Annons

Samma färger på skärm som på foto. Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carcol

Ny medlem
Hej!

Efter att ha letet lite (mycket lite) på forumet, så slänger jag ut min fråga här. Jag har nyligen fått en fotoskrivare, en HP Photosmart 8450, och mitt problem är följande: Jag får ju inte färgerna på skärmen att stämma överens med de som kommer ut på fotot i slutändan. Vad kan jag göra för att kalibrera skärm/skrivare? Finns det programvara som tar hand om problemet?

Problemet uppkommer ju även då jag skickar iväg digitala foton för framkallning på fotopapper.

Skärmen jag har är en Flatron L1910B.

Tack på förhand till den/de som förbarmar sig över en fotoskrivarnovis som jag. :)

Hejs!

Till att börja med behöver du kalibrera skärmen, det kan man göra med lite olika hjälpmedel.

- Adobe Gamma, som kommer med PS
- Kalibrator

Jag tror Adobe Gamma fungerar bäst med CRT skärmar. Jag lyckades inte kalibrera min TFT skärm med Adobe Gamma så jag köpte en Kalibrator och det ångrar jag inte, den är värd varenda krona. Du behöver dessutom kalibrera om med jämna intervall så det är ingen engångsinställning, det är alltså värt att köpa en egen.

Jag har en Gretagmacbeth men det finns andra märken, vilken som är bäst vet jag inte men jag är mycket nöjd med min. Scandinavian Photo rekomenderade Gretag därför att varje exemplar var individuellt kalibrerad från fabrik vilket andra billigare inte var (då i alla fall). Det verkar vara sant om man läser forum där en del verkar varit tvungna att få sina kalibratorer utbytta.

Efter kalibrering får jag perfekta kopior från Crimson.

Jag skriver sällan ut bilder själv så där har jag liten erfarenhet. Har för mig att det ska finnas en WEB plats som hjälper till med skrivarprofiler, det finns en länk i något FS forum.

Ett problem med min skrivare är att den alltid envisas med att starta i default läga d.v.s. den vill autokorrigera bildera och då blir det inte bra ens med kallibrerad skärm. Kommer man bara ihåg att stänga av autokorrigeringen och se till att den har tillgång till t.ex. sRGB så blir det bra nog.

Om du köper en kalibrator så glöm inta att stänga av Adobe Gamma, risken är annars att det ändå inte blir bra.

H/Erik

ehrm...jag försöker hitta Adobe gamma i PS CS men misslyckas tyvärr. :)
Måste väl erkänna i det här läget att jag inte är så bra på PS som jag skulle vilja vara.

Du hittar den i Windows Control Panel.

För att stänga av den så tar du bort dess "short cut" från Autostart mappen i Start menyn, det kanske finns andra sätt men detta var det enda jag kunde komma på. Hur det ser ut i Mac världen vet jag inte.

PetFish skrev:
Du hittar den i Windows Control Panel.

För att stänga av den så tar du bort dess "short cut" från Autostart mappen i Start menyn, det kanske finns andra sätt men detta var det enda jag kunde komma på. Hur det ser ut i Mac världen vet jag inte.

Det är inte alltid den ligger i Autostarmappen utan den kan vara startad som en tjänst istället och då får man gå en anna väg för att stänga av de. Låt se nu det blir antingen via Kör pch msconfig eller via högerknapp den här datorn och hantera och sedan tjänster.

ANNONS
Götaplatsens Foto