Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Interpolera till 200 dpi eller till 300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Hej,

Planerar att låta Crimson skriva ut en av mina svartvita bilder i lite större format, ca 36x55 cm.

Bilden är efter beskärning 3751x2192 px. Vad blir bäst? Interpolera den till 4331x2835 och skriva ut med 200 dpi (Lambda 200/50) eller interpolera den till 6496x4252 och skriva ut med 300 dpi (Lambda 400/50)?

//Anders

knap skillnad

Skriver du ut i samma storlek så tror jag inte du ser någon skillnad! Har kört ut i 150 dpi och kan inte se någon skillnad jämfört med samma motiv skickad i 300 dpi. Allt beror föståss på motivet ock originalupplösningen. Om du skickar dina bilder i max upplösning utan interpolering så är jag nästan 100 på att du inte kan se någon skillnad mot att du interpolerar upp dem själv. (Tror att printarnas auto gör det lika bra)

Jag säger: Interpolera till 4331 pixlar och använd 200DPI. Jag kör ut 30x45 i 200DPI ointerpolerat (nåja, nästan) från min 1D MkII Blir hur bra som helst. Lambda 400/50 använder väl 400DPI om jag inte missminner mig?

Hursomhelst så är betraktningsavståndet på en 36x55 såpass långt att 200DPI är fullt tillräcklig upplösning.

/Edit: Eller gör som Tony säger.. skillnaden är hårfin..

ANNONS
Götaplatsens Foto