Annons

Fotografera på bilmässan i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag tänkte besöka bilmässan i Älvsjö och tänkte då passa på att fotografera lite bilar med diafilmen Sensia. Är det något speciellt jag bör tänka på eftersom jag aldrig fotograferat med dia tidigare?

Jag letade efter produktblad på www.fujifilm.se men hittar inget om Sensia, bara Sensia II. På min lilla filmförpackning står det inget om Sensia II. Är det någon som vet vart jag hittar info om Sensia II?

Tror ni att man behöver stativ? Kommer dels ta med 28--135 IS, men även med 19-35 för att få lite "vrålåks"-bilder.

Tacksam för svar!

Jag skulle rekommendera stativ för att slippa blixten (det blir inte fint när den reflekteras mot reflexerna i billyktorna). Är inte helt säker, men jag tror att Sensia är efterföljaren till Sensia II. ISO 100 är väl också att rekommendera.

Lycka till!

Staffan

Min Sensia är ISO 100.

Men du menar väl att Sensia II är efterföljaren till Sensia och inte tvärtom väl? Vilka produktblad ska man kolla på?

Om jag har fattat det rätt, så fanns det en Sensia och en efterföljande Sensia II. När originalet sen slutade tillverkas så bytte man namnet på Sensia II till Sensia (vet inte om filmen ändrades något).

Detta är bara vad jag har hört, så skjut mig inte om jag har fel =)

Har använt båda och har inte märkt några skillnader..

Staffan

Jag var där igår, stativ är ett måste, också antingen att du använder tungstensfilm eller har ett filter. Slutartiderna blir långa.
Reflexer i bilglasen är inget att oroa sig över, det kommer inte att synas vilken reflex som är från dig blixt och vilken som är från någon av de många strålkastarna. Tyvärr så syns de inte bara i glasen, utan också överallt på den välpolerade lacken. Du kan glömma att få bilder utan reflexer.

Folk är också ett stort problem, jag inriktade mig på detaljer av bilarna, helbilder är helt kört (om du inte råkar vilja att det ska vara människor runt om och i bilarna då).
De bilar som går att få hyggliga detaljbilder på är dom lite mer exklusiva som står inhägnade, men svårigheten består, ljussättningen gjord av mässan är inte direkt optimalt för foto, ljuset är hårt och kommer till största delen uppifrån, vilket betyder att man får hårda skuggningar undertill på bilarna. Kör du med dia så riskerar du nog att sota igen skuggorna rejält.

Det är inte lätt att få bra bilder, men jag rekommenderar stativ och blåfilter och en hel massa tålamod med människorna runt om dig.

Det Staffan skriver är korrekt. Den film som idag heter Sensia 100 är samma som tidigare hette Sensia II. "II" togs bort när de gjorde en förpackningsuppdatering i samband med att nya Sensia 400 kom (som är samma som Provia 400F).

//Jim, som hoppas på att Fuji använder Proviaemulsionen till Sensia III.

Jag menade inte reflexer i lacken och på bilrutorna, utan de inbyggda reflexer som ofta sitter bak på bilen. Det är inte vidare snyggt när man tagit ett foto och det ser ut som om baklyktorna lyser starkt rosa.

Staffan

ANNONS
Götaplatsens Foto