Annons

Låna utrustning för kalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

jontemannen

Aktiv medlem
Hej!
Jag är inte så insatt i detta med kalibrering men har förstått att det är en fördel om man ska beställa bilder för utskrift mm.
Kan man låna en sådan apparat/lämna in datorn eller måste man köpa... Hur funkar det egentligen?

Svaret finns säkert här ngn stans på sidan men... ;)

/Jonas

Jag kör kalibrering en gång i månaden, jag har hört att det finns såna som kör inför alla stora eller och viktiga jobb.

Så det kanske är bra att ha en hemma, om man nu inte bor väldigt nära nån (eller träffas ofta) där man kan låna av varann.

Jag lånade en kalibrator för ett tag sedan. Resultatet blev utmärkt.

Nu får jag påminnelser "Dags att kalibrera igen" varenda gång jag startar datorn. Kalibratorn är återlämnad...

Man kan ställa in vid installationen av mjukvaran om man vill bli påmind.

Om man vill det så påminner den varje gång man startar om.

Att kalibrera bildskärmen är en sak, men att göra motsvarande med skrivaren är både svårare och mycket dyrare.

Bildskärmskalibrering kräver ett mätutrustning och ett kalibreringsprogram. Själv använder jag utrustning och program från Digital Light and Color, www.dl-c.com. Kostar 180 USD + frakt, tull och moms, men lär höra till de billigare alternativen.

Digital Light and Color rekommenderar att man kalibrerar om skärmen då och då. Själv gör jag det bara när jag bytt drivrutin till skärmen. Det har visat sig att skärmen + grafikkortet är så stabila att omkalibreringarna knappt ger någon märkbar skillnad.

Nupp, skärmen behåller inte inställningarna. Om man har en skärm som står väldigt fel kan det ju vara värt att låna en utrustning om man kan. Att lämna in dator och skärm är nog mest slöseri med tid eftersom skärmen nästan garanterat ändrar sig efter transporten pga värmeväxlingar, skillnader i resistans i kablarna(eller mer rätt i kontakterna) och slutligen för att kalibrering egentligen skall ske i det ljus som datorn normalt sett står i.

Sedan ändrar sig skärmen ändå och därför skall man göra om kalibreringen varje månad helst.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto