Annons

RAW i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har mest kört JPEG som ju funkar mkt bra på a-700, men vill klara RAW också. LR ska ju hantera RAW men när jag ska importera bilder från kameran "ser" den inte ens RAW-bilderna.
Alltså - hur importerar jag RAW-bilder från min a-700 till LR
/Mkt att lära på digital bildhantering
 

Mistah

Aktiv medlem
Har du ett uppdaterat LR? Nya kameror kräver att mjukvaran uppdateras för att det skall fungera. LR finns sedan någon dag som 1.4.1 (vilket påminner mig att jag ska uppdatera, tack!)

/Nate
 

Khalad

Aktiv medlem
Kör Lightroom 1.3.1
Vad är ACR, menar du APR (Adobe Photoshop Lightroom)?
När jag tidigare provat RAW har väljer datorn programenheten för RAW som finns i PS. Har inte LR en egen RAW-konverterare?
 

Khalad

Aktiv medlem
En grej till. Det är alltså CameraRaw som dyker upp. Det programmet ingår väl i PS3 (jag har CS3 där PS3 ingår).Men jag har alkltså trott att LR har eget RAW-konverteringsprogram?

Och om jag vill importera RAW-bilder, hur gör jag? Jag kan inte hitta ngn CameraRaw-ikon någonstans, och försöker jag importera med LR funkar det inte.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
ACR står för AdobeCameraRaw. Det är samma ACR i CS3 och LR. Genom att uppdatera LR får du Camera Raw uppdaterad. Jag har LR 1.4.1 och ACR 4.4.1
Det fixar sig säkert om du laddar ner den senaste Lightroomversionen 1.4.1.

/Lotta
 

peber

Aktiv medlem
Nja, om du uppdaterar LR så får du version 1.4.1 men Adobe Camera Raw (som alltså är råkonverteraren i Photoshop CS3/Elements) uppgraderas inte; för att uppdatera den får du i CS3 kolla efter uppdateringar i Hjälp-menyn så kommer den att ladda ner ACR 4.4.1.

Testa det och tala om om det hjälpte!

Rent allmänt är det så här: i LR finns ett val "Develop" där du kan "framkalla" råbilder men även jpeg. Den delen av LR är i princip identisk med vad ACR i CS3 kan göra, mig veterligen är t o m programkoden densamma. Om du inte vet hur du får igång ACR i CS3 så ska det räcka att öppna en råfil inifrån CS3/Bridge från en kamera som CS3 känner igen så öppnas bilden i ACR. Ojoj, mycket förkortningar blir det... ;-)

PS. Kollade precis på Adobes hemsida och ja, du behöver version 1.4.1 resp 4.4.1 för att få stöd för din a700...


/Per
 

Khalad

Aktiv medlem
Tackar för hjälpen!

Tackar för hjälpen. Har dock ännu inte löst problemet eftersom jag inte lyckats komma in varken på adressen för uppdateringen av LR eller CameraRaw.. Har försökt i 2 dagar, får efter lång väntetid besked att sidorna är nere för underhåll. Verkars skumt, så snart efter att de släppts.
 

DanielSand

Aktiv medlem
Khalad skrev:
Kör Lightroom 1.3.1
Vad är ACR, menar du APR (Adobe Photoshop Lightroom)?
När jag tidigare provat RAW har väljer datorn programenheten för RAW som finns i PS. Har inte LR en egen RAW-konverterare?
1.3.1 har fungerat bra för mig med min a700 så det är nog inte versionen som felar. Jag lägger alltid över raw-filerna "manuellt" på hårddisken innan jag importerar in dem i LR, testa det om det nu är så att du försöker importera dem direkt från kameran.
 
ANNONS