Annons

Bilder blir bleka i alla program utom Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

irrbloss

Aktiv medlem
Har stött på ett märkligt problem som jag inte varit med om tidigare. Har följande:

1. En MacBook med kalibrerad skärm (Eye One Display 2).
2. Photoshop CS4 med Working RGB space satt till sRGB.
3. RAW-bilder från en Nikon D700.

Jag öppnar en RAW-bild med Camera Raw, justerar så den ser bra ut på skärmen och importerar den i Photoshop (har valt att importera den som sRGB i Camera Raw). Så långt ser allt bra ut. Jag sparar den med "Save for web", där jag har klickat i "Convert to sRGB" (men ej embed profile). Stänger ner Photoshop. Öppnar åter Photoshop och öppnar den sparade jpeg-bilden - allt ser helt rätt ut.

Öppnar nu bilden i ett otal övriga program på Macen: t.ex. Förhandsvisning, Safari 4, Firefox 3.5 och iPhoto. Färgerna blir inte alls de samma, utan blekare. Riktigt grönt gräs blir blekt gult osv. Enda sättet att undvika detta problem är att bädda in profilen (sRGB) när jag spara jpegen - då ser bilden likadan ut i alla program jag öppnar den med. Har hört att man INTE ska bädda in profilen i bilder som ska visas på nätet - så vad gör jag för fel?

Jag trodde att bilder utan inbäddad profil automatiskt antogs vara sRGB och därför borde visas korrekt, men de visas inte som sRGB såvida jag inte väljer att bädda in Adobes egna sRGB-profil i bilden.

Upptäckte också att om jag väljer Proof Colors och väljer Proof Setup->Monitor RGB får jag samma färgfel som när jag öppnar en jpeg utan inbäddad profil i annat program än Photoshop.

Problemet existerar inte när jag exporterar bilder från Lightroom till JPEG. Vet inte om Lightroom automatiskt bäddar in sRGB-profilen, hittar ingen inställning för detta.

Har googlat en del och det verkar vara fler som har liknande problem. Har hittat lite inlägg om att Photoshop skulle använda "dubbla profiler" när man kör med kalibrerad skärm - alltså dels att Photoshop lägger på ens kalibrerade skärmprofil och dels operativsystemet själv - dvs man får sin skärmprofil pålagd två gånger vilket gör att färgerna ser fel ut när man jobbar med bilden i Photoshop. Kan detta stämma? Någon som har en lösning på problemet eller känner igen det?
 
Safari, och förmodligen även de andra program du provat med, tolkar en bild utan inbäddad profil enligt skärmprofilen (eller, med andra ord, dumpar RGB-värdena rakt ut, oförändrade). Det kan enkelt testas genom att sätta en ”vansinnig” skärmprofil (jag brukar använda en som byter plats på rött och blått), starta om Safari och öppna en otaggad bild. Den kommer då att visas normalt, medan en taggad bild (och delar av Safaris GUI!) visas med omvända färger.
 
Varför kör du Working sRGB? Eftersom du mot slutet konverterar till sRGB betyder ju det att du kör nåt annat innan, förmodligen AdobeRGB (det vanliga). Då blir det ju fel inte sant? Annars beskriver du förloppet bra, men om du får bättre resultat med att spara med profilen så varför gör du inte det? :)
 
ture sa:
Safari, och förmodligen även de andra program du provat med, tolkar en bild utan inbäddad profil enligt skärmprofilen (eller, med andra ord, dumpar RGB-värdena rakt ut, oförändrade). Det kan enkelt testas genom att sätta en ”vansinnig” skärmprofil (jag brukar använda en som byter plats på rött och blått), starta om Safari och öppna en otaggad bild. Den kommer då att visas normalt, medan en taggad bild (och delar av Safaris GUI!) visas med omvända färger.
Ja kanske är det så, får testa. Men vad är det korrekta arbetsflödet för att få de färgerna man ser när man arbetar i Photoshop att dyka upp i t.ex. Safari? Vad jag har kommit fram till så finns det två sätt:

1. Kör med soft proofing och jobba med Monitor RGB i Photoshop, spara utan inbäddad profil.

2. Kör utan soft proofing och bädda in sRGB-profilen när du sparar jpeg-filen.

Problemet med metod ett är att t.ex. Camera Raw inte har möjlighet till soft proofing vilket innebär att de färgerna man har i Camera Raw kommer bli fel i Photoshop.

Problemet med metod två är att vissa browsers inte stöder inbäddade profiler, plus att "experter" starkt avråder från att bädda in profiler i bilder som ska visas på nätet.

Mina otaggade bilder ser fortfarande rätt ut i Photoshop (bra och lagom mättade färger) medan de ser bleka och konstiga ut i övriga program.

Varför kör du Working sRGB? Eftersom du mot slutet konverterar till sRGB betyder ju det att du kör nåt annat innan, förmodligen AdobeRGB (det vanliga). Då blir det ju fel inte sant? Annars beskriver du förloppet bra, men om du får bättre resultat med att spara med profilen så varför gör du inte det? :)
Jag har bara fått för mig att man ska använda sRGB som working rgb space när man jobbar med bilder för nätet. Som jag förstår det är mina bilder i sRGB hela vägen från det att jag importerar dem via Camera Raw tills det att jag sparar dem. Convert sRGB gör varken till eller från om man redan har bilden i sRGB (om jag förstått rätt). Jag har testat att klicka ur convert to sRGB också men ser ingen skillnad på slutresultatet.

Eftersom många browser fortfarande inte stöder profiler känns det fel att bädda in dessa (dessutom avråds detta starkt på de flesta siter som jag googlat fram). Sedan vet jag ju inte hur mina bilder ser ut på t.ex. en PC med kalibrerad skärm, eller en PC med okalibrerad skärm... eller en Mac med okalibrerad skärm för den delen.

Det som gör mig irriterad och förvirrad är varför Photoshop visar färger som inga andra program visar, trots att det borde vara exakt samma färgrymd (sRGB).
 
... plus att "experter" starkt avråder från att bädda in profiler i bilder som ska visas på nätet.
Att de starkt skulle avråda tror jag inte, det enda som händer är att filen blir större, vilket förr ansågs onödigt. Idag ska man definitivt bädda in profilen eftersom fler och fler browsers får färghantering. Nya Firefox 3.5 har för övrigt färghanteringen påslagen, men bara om bilden har inbäddad profil (går att ändra).

Varför du softproofar bilder du ska lägga upp på webben begriper jag inte. Arbeta hellre i Adobe RGB om du skriver ut bilder och softproofa dem med din utskriftsprofil om de behöver korrigeras. Webbilderna har du ändå ingen kontroll över hur andra ser dem annat än att du kan konvertera dem till sRGB och bädda in sRGB profilen när du sparar dem.
 
Ja kanske är det så, får testa. Men vad är det korrekta arbetsflödet för att få de färgerna man ser när man arbetar i Photoshop att dyka upp i t.ex. Safari?

Bädda in färgprofilen. Då blir det rätt i de program som gör rätt. Program som gör fel är chanslösa i alla fall.
 
Att det ser rätt ut i PS beror antagligen på att du har sRGB satt som färgprofil för ditt workspace. Däremed kommer PS applicera denna profil på bilder du öppnar, har den en avvikande inbäddad profil kommer en varning upp där du kan välja om du vill använda den inbäddade eller den profil du har satt i ditt workspace.
 
Vore extremt tacksam om någon kan reda upp detta...

Jag har också detta problem. Även om jag konverterar bilden till sRGB i PS, så förlorar jag sedan färger/mättnad när jag använder bilden i Frontpage.
Jag förstår inte varför det inte går att få se bilden i PS som man sedan ser den i Frontpage. Hur bär jag mig åt för att göra detta?

Jag har provat att ha arbetsfärgrymden som sRGB och sedan konverterat bilden till sRGB. Bilden ser färgrik och fin ut i PS, men när jag sedan lägger in den i min framtida hemsida i frontpage blir den blek och ful!

Vore extremt tacksam om någon kan hjälpa mig att förstå detta. Det kan ju inte vara meningen att man bara får leva med att man tappar en massa färg i bilden om man använder den på en hemsida. Måste ju gå att förebygga/kompensera för detta i PS!!

Tack så länge!
 
Problemet med metod två är att vissa browsers inte stöder inbäddade profiler, plus att "experter" starkt avråder från att bädda in profiler i bilder som ska visas på nätet.

Många ”experter” vet inte vad de snackar om.

En färgprofil kan antingen läsas och då hjälpa till att ge en bra färgåtergivning, eller inte läsas och då förändrar den ingenting. Den enda nackdelen du har med att bädda in en färgprofil är att du får en bildfil som väger 4 kB mera (=färgprofilen).


Stefan
 
Jag har också detta problem. Även om jag konverterar bilden till sRGB i PS, så förlorar jag sedan färger/mättnad när jag använder bilden i Frontpage.
Jag förstår inte varför det inte går att få se bilden i PS som man sedan ser den i Frontpage. Hur bär jag mig åt för att göra detta?

Jag har provat att ha arbetsfärgrymden som sRGB och sedan konverterat bilden till sRGB. Bilden ser färgrik och fin ut i PS, men när jag sedan lägger in den i min framtida hemsida i frontpage blir den blek och ful!

Vore extremt tacksam om någon kan hjälpa mig att förstå detta. Det kan ju inte vara meningen att man bara får leva med att man tappar en massa färg i bilden om man använder den på en hemsida. Måste ju gå att förebygga/kompensera för detta i PS!!

Tack så länge!

Hur ska Photoshop veta vilka skärmar som du ska visa din bild på? Vissa har ett färgomfång som är betydligt mindre än sRGB (=färger blir bleka) och andra har ett betydligt större omfång (=färger blir överdrivet mättade). Det enda det visar är att din skärm har ett omfång som är mindre än sRGB:s omfång.

Stefan
 
Tack för snabt svar. Men varför blir bilden så olika när jag tittar på den i PS mot att titta på den i Frontpage? (Med samma skärm) Om bilden har samma färgrymd, borde den väl visas identiskt i båda programmen (förutsatt att programmen kan visa bilder med den valda färgrymden, i detta fall sRGB).

Vet inte om jag tänker fel på något vis, men vill gärna förstå detta. Så att jag kan behandla mina bilder på ett optimalt sätt för att visa dem på en hemsida.

Jag vill ju liksom se den "bleka"version av min bild i PS för att där kompensera för denna blekhet.

Hoppas jag inte är för dryg, men är tacksam för eran hjälp...
 
Bilden ser alltså fin och rik på färger i PS, trots att den där är sRGB. Så varför inte i Frontpage?
Mina problem löser sig med att bädda in färgprofilen i bilden. Frontpage har så vitt jag vet inte uppdaterats på väldigt länge, och jag är inte säker på att äldre program stöder inbäddade färgprofiler. Det jag inte förstår riktigt (och förmodligen även är ditt problem) är varför man ska behöva bädda in sRGB-profilen, jag trodde att sRGB var standard på nätet och i program som jobbar med bilder.
 
Webbläsare som inte färghanterar visar bilder i skärmprofilen, inte i sRGB, som jag har förstått det. Så då spelar det ingen roll om man bäddar in sRGB-profilen eller inte, bilden visas ändå inte som sRGB, utan med skärmprofilen.

Webbläsare som färghanterar borde visa otaggade bilder som sRGB, men det vet jag inte.

Standard i program som jobbar med bilder är dock nog snarare adobeRGB, eller möjligen prophotoRGB, men knappast sRGB.
 
Webbläsare som inte färghanterar visar bilder i skärmprofilen, inte i sRGB, som jag har förstått det. Så då spelar det ingen roll om man bäddar in sRGB-profilen eller inte, bilden visas ändå inte som sRGB, utan med skärmprofilen.

Webbläsare som färghanterar borde visa otaggade bilder som sRGB, men det vet jag inte.

Ditt första påstående stämmer bra. Program som inte färghanterar visar bilder i skärmprofilen oavsett vilken profil man taggat dem med. Program som färghanterar däremot, visar i den profilen man taggat bilden med men om bilden inte har någon profil så visas den i skärmprofilen även där. Så det spelar ingen roll om man suttit på en kalibrerad skärm, arbetat i Adobe RGB, krympt färgomfånget till sRGB, konverterat till sRGB och sedan sparat och publicerat om man inte inkluderat profilen i bilden. Har bilden ingen färgprofil så kommer den visas i skärmprofilen, vilket resulterar i felaktig färgåtergivning.

//D
 
Där ser man! Det är ju rentav korkat, anser jag. sRGB är ju rådande standard för webben, och sparar man för webb i PS så inkluderar man ju sällan profilen. Men det måste man altså börja göra numera för att det ska bli rätt för dom som har en möjlighet att få det rätt.
 
Tack för alla svar!!

Jag måste fundera lite mer på detta. Men era svar var definitivt nyttiga. Stort tack så länge. Forsätt gärna att diskutera...

Ha en skön kväll!
 
Jag hade samma problem för några år sen tills jag upptäckte att AdobeRBG inte kan visas korrekt i webbläsaren.. Man måste välja att konvertera Adobe RBG till sRgb för att bilden ska visas likadan på webben som i Photoshop.

Man får inte välja "assign profile" (då blir bilden fortfarande matt) utan det måste vara "convert profile" och sen välja sRGB.

Lycka till.
 
Tack för snabt svar. Men varför blir bilden så olika när jag tittar på den i PS mot att titta på den i Frontpage? (Med samma skärm) Om bilden har samma färgrymd, borde den väl visas identiskt i båda programmen (förutsatt att programmen kan visa bilder med den valda färgrymden, i detta fall sRGB).

Vet inte om jag tänker fel på något vis, men vill gärna förstå detta. Så att jag kan behandla mina bilder på ett optimalt sätt för att visa dem på en hemsida.

Jag vill ju liksom se den "bleka"version av min bild i PS för att där kompensera för denna blekhet.

Hoppas jag inte är för dryg, men är tacksam för eran hjälp...
Varför skulle du vilja se din bleka bild, det är ju inte så den kommer se ut för andra? De har ju en skärm som har annorlunda karaktäristik än din.

Skillnaden beror alltså på att Photoshop konverterar mellan arbetsfärgrymden och din skärmprofil. Det gör inte Frontpage, inte heller de flesta webbläsare.

Stefan
 
ANNONS