Annons

förstora i PSPX?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag är ny i Paint Shop Pro X. När jag tittar på en särskild bild i 50% förstoring ser den ut så som jag skulle vilja ha den. Men hur gör jag då? Trycker jag på "Resize" knappen öppnas för mig som nybörjare en svårförståelig box. Jag mixtrar lite där på måfå men inget händer. Hur konkret ställer jag in i PSPX om jag vill uppförstora bilden 50%?

vad menar du???

Menar du att du vill förminska bilden så att den blir lika stor som då du betraktar den i 50%-läge?

Jag var nog otydlig. Jag undrar hur jag ska ställa in för att kunna spara en bild som jag har zoomat in till 50%? Men det kanske inte alls är möjligt?

Men om vi säger så här då. 100% är bildens egentliga storlek. Jag vill kunna ställa in och spara en bild (en utskuren del) som är 150%.

hmm

Om du tittar på den i 150 % förstoring, menar du då att du redan förstorat upp den? I så fall är det väl bara att spara. Eller menar du att du vill förstora upp den så att den blir lika stor som när det står 150% på den i bildprogramet? Jag tror att du blandar ihop en del saker?! När det står 100% i bildprogramet (över bilden) så betraktar du bilden så stor som den faktiskt är. När det står 50% så betraktar du bilden (eller ett utsnitt av bilden) i halva storleken. (Hela bilden få ju inte plats på skärmen.

Försöker igen

1. Skär ut önskat bildutsnitt med cropverktyget
2. ta reda på din skärmupplösning i kontrollpanelen.
3. om du har 1400 pixlars upplösning på bredden och vill att bilden ska vara t.ex halva skärmbredden så skriv in 700 på pixelbredden. Se bild.
4 tryck OK
5 skärp upp bilden i sharpness-unsharp mask värde ca 0,4 och sedan önskat %-antal tills du tycker bilden är bra. Tröskelvärdet (threshold) kan stå på 0-2. Se till att du har knappen intryckt som gör att du ser dina ändringar på bilden eller se ändringarna i den lilla rutan i oskarp mask-fönstret.
6.spara

Glömde bilden

Här är den

Bry dig inte om raderna under där du skriver in 700.

Bilagor

• testbildfs2.jpg
    testbildfs2.jpg
    41.9 KB · Visningar: 135
Jag har inte lärt mig det fototekniska språket än så jag får nog återkomma när jag bättre kan förklara vad jag menar. Men tack för visat tålamod.

Men en annan fråga (med tanke på Tonys punkt 5), om ni orkar, vad är det i PSPX för skillnad mellan "sharpen/sharpen more" och "unsharp mask"? Erbjuder unsharp mask bara en exaktare form av skärpning?

(I PSPX används i Unsharp mask uttrycken Radius, Strength, Clipping. Är det vad som i Photoshop motsvaras av Amount, Radius, Threshold?)

förklaring

threshold=clipping och strength=amount.
Cropa är samma sak som att beskära, det gör du med crop tool. I kontrollpanelen så går du in på bildskärm och där ser du vilken upplösning du har inställd. Förmodligen 1064-1400 eller något sådant. Unsharp mask ger dig större utrymme att skärpa exakt så mycket som du själv vill.
Det är radius som du ska ställa till ca 0,4 för bildskärmsvisning.

ANNONS
Götaplatsens Foto