Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Blixt på bakre ridån?
- Trådstartare Maverick
- Start datum
acke
Avslutat medlemskap
Toby, då syftar du väl på fotografering med långa slutartider? Jag har svårt att tro att folk märker skillnad mellan synk på 1:a resp 2:a ridån vid korta tider (normala synktider typ 1/125-1/250).
Fördelen med synk på 1:a ridån är, tror jag, att felmarginalen blir större. Skulle blixten av nån anledning fördröjas någon millisekund så gör det inget. Slutaren är fortfarande helt öppen.
Fördelen med synk på 1:a ridån är, tror jag, att felmarginalen blir större. Skulle blixten av nån anledning fördröjas någon millisekund så gör det inget. Slutaren är fortfarande helt öppen.
Simon
Medlem
När du fotar med långa slutartider och ska fånga upp rörelser. Exempelvis ska du fotografera någon som springer och vill ha med "fart streck"/rörelseoskärpa för att få mer känsla i bilden men också att löparen ska vara skarp någonstans...Om du då avfyrar blixten på första ridån kommer rörelseoskärpan hamna framför löparen på den färdiga kopian (det ser ut som han springer baklänges), men om du låter blixten slå på andra ridå kommer rörelseoskärpan hamna bakom löparen på den färdiga kopian, då känns det som han springer framåt! 
Blev krångligt när jag skulle förklara
Hoppas det blev lite till hjälp iaf.
/simon
Blev krångligt när jag skulle förklara
Hoppas det blev lite till hjälp iaf.
/simon
ekfeldt
Aktiv medlem
Tack ! Simon Hellsten.
Mycket kommer att hända mitt fotograferande tack vare din enkla men mycket givande förklaring.
En fråga jag grunnat på ett tag men inte orkat kolla upp.
Tack.
mvh
Christopher Ekfeldt
Mycket kommer att hända mitt fotograferande tack vare din enkla men mycket givande förklaring.
En fråga jag grunnat på ett tag men inte orkat kolla upp.
Tack.
mvh
Christopher Ekfeldt