två lägen. Upplever att det blir bättre när bilderna ses i följd.

Japp, håller helt med om att få brännvidder håller ihop en serie bilder bättre. Det är också en av anledningarna till att välja fasta objektiv (och därmed också bestämda brännvidder) enligt mig.

Håller definitivt med dig Jim om det här med lågmäldheten vid användandet av "normala" brännvidder. Med brännvidder nära normalen plockar man på något sätt bort det ytliga och fokuserar istället på innehållet/berättandet. Innehållet i sådana bilder måste vara starkt ifråga om känsla och komposition eftersom man inte kan vinna betraktarens förtroende genom enbart en häftig vidvinkeleffekt eller liknande.

jimh skrev:
Jag hade en kursledare en gång som bankade in att man alltid skulle göra tre bilder av ett motiv, t ex en miljöbild och en närbild utöver den ursprungligt planerade.

Detta är ett gammalt reportagerecept som funkar utmärkt som påminnare om att man måste variera ett reportage och inte ta alla bilder med samma utsnitt och på samma avstånd.

Just ordet variation tycker jag ett nyckelord i bildserier. Det är lätt hänt att alla bilder ser likadana ut.

Använder man för många objektiv blir det lätt för mycket effektsökeri. Med färre brännvidder blir konceentrationen större på själva berättandet och innehållet i bildet, om man inte är väldigt rutinerad förstås. Men även då kaan man lätt villa bort sig.

Så nog kan man säga att ett fåtal brännvidder är av godo.

emil t skrev:
Jag tror att jag tycker att en bildserie håller ihop bättre om alla bilder har samma eller kanske max två olika bestämda brännvidder. Jag kan inte säga vad det beror på. Bara en känsla...

Vad tycker ni?

Det som håller ihop bilden skulle kunna vara samma bilidvinkel Men jag menar att det är egenskaper i bildens "genetik" som länkar bilderna ihop. Således kan det kännas högst naturligt att även bilder i olika format, färger och motivdetaljer hänger ihop naturligt i serier.

En serie eller sekvens bilder skall enligt mig flyta med näring från en bild till den nästa bilden osv men samtidigt bjuda in betraktaren till en paus och gärna inressepunkt, kanske mitt i serien,, Gärna också en egenskap som lockar betraktaren att efter den sissta bilden återkomma till den första för en "nysmak",,,,

Serier kan se mycket olika ut och äga ytterst många olika egenskaper.

Mvh Niclas,

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto