Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Cokin filter

Produkter
(logga in för att koppla)

od_foto

Aktiv medlem
Jag har en hel hög cokin filter från min 135-kamera. Dessa filter är ju som bekant fyrkantiga och sitter i en hållare, till vilken man köper en ring med objektivets filtergänga. Smart lösning, eftersom man bara behöver ringen om olika gluggar har olika filtergänga.

Men... jag har inte sett dessa filter på marknaden på mycket länge och nu när jag går över till digitalt behöver jag nya såna där ringar, eftersom de nya objektiven har annan filtergänga än mina gamla hade.

Någon som vet ifall man fortfarande kan köpa Cokin-delar någonstans? Nytt eller begagnat.

Tack för snabbt svar. Vad bra! Jag gjorde en sökning hos dem tidigare, men fick inte upp något svar då. Får kolla bättre.

Välj "Fototillbehör/Filter/Cokin"

| Produkter | Fototillbehör | Filter | ^

Cokin Anpassingsring P 52 mm 119,00 kr
KÖP

Cokin anpassingsring P 62 mm 110,00 kr
KÖP

Cokin Anpassningsring P 48mm 110,00 kr
KÖP

Cokin Anpassningsring p 49mm 110,00 kr
KÖP

Cokin Anpassningsring P 55 mm 110,00 kr
KÖP

Cokin Anpassningsring P 58 mm 119,00 kr
KÖP

Cokin Anpassningsring P 67 mm 120,00 kr
KÖP

Cokin Anpassningsring P 72 mm 129,00 kr
KÖP

Cokin Anpassningsring P 77mm 129,00 kr
KÖP

Cokin Anpassningsring P 82 mm 110,00 kr
KÖP

Cokin Anpassningsring P Hasselblad bajonett 60 345,00 kr
KÖP

/Göran

Förbered dig på en lång, lång väntan om de inte har något inne. Fem månader tog min Cokinorder från SP.

Flera månaders väntan låter väldigt konstigt. Angav de något skäl till denna enorma väntetid för glasbitar?

Finns de inte inne, kolla av alla andra nätbutiker runt om i världen så får du grejjerna både snabbare och billigare.

Senast ändrad:
Hej Anna.

Har en kompis som skulle ha en anpassningsring och beställde från ScandinavianPhoto och fick vänta ganska länge då de givetvis inte hade någon hemma.Själv beställde jag mina Cokin filter,ringar och hållare från www.bhphotovideo.com och hade grejorna på ett par dagar då de hade/har allt hemma för några kronor mindre.

De murvlarna har ju bytt storlek på både filter och hållare. Det jag har är sålunda helt obrukbart på de nya prylarna.

Någon som har "antikrundan" hemma, som vill sälja en gammal filtergänga??? Behöver storlek 62 och 67...

Onödig information AB.

od_foto skrev:
Jag har en hel hög cokin filter från min 135-kamera. Dessa filter är ju som bekant fyrkantiga och sitter i en hållare, till vilken man köper en ring med objektivets filtergänga. Smart lösning, eftersom man bara behöver ringen om olika gluggar har olika filtergänga.

Redan på 1920-talet fanns det filter med samma princip, men hållarna hade fjädrande klämfattning som passade objektiv av flera diametrar. Mycket smart lösning, bara man inte flänger omkring med kameran så att filterfattningen glider av. :)

Här ett exempel på ett förkrigsfilter:
http://cgi.ebay.com/OLD-VINTAGE-GRA...7618707049QQcategoryZ4702QQrdZ1QQcmdZViewItem

På BHPhoto.com i USA vill jag minnas att de fortfarande sålde prylar till Cokins A-sortiment utöver det nya P-systemet.

ANNONS
Götaplatsens Foto