Annons

Bilder blir bleka i alla program utom Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade samma problem för några år sen tills jag upptäckte att AdobeRBG inte kan visas korrekt i webbläsaren.. Man måste välja att konvertera Adobe RBG till sRgb för att bilden ska visas likadan på webben som i Photoshop.

Man får inte välja "assign profile" (då blir bilden fortfarande matt) utan det måste vara "convert profile" och sen välja sRGB.

Lycka till.
Gäller bara om du råkar ha en skärm som har samma omfång som sRGB har. Det har de flesta inte. I genomsnitt stämmer det, men det är som att säga att alla svenskar är 37,5 år om genomsnittsåldern på svenskar är 37,5 år.

Stefan
 
Man får inte välja "assign profile" (då blir bilden fortfarande matt) utan det måste vara "convert profile" och sen välja sRGB.

Det kanske kan verka lite förvirrande till att börja med, men om man läser vad det faktiskt står så är det ganska självklart.

Assign profile betyder ju tilldela profil, vilket resulterar i att PS helt sonika ändrar färgprofil från den större färgrymden AdobeRGB till den mycket mindre sRGB men behåller alla de ursprungliga värdena, vilket resulterar i en helt annan färgåtergivning.

Convert to profile betyder ju att man ska konvertera från en färgrymd till en annan. Alltså behålla färgerna men byta ut värdena så att det fortfarade ser rätt ut.

Man skulle kunna likna det vid valutahandel.
Jag ska åka utomlands på semester och har 1000 SEK i fickpengar.
Mina svenska kronor är relativt värdelösa när jag försöker köpa en pilsner i hotellbaren så därför har jag valt att växla in mina 1000 SEK till 100 Euro. Jag har konverterat min valuta, Convert to profile.

Om den stackars kassörskan på Forex varit en nyanställd sommarvikarie som gjort helt fel så kanske jag istället fått 1000 Euro (samma siffror men en annan valuta) för mina 1000 SEK, vilket förvisso varit trevligt för mig, så motsvarar det att man tilldelar en profil. Assign profile.

//D
 
Hej igen,

Ja, jag kan inte släppa detta riktigt, för jag får inte till det ändå.

Jag förstår att man måste använda sRGB och bädda in profilen.

Jag provade detta:

1. Öppna RAW filen och behandla den i Camera Raw. (Filen är nu AdobeRGB)
2. Öppna i PS CS3, gå till Konvertera till profil, välj sRGB IEC61...
3. Bilden har inte ändrats och ser färgrik och fin ut som jag vill ha den.
4. Ändrar även storlek på bilden.
5. Och nu kan jag antingen:

a) Gå till Spara för web. Då borde väl inget hända eftersom färgrymden redan är sRGB. MEN i preview läget i "Spara för web" syns en försämring av färgerna i bilden. Även den sparade bilden tappar i kvalitet.

b) Spara bilden och infoga den i min hemsida i Frontpage. MEN då syns en tydlig försämring av färgerna.

c) Spara bilden och titta på den i "Windows Photo Gallery", DÅ ser den lika fin ut som när jag redigerade den i CS3.

Mina frågor blir då:

Varför ändras bilden i Spara för webb (a)? Gör denna funktion något mer än ändrar färgrymden? (jag har kvalitet på max, etc.)

Skulle min skärm inte kunna visa hela sRGB spektrat av färger? Men då skulle väl heller inte bilden se bra ut i PS eller i "Windows Photo Gallery".


Gaa! Blir lite smått galen på detta!
ja, vad tror ni?
 
Finns det något program som ni vet läser in bildens färgprofil och visar den som jag ser den i PS. Jag tänkte om mitt Frontpage och Webläsare inte läser in färgprofilen....och visar den med min (kanske) dåliga skärmprofil.
 
Jag tror jag är något på spåret där....för om jag "korrektur tittar" på min "färgrika" bild med min skärmprofil (Spyder2express) så blir den blek och tråkig.

Men innebär detta att jag bara måste göra min hemsida i blindo. Utan att veta hur den ser ut och utan att få se den all sin prakt med fina bilder med färger som jag såg dem i PS?
 
Ja, om du väljer din skärmprofil i PS så kommer PS ju att visa den så, det är ju dock fullkomligt poänglöst, eftersom ingen annan kommer se bilden så. Du kan med andra ord inte använda det som en förhandsgranskning för justeringar.
 
Hej igen,

Ja, jag kan inte släppa detta riktigt, för jag får inte till det ändå.

Jag förstår att man måste använda sRGB och bädda in profilen.

Ja, nu hjälper ju inte detta, eftersom de som ser på din webbsida antagligen inte har en webbläsare som läser din profil. Vad som krävs är alltså dels att de har en sådan webbläsare och dessutom har en bra profil för deras skärm. Det är inte många det!

Jag provade detta:

1. Öppna RAW filen och behandla den i Camera Raw. (Filen är nu AdobeRGB)
2. Öppna i PS CS3, gå till Konvertera till profil, välj sRGB IEC61...
3. Bilden har inte ändrats och ser färgrik och fin ut som jag vill ha den.
4. Ändrar även storlek på bilden.
5. Och nu kan jag antingen:

a) Gå till Spara för web. Då borde väl inget hända eftersom färgrymden redan är sRGB. MEN i preview läget i "Spara för web" syns en försämring av färgerna i bilden. Även den sparade bilden tappar i kvalitet.

Ändra förhandsvisningen i Spara för web till Windows färghantering

b) Spara bilden och infoga den i min hemsida i Frontpage. MEN då syns en tydlig försämring av färgerna.

c) Spara bilden och titta på den i "Windows Photo Gallery", DÅ ser den lika fin ut som när jag redigerade den i CS3.

För att detta program numera kan läsa en inbäddad profil och sedan konverterar till din skärmprofil, precis som Photoshop gör.

Mina frågor blir då:

Varför ändras bilden i Spara för webb (a)? Gör denna funktion något mer än ändrar färgrymden? (jag har kvalitet på max, etc.)

Problemet är att den inte ändras, dvs den konverteras inte till din skärmprofilen.

Skulle min skärm inte kunna visa hela sRGB spektrat av färger? Men då skulle väl heller inte bilden se bra ut i PS eller i "Windows Photo Gallery".
Sannolikt inte, har du en bra profil och färgerna blir blekare så tyder det på att din skärm har ett färgomfång som är mindre än sRGB. Inte ovanligt. Och dina bilder kommer ändå att se bra ut på din skärm. Det är bara de färger som ligger utanför din skärms färgomfång som inte visas korrekt, alla andra färger blir bra återgivna.


Gaa! Blir lite smått galen på detta!
ja, vad tror ni?[/QUOTE]
Läs min artikel här på Fotosidan om färghantering, så kanske det klarnar en del.

Stefan
 
Finns det någon webläsare som ni vet läser in färgprofilen och visar bilden i sRGB och inte med skärmprofilen?

Safari på Mac gör det. Firefox gör det om man aktiverar färghanteringen, eller hur är det nu med det i 3.5? Är färghanteringen påslagen från början eller inte.

Stefan
 
Jag tror jag är något på spåret där....för om jag "korrektur tittar" på min "färgrika" bild med min skärmprofil (Spyder2express) så blir den blek och tråkig.

Men innebär detta att jag bara måste göra min hemsida i blindo. Utan att veta hur den ser ut och utan att få se den all sin prakt med fina bilder med färger som jag såg dem i PS?

Det mycket korta svaret är: Ja.

Det lite längre svaret är att så länge som vi användare inte verkar bry oss om detta och använder program som Internet Explorer och andra webbläsare som inte hanterar färg på ett vettigt sätt så får vi leva med en webb där färger ser olika ut på olika skärmar.

Stefan
 
Tjohoo!

Wow, nu äntligen tror jag att jag förstår!! Nu kan jag leka runt med mina bilder i olika program och förstå varför bilden ser olika ut. Jag provade också att ladda ned Firefox 3.5, vilken ska färghantera. Och då kunde jag ju faktiskt se min hemsida i all sin prakt! (I jämförelse med IE 7, som bara visar tråkiga färger).

Nu är det väl bara att hoppas att alla som tittar på min framtida hemsida också förstår vikten av att ha en webläsare som färghanterar och tar hänsyn till den inbakade färgrymden/profilen.

Stort tack Stefan! och alla ni andra i tråden.

Vänliga hälsningar Björn
 
Nu är det väl bara att hoppas att alla som tittar på min framtida hemsida också förstår vikten av att ha en webläsare som färghanterar och tar hänsyn till den inbakade färgrymden/profilen.

Du kan väl räkna med att 1-2% av världens internetanslutna datorer har kalibrerade skärmar, om du räknar lite högt ;)

Nej, allvarligt talat vet jag inget exakt procenttal, men det är extremt ovanligt med kalibrerade skärmar bland gemene man. Här på fotosidan är de självklart extremt överrepresenterade, och ändå är det lång från alla som har kalibrerad skärm.
 
Man får dock vara införstådd med att de flesta som kör med okalibrerade skärmar inte tänker på hur korrekta färgerna är på bilderna de kollar på. Det man inte vet har man heller inte ont av... :)
 
ANNONS