Annons

Hur få LR Classic att skilja på sten och Sten.

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Eftersom jag heter Sten så taggar jag bilderna ibland med mitt namn. Det händer också att jag vill tagga med ordet sten. Tyvärr vill inte Lightroom acceptera sten utan versal utan ändrar hela tiden till Sten. Det är samma med andra ord som även förekommer som namn, t.ex. Stig/stig, Myra/myra m.fl. som jag har bland mina nyckelord. Det går inte heller att lägga till nyckelordet sten för då kommer ett meddelande att det redan finns. Jag har använt LR sen hedenhös och har väldigt bra koll på det men nu går jag bet. Hur sjutton löser jag detta?
 
Använder själv inte den funktionen när jag arbetar i LR-C men tror mig ändå förstå problematiken. Skummade snabbt igenom en Adobe-artikel och utan att ha testat själv, kanske går det att skapa olika nyckelordsuppsättningar där samma ord kan ha olika associeringar. T.ex. en uppsättning för namn, en uppsättning för objekt. Eller säger LR även då att ordet redan är registrerat?

 
Hej.
Så här kan du göra: Skapa nyckelordet ”Sten”. Högerklicka på ordet i listan över nyckelord och välj [Redigera nyckelordstagg]. I rutan som kommer upp, markera att det är en [person].

Högerklicka på ”Sten” igen, och välj [Skapa nyckelordstagg i ”Sten”]. Skriv ”sten” som nyckelordsnamn (alltså med gemen bokstav). Se till att [person] inte är iklickat.

Klart. Nu kan du välja ”Sten” eller ”sten”.
 
Det borde fungera att skapa en kategori ”namn” eller ”personer” och sedan lägga t.ex ”Sten” där. Då borde LR fråga om det är ”sten” eller ”namn > sten” som avses.
Sitter inte vid datorn nu så jag kan tyvärr inte prova men är rätt säker…

I exemplet nedan finns nyckelordet "vendelsjön" både under "Örbyhus" och under "Vattendrag". Jag kan välja vilket jag vill använd inkl. bägge.

Skärmavbild 2023-07-18 kl. 10.46.43.png

Skärmavbild 2023-07-18 kl. 10.53.24.png

Skärmavbild 2023-07-18 kl. 10.55.10.png

Skärmavbild 2023-07-18 kl. 10.58.05.png
 
Hej.
Så här kan du göra: Skapa nyckelordet ”Sten”. Högerklicka på ordet i listan över nyckelord och välj [Redigera nyckelordstagg]. I rutan som kommer upp, markera att det är en [person].

Högerklicka på ”Sten” igen, och välj [Skapa nyckelordstagg i ”Sten”]. Skriv ”sten” som nyckelordsnamn (alltså med gemen bokstav). Se till att [person] inte är iklickat.

Klart. Nu kan du välja ”Sten” eller ”sten”.
Fungerar tyvärr inte så, jag får ett felmeddelande att nyckelordet "sten" redan finns.
[Edit] Fungerar faktiskt, se senare inlägg.
 
Senast ändrad:
Använd plural. Stenar, myror, stigar osv.

Verkar vara enda vettiga lösningen. Kommer att göra så.

Tack för alla förslag.

Har upptäckt en bugg i LR Classic. Om det finns många nyckelord så går det inte att dra-å-släppa nyckelord fr.o.m. antal ca nr 1200. Har sett ett communityinlägg att det skulle röra sig om 1500 och att Adobe inte tänkt göra något åt saken.
 
Fungerar tyvärr inte så, jag får ett felmeddelande att nyckelordet "sten" redan finns.

Så märkligt. Vi har kanske olika versioner av programmet. Eller så har jag uttryckt mig otydligt. Men för mig fungerar proceduren som jag beskrev enkelt och elegant.
 
Så märkligt. Vi har kanske olika versioner av programmet. Eller så har jag uttryckt mig otydligt. Men för mig fungerar proceduren som jag beskrev enkelt och elegant.
Jag ser nu att jag läste din beskrivning fel. Det fungerar som du skriver att skapa ett underliggande nyckelord som heter "sten". Jag vill dock inte använda hierarkiska nyckelord utan kommer att köra med pluralislösningen tillsvidare.
Tack ändå för ett bra förslag.
 
Ja, eller varför inte ”Sten Palmqvist” ?
Nyckelord kan inte börja eller sluta med mellanslag, men de kan innehålla mellanslag.
Jag har för mig att det blir problem när man sen vill söka efter "ord" som innehåller mellanslag. Om man söker på Sten Palmqvist så tolkas väl det som Sten ELLER Palmqvist och så får man träff på alla bilder med andra Sten'ar eller Palmqvist'ar. Sten_Palmqvist tolkas som ett enda ord, och så har jag själv lagt upp mina keywords.
 
Jag har för mig att det blir problem när man sen vill söka efter "ord" som innehåller mellanslag. Om man söker på Sten Palmqvist så tolkas väl det som Sten ELLER Palmqvist och så får man träff på alla bilder med andra Sten'ar eller Palmqvist'ar. Sten_Palmqvist tolkas som ett enda ord, och så har jag själv lagt upp mina keywords.

Det stämmer, bra poäng. För att enbart få fram bilder som innehåller båda nyckelorden ”Sten” och ”Palmqvist”, så får man ändra till läge [innehåller ord] i popupmenyn före sökbegreppen (istället för [innehålla alla] som verkar vara default).

Inte direkt intuitivt, men ...

En fördel med att ha mellanslaget i nyckelordet är att man något lättare kan söka efter människor som man bara minns för- eller efternamnet på. Eller få upp alla i en familj med bara en sökning (givet att alla har samma efternamn, förstås).
 
ANNONS