Annons

Picture Style i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

theswede78

Aktiv medlem
Hej

Jag undrar vilka reglage i LR som motsvarar dom reglage man ändrar i Picture Styles. I DPP finns ju reglagen i klartext så det är ju enkelt att ändra där. Men det finns ju ingen koppling mellan DPP och LR.
 

Makten

Aktiv medlem
Lightroom har ju utvecklats av Adobe, helt utan någon koppling till Canon vad jag vet, så varför skulle de ha samma reglage? Nu är jag inte Canon-ägare, så jag har ingen aning om vad det står i "klartext" på reglagen i DPP. Men jag tycker nog att det mesta är fullt begripligt i LR också, med några undantag: "Fill light", som drar upp skuggorna på nån slags radie-basis, vilket gör det mer användbart än att dra i kurvreglaget. "Recovery" är motsvarigheten för att dra ner högdagrarna. "Clarity" är en uppskärpning med stor radie. "Vibrance" är lite lurigt, men verkar öka bara de färger som är svaga från början medan "saturation" i vanlig ordning ökar alla färger i bilden.
I övrigt följer reglagen de vanliga standardtermerna för ljus, kontrast och färg.

Tillägg: Ett tips förresten; skriv gärna ut vilka program du avser istället för att använda förkortningar eftersom alla inte vet vad "LR" är för något. Det framgår heller inte vilken kamera du har eller vad det är för reglage i DPP du avser. Ett mer välformulerat inlägg får mer välformulerade svar.
 

theswede78

Aktiv medlem
Jag äger en Canon 40D och i Picture Styles kan man ställa in följande parametrar.

Color Tone
Color Saturation
Sharpness

Om jag importerar bilderna till Canons egna progamvara "Digital Photo Professional" så kan jag se hur ovanstående parametrar är inställd i kameran då bilden är tagen.Men när man fotar i RAW skall man väll i princip kunna nollställa alla inställningar till ett "neutralt" läge. I LightRoom ser man dock inte att några reglage är försjutna för ovanstående Picture Styles korrigeringar. Om jag till exempel väljer att sätta sharpness på högsta inställning kan jag ju inte skärpa ner fotot i LightRoom i efterbehandlingen om Sharpness reglaget i LightRoom är på den lägsta inställnngen.

P.S Tackar för tipsen. Skall tänka på dessa nästa gång jag startar en tråd.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Makten skrev:


Tillägg: Ett tips förresten; skriv gärna ut vilka program du avser istället för att använda förkortningar eftersom alla inte vet vad "LR" är för något. Det framgår heller inte vilken kamera du har eller vad det är för reglage i DPP du avser. Ett mer välformulerat inlägg får mer välformulerade svar.
Och DPP står för vad?
Hahaha
jag vet vad det är, men aldrig reflekterat över vad det stod för.

Jag förstår Markus fråga.
Även jag saknar profiler för olika kameratypers försintällningar.

Någon som vill dela med sig deras inställningar i LR för att simulera kameraprofiler är hjärligt välkommet.


/Rommél
 

alfin

Aktiv medlem
theswede78 skrev:
I LightRoom ser man dock inte att några reglage är försjutna för ovanstående Picture Styles korrigeringar. Om jag till exempel väljer att sätta sharpness på högsta inställning kan jag ju inte skärpa ner fotot i LightRoom i efterbehandlingen om Sharpness reglaget i LightRoom är på den lägsta inställnngen.
Jag är inte säker på att jag förstår ditt problem fullt ut, men som sagts tidigare så är Picture Styles Canons sätt att enkelt låta dig välja olika inställningar i kameran och också i Canons egna raw-konverterare som DPP. Inga andra raw-konverterare än Canons bryr sig om dessa inställningar.

En raw-fil påverkas bara av vilken tid, bländare och ISO du ställt in på kameran. Alla andra inställningar du gör på kameran är helt ointressanta eftersom du kan ändra dessa efteråt. Det är liksom poängen med raw.

Däremot skrivs det små taggar, alltså metadata i själva raw-filen. Där står tex hur du ställt in kameran och det är dessa taggar som Canon sedan läser och ställer in samma värden i DPP som en sorts startvärden. Själva raw-datat är dock opåverkat.

Men Adobe och andra som gör raw-konverterare läser inte dessa taggar. Vanligtvis försöker de bara förstå vitbalansen, med varierande resultat. Det är bla därför du kan läsa allt ylande här och på andra ställen om varför bilden inte ser ut som jpg-filen i kameran. I LR och ACR får du själv ställa in defaultvärdena så att de överensstämmer med hur du tycker bilden ska tolkas färg och kontrastmässigt om du inte är nöjd med standardinställningarna.

Av detta följer att du heller inte ställer in skärpan på din raw-bild i kameran. Oavsett hur mycket skärpa du ställt in så är raw-filen oskärpt och du kan justera precis hur du vill i både LR och DPP. De inställningarna du gör i raw-konverteraren ändrar heller inte själva raw-datat, du kan ändra hur många gånger du vill. LR skriver alla inställningar antingen till sin egen databas eller till en sidecar-fil, beroende på hur du sätter upp LR. DPP däremot skriver inställningarna som nya taggar direkt i själva raw-filen.

Då var dagens morgonuppsats avklarad. Hoppas det svarade på dina frågor. ;)
 
ANNONS