Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Scanner som klarar storformats film och 120 film - frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Danyael_X

Aktiv medlem
Hej!

Jag har funderat på att inköpa en ny scanner som klarar film, gärna 120 och större. Men jag är student och ahr en begränsad budget, så jag har två frågor.

Vilken rekomenderar folket här som är mest prisvärd?

Vad är det som gör att man kan scanna film?
Är det bara en lampa och en hållare?

Chris

Låter som att du ska ha en flatbäddsskanner. Epson har några bättre modeller med filmhållare och dialock som fungerar bra.

Man brukar säga att det blir tillräckligt bra med mellan- och storformat men inte räcker riktigt för småbild för någorluna kräsna användare.

Givetvis blir det bättre med proffsprylar, men då pratar vi sex-siffriga belopp.

Vad är ett dialock igentligen?
Vad är ett dialocks faktiska funktion?

Jag har tittat på Epsons och Canons modeller...

Nä en flexlight från Imacon eller en CreoScitex är det ju inte frågan om, hur intressanta de maskinerna än är så är det inte i en students budget, om man inte heter Gates, Wallenberg eller liknande och lyckas övertala pappa/mamma om att man verkligen behöver en sån för sina skolarbeten =)

Chris

Danyael_X skrev:
Vad är ett dialock igentligen?
Vad är ett dialocks faktiska funktion?

Negativ och dia är medium som måste genomlysas till skillnad mot pappersbilder. Därför behövs ett dialock som lyser igenom filmen så att skannerns objektiv kan läsa av filmen.

Jag har en Microtek Scanmaker 5900 (flatbädds). Den kan scanna film upp till 4x5 tum. Jag skulle säga att den funkar hyffsat på mellanformat, har inte provat storformat. Men den duger inte till småbild om man skulle få för sig att scanna såna.

Den kostar 1795:- hos Scandinavian, det är väl vad en studentekonomi skulle kunna klara av.

\h

Tja, min student ekonomi klarar upp till 2000-2300kr om jag äter mer knäckebräd och nudlar =) så det var bra gissat =)

Chris

ANNONS
Götaplatsens Foto