Annons

Organisera bildarkiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har massa gamla digitalbilder som ligger till höger och vänster på datorn. Jag undrar ifall du vet något program som kan hjälpa mig organisera dessa bilder.

Problemet är egentligen det att jag har kopior på samma bild fast med olika filnamn. Sedan har jag bilder som har samma filnamn men som är olika bilder.

Undrar därför ifall det finns något program som letar reda på "misstänkta" kopior och som visar upp de bilderna för mig (och då även de bilder med samma namn). Sedan får man välja vilken utav dom som man vill ta bort (alternativt ändra namn på)

Skulle bli mer än tacksam om någon vet ett program med dessa funktioner. För då kan jag göra upp med mitt slarviga förflutna ;)
 
är det så att det programmet letar upp dubletter (om två kort har samma namn eller samma motiv men olika namn) och att man sedan kan välja att ta bort en av kopiorna från datorn. Med "ta bort från datorn" menar jag att man raderar den direkt från hårddisken...inte från något album som programmet själv skapat, för det har varit fallet med några andra program.

och sista frågan till er som använt picasa:
Letar den upp bilder med samma motiv (men olika filnamn) och presenterar dom bredvid varandra och att man välja vilken man vill ta bort
 

molusk

Aktiv medlem
peter-kristiansson skrev:
Letar den upp bilder med samma motiv (men olika filnamn) och presenterar dom bredvid varandra och att man välja vilken man vill ta bort
Om man vill leta efter lika motiv bland sina bilder får man nog ha ett mycket avancerat program som analyserar filen pixel för pixel. Det skulle kräva enorm processorkraft tror jag.
Själv har jag haft nytta av att leta upp kopior av mina bilder som har samma filnamn, men som ligger i skilda kataloger på olika hårddiskar.
//Bosse
 

nabbor

Aktiv medlem
molusk skrev:
Om man vill leta efter lika motiv bland sina bilder får man nog ha ett mycket avancerat program som analyserar filen pixel för pixel. Det skulle kräva enorm processorkraft tror jag.
Om EXIF finns kvar i fikerna kan man ju sortera efter tid, då hamnar dubletterna bredvid varandra.
Om man av någon anledning slängt bort EXIF har man nog problem, tror inte det finns program som hittar dubletter genom att "titta" på bilden.
 

jtkarlsson

Aktiv medlem
molusk skrev:
Om man vill leta efter lika motiv bland sina bilder får man nog ha ett mycket avancerat program som analyserar filen pixel för pixel. Det skulle kräva enorm processorkraft tror jag.
Själv har jag haft nytta av att leta upp kopior av mina bilder som har samma filnamn, men som ligger i skilda kataloger på olika hårddiskar.
//Bosse
Har för mig att programmet Imatch från Photools klarar detta.


/Thomas
 

Gutta

Aktiv medlem
molusk skrev:
Om man vill leta efter lika motiv bland sina bilder får man nog ha ett mycket avancerat program som analyserar filen pixel för pixel. Det skulle kräva enorm processorkraft tror jag.
Själv har jag haft nytta av att leta upp kopior av mina bilder som har samma filnamn, men som ligger i skilda kataloger på olika hårddiskar.
//Bosse
Utan några praktiska belägg gissar jag att det faktiskt inte är så krävande och därmed borde finnas någon lösning även för det problemet. Man kan ju eg bara läsa filen och se om man hittar en med exakt samma bytesekvens sas...Och detta borde ju behövas först efter att man hittat två filer som är exakt lika stora vilket borde vara än mer trivialt. Har man däremot olika namn för att man sparat om bilden och det är jpg vi pratar så blir det nog problem gissar jag.
 

Mesch

Aktiv medlem
Imatch

Jag har sett att IMatch har rätt avancerad dubblettsökning. har inte använt den själv så jag kan inte svara på om den är något bra.

Programmet i övrigt är ju rätt bra så...
 

molusk

Aktiv medlem
Re: Imatch

MrSmith skrev:
Jag har sett att IMatch har rätt avancerad dubblettsökning. har inte använt den själv så jag kan inte svara på om den är något bra.
Nu när vi vet att CloneMaster funger behöver vi ju inte spekulera i om andra program kanske fungerar.
 

Mesch

Aktiv medlem
Re: Re: Imatch

molusk skrev:
Nu när vi vet att CloneMaster funger behöver vi ju inte spekulera i om andra program kanske fungerar.
Ok förlåt så jävla mycket då.
Det är ju skönt att veta att när du har svarat så är tråden automatiskt avslutad för du den store allsmäktige har kommit med det ultimata och enda korrekta svaret.
 
Senast ändrad:

molusk

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Imatch

MrSmith skrev:
Ok förlåt så jävla mycket då.
I din profil står det att du använder programmet IMatch. Då hade det väl varit en enkel match att testa funktionen för att se om den fungerar. Skulle det nu vara så att du inte råkar ha en kopia av en bild under olika namn är det ju enkelt att spara en bild under ett annat namn och sedan prova om IMatch kan hitta dubbletterna. Om du hade gjort på detta sätt hade vi ju fått reda på om det finns ett alternativ till CloneMaster.
 

molusk

Aktiv medlem
Ett litet förtydligande om CloneMaster:
------------------------------------------
What are duplicate files?
They are cloned files, and it doesn't necessarily mean they have the same name, or, date and time, but must have the same file size. True duplicate files are so if their content match 100%, not by CRC checks, but byte for byte
-------------------------------------------

Tydligen måste filerna vara identiska vad gäller storlek och innehåll när det gäller CloneMaster.
Att jämföra 2 filer byte för byte kräver ingen avancerad algoritm.

Jag såg att IMatch ska kunna sortera fram bilder med liknande motiv och då måste det väl vara ett mycket avancerat program. Då borde man ju även kunna leta efter original och redigerade bilder med samma motiv.
 

Mesch

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Imatch

molusk skrev:
I din profil står det att du använder programmet IMatch. Då hade det väl varit en enkel match att testa funktionen för att se om den fungerar. Skulle det nu vara så att du inte råkar ha en kopia av en bild under olika namn är det ju enkelt att spara en bild under ett annat namn och sedan prova om IMatch kan hitta dubbletterna. Om du hade gjort på detta sätt hade vi ju fått reda på om det finns ett alternativ till CloneMaster.
Återigen förlåt så jävla mycket då, jag bugar för forumens stora mästare som alltid vet allt kan allt och har alltid de rätta svaren. Du store mästare är verkligen någon att beundra.

Förövrigt så måste man inte komma med en komplett lösning här vad jag vet utan att peka i rätt riktning kan räcka. Du har ju själv märkt tydligen att IMatch faktiskt har en avancerad sökmotor vilket du inte vetat om jag inte pekat på den åt dig.
 

molusk

Aktiv medlem
Här är tydligen ett program som kan söka bildinnehåll:
---------------------------------------------
The program ImageDupeless is intended for search/find of the similar images (duplicates) in the large collections. The supported graphic file formats are JPEG, GIF, BMP, PCX, PNG, TIFF, PGM, WMF, EMF, EPS, PSD, ICO. The comparison is based on the contents of images, not depending on their sizes, formats, resolutions, etc.
----------------------------------------------
http://www.imagedupeless.com/en/index.html

I PhotoTools skriver man:
______________________________________________
I can't understand why finding duplicates feature is so incomplete in IMatch. It has huge functionality for searching and miserable possibilities for end processing.
______________________________________________
 

molusk

Aktiv medlem
Nu har jag provat ImageDupeless och jag är mycket imponerad. Jag har lika bilder i olika upplösning, samma upplösning men olika filformat, beskurna bilder osv., men ImageDupeless tycks ändå hitta kopiorna. Är det någon mer som provat detta program?
 

Mixi

Ny medlem
Här är ett Gratis program

Hej Detta håller jag själv på med nu.

Easy Duplicate Finder

Hoppas på det funkar för er också!

Dennis
 

Mixi

Ny medlem
Hej!
Tyvärr upptäckte jag det du säger samt det inte var gratis !
så då är Clone master bättre ?
Dennis

Programmet fungerar, men observera att det bara letar efter filer med samma filnamn; inte filer med likartat innehåll (t ex bildfiler som visar samma motiv, men har olika ljusstyrka)
//Bosse
 
ANNONS