Annons

Hur konvertera om RAW utan att tappa färg?

Produkter
(logga in för att koppla)

_V_

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, måste byta format på bilden när jag är klar och för att få jpg måste jag byta färgrymd och då tappar bilden så himmla mycket färg.
PNG tar så mycket plats och Tif kan väl inte alla webbläsare läsa?

Hur gör ni?
Vill ju gärna behålla de fina resultaten som man får genom Raw och lightrooms pillet :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hur ska bilden visas? På skärmen? = konvertera till sRGB. På papper? = behåll AdobeRGB och skicka till ett labb som hanterar profiler (crimson t.ex.)
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Jag får intrycket av att du ska visa bilderna på webben?

I så fall är det precis som Jesper skriver ovan bara att konvertera till sRGB.
Jpeg är för övrigt den enda lösningen som inte gör att filerna blir tokstora.
(Tiff ska du inte ens tänka på).

De flesta webläsare (nästan alla) kan inte visa någon annan profil.

Sedan är det ju tyvär så att när du lägger ut en bild på en hemsida så kommer bilden att se olika ut på olika datorer.

Dels för att olika skärmar är olika bra.
De billigare skärmarna klarar inte på långa vägar av att visa lika många nyanser/färger som de bättre skärmarna.

Sedan har den absoluta majoriteten inte kalibrerat sina skärmar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Undrar om inte du gör någon tabbe på vägen eller tittar på jpg-bilden i t.ex. Explorer.
Explorer använder ingen färgprofil och läser inte av att bilden är i sRGB vilken ofta ger ett blaskigt resultat. Safari och Firefox om den är rätt konfigurerad läser av rätt och ger därför mycket bättre färger.
Jag använder oftast Light room för raw-konvertering. Om jag konverterat en bild och har den sida vid sida i Light room's jämförande läge kan jag inte se någon skillnad på Raw-bilden och JPG-bilden överhuvudtaget på en kalibrerad skärm.
 

_V_

Aktiv medlem
Har pillat och löst det nu, tusen tack för att ni tog er tid och försökte hjälpa mig :)

Bilderna ska visas på webben :)
 
ANNONS