Annons

Svartafält blir helt vita när jag publicerar bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ric

Aktiv medlem
Måste vara en bug i Internet Explorer. Får samma fenomen som du beskriver när jag tittar på bilden rakt upp och ner. Laddar jag ner bilden och tittar på den med "Windows Fotogalleri" så ser bilden helt ok ut, likaså i Photoshop Elements 6.

Om jag jag väljer zoom-knappen längst ner till höger och zoomar till något annat än 100% så försvinner problemet också!

Fast det hjälper kanske inte när man vill publicera sina bilder. Frågan är vilka punkter som blir felaktiga. Som gammal programmerare så skulle jag tro att det är 255 + 1 = 0 (i en 8-bitarsvärld) som spökar, dvs det som är helt svart blir helt vitt. Lösningen, i sådant fall, kan vara att minska på kontrasten eller öka ljusstyrkan på bilden, men det är ren spekulation
 

mange75

Aktiv medlem
Ric skrev:
Måste vara en bug i Internet Explorer. Får samma fenomen som du beskriver när jag tittar på bilden rakt upp och ner. Laddar jag ner bilden och tittar på den med "Windows Fotogalleri" så ser bilden helt ok ut, likaså i Photoshop Elements 6.

Om jag jag väljer zoom-knappen längst ner till höger och zoomar till något annat än 100% så försvinner problemet också!

Fast det hjälper kanske inte när man vill publicera sina bilder. Frågan är vilka punkter som blir felaktiga. Som gammal programmerare så skulle jag tro att det är 255 + 1 = 0 (i en 8-bitarsvärld) som spökar, dvs det som är helt svart blir helt vitt. Lösningen, i sådant fall, kan vara att minska på kontrasten eller öka ljusstyrkan på bilden, men det är ren spekulation
ja du... konstigt är det. Har provat massa olika datorer med olika versioner av IE, ser lika illa ut på alla. Sparar jag bilden och öppnar den direkt i IE, utan HTML-koden så blir det rätt. Så det måste vara nått galet med HTML-koden.

Mystiskt.

Mvh Magnus
 

Anders Östberg

Guest
Bilden ser OK ut i Firefox och även om jag spar den lokalt och kikar med Faststone, så jag skulle nog också luta åt att det är ett IE-problem.

Prickarna ser mer ut som bakgrundsfärgen, kanske IE har fått för sig att vissa färger är transparenta och visar det underliggande lagret? Tittar jag på bilden direkt i IE, utanför din websida, så är den OK. Kanske är problemet med helsvart (=0), det skulle du enkelt kunna testa genom att göra en variant på bilden där du drar upp "outputregeln" i levels så 0 inte kommer med.
 
Senast redigerad av en moderator:

mange75

Aktiv medlem
tackar...

Det är alltså Firefox som gäller.. :)

Kanske finns någon uppdatering till Lightroom som fixar detta... eftersom jag själv inte gjort något åt HTML-koden.

/Magnus
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Det största problemet med IE är att olika versioner tolkar HTML, och framför allt CSS olika.

Ja, jag vet hur långsökt och otroligt det kan låta.
Men det är dessvärre sant.
(Har varit rejält frustrerad mer än en gång då jag gjort några jobb med webutveckling)
Först i version 8 av IE blir någorlunda ordning på grejerna.

Själv använder jag Firefox, mest för att jag tycker att det är en bättre webläsare i största allmänhet.
(Inte minst alla trevliga plugins).

Men det är ju fortfarande en absolut majoritet som använder någon version av IE.

Därför tycker jag att den bästa lösningen för just LR (LightRoom) och webalbum, är att använda de webalbum i LR som bygger på Flash-tekniken.

Detta då Flash är en plugin som gör att sidorna visas likadant oberoende av webläsare.

Dessutom så är LR:s flash-album så "smarta" att de anpassar bilderna efter upplösningen på webläsaren.

/Daniel.
 

mange75

Aktiv medlem
ahha... tack för tipset Daniel...

Då ska börja köra flash-album istället.

Verkar ju vara den enklaste lösningen.

Mvh
Magnus
 
ANNONS