Annons

Snabb kommando för att ändra penselstorlek i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Just det, det är det jag undrar. På ett engelskt tangentbord är det hakparentes men det fungerar inte på det svenska tangentbordet.

Använder Mac men är intresserad av svaret för båda plattformar.
 

henq

Aktiv medlem
Mappa om det i preferences. Jag har lagt det på , och . (och penselbyte på ; och : )
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
som standard så gick det alldeles ypperligt att använda scrollhjulet på min mx-mus för att göra penseln större och mindre. kan inte tänka mig smidigare sätt än så. när använder du pensel vid annat än spot-removal förresten?
 

timofej

Aktiv medlem
Tomas Töråsen skrev:
som standard så gick det alldeles ypperligt att använda scrollhjulet på min mx-mus för att göra penseln större och mindre. kan inte tänka mig smidigare sätt än så. när använder du pensel vid annat än spot-removal förresten?
Jag använder bärbar utan mus. Ibland med Wacom bräda. Spot removal och locala ändringar (LR2,0 beta) är två verktyg som jag använder flitigt. Jättejobbigt att behöva gå in i panelen och dra spakarna, testa och sedan gå tillbaka och dra igen för att det inte passade den första gången.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
jag använder oxå bärbar dator, med trådlös mus eller wacom intuos. har du en wacom är det ju bara att sätta en av dina sliders för penselstorlek, det har jag ställt samma för alla grafikprogram jag kör. perfa de.

lr tycker jag dock inte är så grafiskt att man behöver använda penna. men de e väl smaksak.
 

timofej

Aktiv medlem
Tomas Töråsen skrev:
jag använder oxå bärbar dator, med trådlös mus eller wacom intuos. har du en wacom är det ju bara att sätta en av dina sliders för penselstorlek, det har jag ställt samma för alla grafikprogram jag kör. perfa de.

lr tycker jag dock inte är så grafiskt att man behöver använda penna. men de e väl smaksak.
Tack för tipset! Menar du att jag ska ändra i inställningarna för brädan? Ska kolla när jag kommer hem.

Håller med att man egentligen inte behöver brädan i LR. Jag har den ibland inkopplad när jag jobbar i PS samtidigt. Då använder jag pennan som mus helt enkelt.

Har som sagt ingen mus till min bärbar (vill inte ha extra grejer med mig på resande fot). Och visst går det smidigare med musen. Men om det fanns ett kortkommando för penselstorlek skulle jag klara mig ganska bra även utan. Därför skapade jag denna tråd.:)
 

henq

Aktiv medlem
zuukit skrev:
Det där lät ju väldigt intressant. Hur hittar jag den inställningen. Eller är det nåt som bara finns i Mac-versionen?
Jag är tyvärr helt ute och cyklar, naturligtvis menade jag PS.

Jag har samma problem i LR fast med knappkommandot för rotera bild. Ctrl + [ går inte att skriva. Mycket underligt att man inte kan mappa om knapparna.
 

timofej

Aktiv medlem
Tomas Töråsen skrev:
...har du en wacom är det ju bara att sätta en av dina sliders för penselstorlek, det har jag ställt samma för alla grafikprogram jag kör.
Har inga sliders på min Wacom Bamboo. Knapparna går inte heller att programmera till hakparentes. När jag väljer "Tangentkombination" och sedan trycker på Alt+( (som för hakparentes) får jag just Alt+8 i rutan och inga hakparentes. "Ändra penselstorlek" finns inte i något alternativ alls.
 
ANNONS