Annons

Objektiv när det gäller fullformatssensor

Produkter
(logga in för att koppla)

rebecca.bergsland

Avslutat medlemskap
*Fortsätter försöka lära mig om den digitala världen*

Jo, jag ska inte tjata om brännviddsförlängning/ crop factor och allt det där, det känns väldigt uttjatat...(efter en titt på alla tidigare trådar) ;) Men om man inte har någon crop factor då, om man har fullformatssensor? Är inte siffrorna i objektivets namn vad man faktiskt får...eller är jag ute och cyklar? Ska man köpa objektiv till fullformatssensor-kamera behöver man väl inte hålla på och räkna och greja, utan 50 mm blir väl 50 mm brännvidd?

Det "blir" aldrig nåt annat än det som står på objektivet. En brännvidd är en optisk storhet som inte ändras av sensorn. Att man räknar om är bara för att kunna jämföra utsnitt/bildvinkel mellan de olika formaten.
50 mm brännvidd är ALLTID 50 mm. Det motsvarar en "normal" på 24x36, kort tele på APS-C (1,5/1,6x cropfaktor), moderat vidvinkel på mellanformat och tokvidvinkel på storformat.
Nu har det dock blivit så att småbildsformatet är "standard" för de allra flesta, och därför jämför man ofta med det. Har man sällan fotat med en analog kamera (som jag) så finns det ingen vits att jämföra alls. Jag vet ju vilka brännvidder som ger vilka utsnitt med min digitala kamera.

Okej, då förstår jag. Och fullformatssensor motsvarar väl småbildsformat?

Men finns det några "bestämda" tal för var gränserna går för olika objektivtyper vid fullformat? Typ att XXmm motsvarar vidvinkel och XXmm motsvarar tele osv.

rebecca.bergsland skrev:
Okej, då förstår jag. Och fullformatssensor motsvarar väl småbildsformat?
Det beror på vad man jämför med. Det är en väldigt dum term egentligen, eftersom det också finns cropfaktor när det gäller digitala mellanformatskameror. Då är fullformat plötsligt nåt helt annat än 24x36. Antagligen istället 6x6 cm eller nåt sånt, jag är inte så insatt.

Men finns det några "bestämda" tal för var gränserna går för olika objektivtyper vid fullformat? Typ att XXmm motsvarar vidvinkel och XXmm motsvarar tele osv.
Det bästa är egentligen att orientera sig kring normalbrännvidden, som man brukar säga motsvarar diagonalen på filmformatet. För 24x36 så blir det alltså 43 mm, något kortare än de 50 som brukar användas. Under det har man olika vidvinklighet, och över blir det olika mycket tele.

Det enda rätta vore att alltid prata om "bildvinkeln" istället för brännvidd.
Då spelar sensorformatet inte någon roll alls.

/K

Undrar om kameratekniken är den mest krångliga av alla tekniska grejer! :) (Tur för mig att det finns människor som vill ta sig tid att hjälpa, tack till er!)

Här är en enkel liten tumregel som stämmer förvånansvärt bra:

Brännviddslista:

12, 18, 28, 50, 85, 135, 200, 300

Om vi säger att detta är brännvidder för fullformat/småbild/24x36mm ellar vad man vill kalla det, så är motsvarande bildutsnitt för APS-C sensorer ett steg högre i listan.
Ett 18mm objektiv ger på APS-c sensorn samma bildutsnitt som ett 28mm på FF, ett 50mm ger utsnitt som ett 85mm osv.
Går man åt andra hållet funkar det för mellanformat; 6x6 och 4,5x6cm.

busenkelt :)

Det stämmer inte på millimetern, men tillräckligt bra för att man skall ha ett hyfast grepp om brännviddsevkivalenserna vid olika format.

-- MW

Senast ändrad:
jag tycker APS-C formatet är kanska trevligt, tänk om man köpte en storformats kamera och ville ha en bildvinkel motsvarande 70-300mm, vad skulle man ha för stativ då? en haubits lavett?

David G skrev:
jag tycker APS-C formatet är kanska trevligt, tänk om man köpte en storformats kamera och ville ha en bildvinkel motsvarande 70-300mm, vad skulle man ha för stativ då? en haubits lavett?

Det där är för tidigt för mig att fatta än (tar lite tid innan allt nytt jag lärt mig "går in" i huvudet), men det var säkert roligt! ;)

Tack Magnus för listan!

rebecca.bergsland skrev:
Det där är för tidigt för mig att fatta än (tar lite tid innan allt nytt jag lärt mig "går in" i huvudet), men det var säkert roligt! ;)

Tack Magnus för listan!

Ett långt teleobjektiv för en jättestor sensor/film skulle bli gigantiskt!

Smart Brännviddslista Magnus.

Re: Re: What you see is what you get...

rebecca.bergsland skrev:
Oj, vilken bra länk! Tack!

Förresten, är det "digital" jag ska klicka på? Inte "35 mm"?

För jag måste fråga igen, fullformatssensor motsvarar väl småbildsformat?

Edit: Det måste vara "35 mm" jag ska klicka på... *idiot*

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto