Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

bakgrund filmduk

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
är det bra att använda en gammal filmduk som bakgrund vid exempelvis porträttfoto? duken är ju i sig lite "glittrig"
visst kan jag testa själv men eftersom jag fortfarande kör analogt så tänkte jag fråga först innan jag bränner förmycket film och tid.

Ja det är ett klasssikt knap som min pappa ofta körde. För att få den riktigt snyggt vit bör du belysa duken separat, men ta inte i för mycket för då får du övertrålning i kameran och bilderna blir kontrastlösa.

thompan skrev:
är det bra att använda en gammal filmduk som bakgrund vid exempelvis porträttfoto? duken är ju i sig lite "glittrig"
visst kan jag testa själv men eftersom jag fortfarande kör analogt så tänkte jag fråga först innan jag bränner förmycket film och tid.

Glittrig, då är det en högreflekterande duk. Det borde bli mer reflekterat ljus än du vill ha, den funkar ju som en reflex. Dessutom blir reflexen vinkelberoende. Prova med en spotlight.

En vanlig helmatt duk däremot är perfekt. Helt vinkelokänslig och så vit det bara går.

Re: Re: bakgrund filmduk

man kanske skall skaffa en morrisblixt, på 5w eller något, för att belysa duken. kan det räcka för att få bort reflexer?

Re: Re: Re: bakgrund filmduk

thompan skrev:
man kanske skall skaffa en morrisblixt, på 5w eller något, för att belysa duken. kan det räcka för att få bort reflexer?

Mkt möjligt. Prova att sätta en spotlight på samma ställe och riktning som blixten och kolla från kameran ser du om du kommer få en reflex.

ANNONS
Götaplatsens Foto