Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har man fördel av RAW även efter konverteringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

romberg

Ny medlem
En principfråga...men en jag undrat över ett bra tag. Vid RAW konvertering med tex PS; Har man man fördel av RAW även när man efterbehandlar med Photoshop efter RAW konverteringen???
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Du kan ju lära dig mer efterbehandling med tiden och RAW konverterarna blir bara vassare o vassare.

Det kan ju dyka upp behov av bilden senare i livet.
 

paco

Aktiv medlem
Att sitta och spara samma jpg gång på gång vid efterbehandling försämrar bilden till slut. Bilden packas upp och packas ner och filstorleken bara ökar.

Om du vet att du ska efterbehandla en bild, så är det bättre med okomprimerade filformat. Tiff är exempel på okomprimerat. Nackdelen är filstorleken som blir mycket större. När du är färdig kan du spara som jpg, för t.ex. webben.

Jag kanske missuppfattade frågan..
 

romberg

Ny medlem
Det är en fråga som är svår att formulera, men jag försöker igen;
-1. Man konverterar RAW bilden med en RAW konverterare 2.sedan efterbehandlar man bilden på samma sätt som med jpg-bilder -
Frågan är om man i det sista efterbehandlingsstadiet stadiet fortfarande har kvar RAW fördelen eller om bilden då redan är "jpg-iserad"???
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du ska inte spara bilden som jpg förrän du är säker på att du är klar med den. Om du har jobbat med en bild men tror att du kanske ska jobba mer med den sparar du istället som tiff eller psd -- och kanske en kopia som jpg.

Så fort du har sparat en bild som jpg har du kastat bort den "extra" bildinformation du får genom att plåta i raw.
 

hvenafoto

Aktiv medlem
Om du för över RAW filen från kameran till hårddisken så är den intakt tills du tar bort den. Ev TIFF eller JPEG filer som du skapar blir en innehållsmässig kopia av filen.

Så konverteraren, ialla fall de jag använt, tar inte bort eller omvandlar orginal RAW filen när du konverterar.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Då du konverterar raw till en färgrymd med given vitbalans så har du den i datorns minne

Sen redigerar du denna avbild, ev byter färgrymd och micklar

Sen sparar du denna avbild i TIFF/JPG

Så svaret är nej, du har inget reversibelt i detta flöde, du har en ögonblicksbild av RAWfilen. Så du är beroende av källan om du skall backa till 0
 

Walle

Aktiv medlem
På ett sätt har man fortfarande "använding" av att köra raw, även efter "framkallning" till tiff - 16 bitar!

Fotar du i jpg i kameran får du "en färdig bild" i 8 bitar. Fotar du i raw och konverterar till tiff får du, om du vill, en fil med 16 bitars färgdjup.
 
ANNONS