Annons

Samma skärm, men olika färgåtergivning för olika program

Produkter
(logga in för att koppla)

Silvia_Man

Aktiv medlem
Samma bild, på samma datorskärm, men den vänstra visas inne i Photoshop och den högra i utforskarens bildvisningsprogram (windows).

Vad beror färgskillnaden på?
Vilken är den "korrekta"?
Hur kan det åtgärdas?

Har försökt ändra i Photoshops inställning för "view - proof setup" till både "monitorRGB" och "windowsRGB", vilket ger andra färgskiftningar, men fortfarande inte "samma" färger för de olika visningslägena. För bilden nedan står inställningen på "workingCMYK".

När man jobbat i Photoshop så vill man ju att de färgerna ska vara "rätt", så skulle vilja få dom färgerna att visas på skärmen konstant!

Bilagor

• colortest___silvia.jpg
    colortest___silvia.jpg
    82.8 KB · Visningar: 175
Kan dessvärre inte ge någon teknisk förklaring till detta men jag har samma problem. Dessutom ser bilderna oskarpa och brusiga ut i Windows programmet medan de är skarpa och fina i PS.I min gamla burk har jag märkt att PS stämmer rätt bra med hur bilderna ser ut när de är printade men om jag tittar på dem i Windows så är de bleka och allmänt andefattiga.

Det beror väl helt enkelt på att Windows inte klarar färghantering med inlagda profiler.
Är väl ungefär som med Internet Explorer som kör sRGB oavsett profil i bilden.

Finns folk som är duktiga på detta, så det kommer säkert ett mer akademiskt och trovärdigt svar inom kort :)

Stoffe69 skrev:
Det beror väl helt enkelt på att Windows inte klarar färghantering med inlagda profiler.
Är väl ungefär som med Internet Explorer som kör sRGB oavsett profil i bilden.

Det är helt rätt att Windows inte klarar av att läsa en inbäddad profil i en bildfil. Photoshop gör detta och konverterar till skärmens profil för att ge biilden en korrekt visning. Windows bildvisare använder ingen sådan konvertering.

Enda sättet för att få samma visning är att konvertera bilden till din skärmprofil (inte till sRGB). Så länge du använder samma skärmprofil kommer bilderna se likadana ut både i Photoshop och i bildvisaren. Men det är ju något som du helst bör undvika. Det är ju bara på din skärm som det ser rätt ut.

Så glöm detta med att använda bildvisaren för att visa bilder med korrekt färg.

stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto